סרטן כבד

האם טיפול CAR-T יכול להצליח גם בטיפול בסרטן הכבד?

החוקרים הדגימו את היעילות של טיפול CAR-T, המבוסס על ליגנד NKG2DL, בחיסול תאים ממאירים של סרטן הכבד באמצעות מודלים שונים

סרטן כבד (צילום: אילוסטרציה)

על אף ההצלחה של טיפולים עם CAR-T (בChimeric antigen receptor) בממאירויות המטולוגיות, ההצלחה שלהם מוגבלת כאשר מדובר בגידולים מוצקים, כולל סרטן הכבד (HCC - Hepatocellular carcinoma). הליגנדים NKG2DLי(NK group 2 member D ligands) לרוב לא נמצאים על פני השטח של תאים תקינים, אך הם מבוטאים ביתר על גבי תאים ממאירים, מה שגורם להם להיות מטרה טובה לטיפול עם CAR-T. אכן, אנליזה של ה-Cancer Genome Atlas ודגימות מגידולי HCC הראו כי הביטוי של מרבית ה-NKG2DLs מוגבר בתאי הגידול בהשוואה לרקמות התקינות.

בעקבות כך, החוקרים יצרו טיפול חדשני של CAR המבוסס על NKG2D ומכיל את האזור החוץ-תאי של NKG2D אנושי, 4-1BB ואזורי איתות של CD3ζי(BBz). בהמשך הם הדגימו כי תאי ה-NKG2D-BBz CAR-T הצליחו לחסל ביעילות תאי HCC מסוג SMMC-7721 ו-MHCC97H בתנאי מעבדה (In vitro), אשר ביטאו רמות גבוהות של NKGEDLs, בזמן שהדגימו פחות יעילות בחיסול תאי NKG2DL עם SMMC-7721 מושתק או תאי Hep3B שליליים ל-NKG2DL.

החוקרים מצאו גם כי ביטוי יתר של MICA או ULBP2 בתאי Hep3B, שיפר את יכולת ההרג של תאי NKG2D-BBz CAR-T. כמו כן, תאי T המבטאים NKG2D-BBz CAR הצליחו לחסל ביעילות שתלים של SMMC-7721 HCC xenografts.

המסקנות של החוקרים בעקבות התוצאות היו כי תאי NKG2D-BBz CAR-T  הם בעלי פוטנציאל לחסל תאי HCC עם ביטוי מוגבר של NKG2DL, גם בתנאי In vitro וגם בתנאי In vivo, ובכך מהווים גישה טיפולית מבטיחה עבור מטופלים עם HCC חיובי ל-NKG2DL.

מקור: 

Sun, B. et al. (2019) Cancer Immunology Research 7,11.

נושאים קשורים:  סרטן כבד,  טיפול CAR-T,  גידולים מוצקים,  ליגנד NKG2D,  מחקרים
תגובות