חדשות

הנחיה לרופאי הילדים: להקפיד על ספירת דם ופריטין בספורטאים

מחברי נייר העמדה, העוסק גם בהמלצות תזונתיות לילדים ספורטאים, מדגישים כי אין להגביל בילדים פעילות ספורטיבית תחרותית כל עוד היא מבוצעת באופן מושכל

ספורט תחרותי בילדים. פציעות ברך פי 5-2 בבנות ספורטאיות לעומת בנים

נייר עמדה מנחה לראשונה את הרופאים להקפיד על כך שספורטאים וספורטאיות צעירים בני 13 ומעלה יעברו אחת לעונת-פעילות ספירת דם מלאה ובדיקת פריטין.

נייר העמדה, שאמור היה להיות מוצג השבוע בכנס איגוד רופאי הילדים שנדחה עקב המצב הבטחוני וטרם נקבע לו מועד חדש, הוכן על ידי ועדה ובראשה פרופ' גל דובנוב־רז, מנהל מרפאת הספורט בבית החולים לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בכתיבת המסמך שותפו גם רופאי ילדים, רופאות משפחה, רופאי ספורט, פיזיולוגים המתמחים בילדים ותזונאית ספורט מאיגודים וחברות מקצועיות בהסתדרות הרפואית.

הצורך בביצוע בדיקות שנתיות שגרתיות לעניין הפריטין עלה לאור שכיחות גבוהה של חוסר ברזל שנמצא בקרב ספורטאים צעירים בישראל ולאור העובדה שחוסר בברזל פוגע בתפקוד הקוגניטיבי והגופני. המומחים מציינים במסמך שאין צורך לבצע בדיקות דם אחרות בספורטאים הצעירים, אם אינם מתלוננים על בעיה בריאותית כלשהי. עוד הדגישו כי עיסוק בספורט תחרותי איננו פוגע בצמיחה לגובה, כל עוד אין הפרעה קיצונית במאזן האנרגיה.

המלצות נוספות לספורטאים הצעירים הנכללות במסמך: להעלות הדרגתית את עומס האימונים ולדווח על הופעת כאבים ממושכים במקום אחד בגוף ולא להזניח זאת. לספורטאיות צעירות מומלץ על צריכת מזון בכמות מותאמת להוצאה האנרגטית של הגוף בעקבות פעילותן וזאת כדי להימנע מתסמינים הנובעים מכך כמו פגיעה בגדילה ובמחזור החודשי. במקרי קיצון: יש להפחית או אף להפסיק זמנית פעילות גופנית עד להתאוששות הגופנית והנפשית של הספורטאי הצעיר.

כן מציין נייר העמדה את שכיחותן של פציעות ברך, המגיעה לכדי פי 5-2 בספורטאיות לעומת ספורטאים בנים וזאת מסיבות אנטומיות ותפקודיות.

בפרק המוקדש לתזונת הספורטאים צעירים, כמות החלבון המומלצת היא 15%-12% מסך הקלוריות בתפריט היומי. בענפי ספורט שבהם יש צורך בשינויי המשקל (למשל ג'ודו או היאבקות) ונדרש לרדת במשקל כדי להתאים לקטגוריית המשקל בתחרות – הירידה במשקל לא תהיה יותר מחצי ק"ג בשבוע לילד בתהליך גדילה ו־1 ק"ג בשבוע לנער שסיים תהליך גדילה של הגוף.

נייר העמדה מפרט גם המלצות על משך פעילות גופנית שבועי שילדים צריכים בהתאם לגילם. גילאי 18-6 צריכים לפי מסמך זה לקיים מדי יום לפחות שעה אחת של פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית־נמרצת; לבצע פעילות לחיזוק השרירים כמו טיפוס על מתקנים בגן שעשועים בגיל הרך או פעילות בחדר כושר בגיל הבוגר יותר. שלוש פעמים בשבוע לבצע פעילות לחיזוק העצם: קפיצות או תרגילי התנגדות ומשחקי כדור וקפיצה בחבל.

לפעוטות בגילאי 5-1 שנה מומלץ להיות פעילים לפחות 180 דקות בעצימות משתנה במהלך היממה, ולתינוקות מתחת לגיל שנה מומלצות פעילויות בעיקר במשחקים אינטראקטיביים על הרצפה.

מחברי נייר העמדה מציינים: אין מקום לומר "יותר מדי שעות של עיסוק בספורט תחרותי": כל עוד הילד מתפתח מבחינה רגשית וגופנית, ובהיעדר תלונות על בעיות נפשיות או גופניות, רמת הפעילות שלו איננה מוגזמת".

פרופ' דובנוב-רז הוסיף: "פעילות ספורטיבית תחרותית בילדות ובגיל ההתבגרות היא בריאה ונושאת יתרונות גופניים, נפשיים וחברתיים, כל עוד היא מבוצעת באופן מושכל ובטוח".

נושאים קשורים:  פריטין,  חוסר בברזל,  ספירת דם,  ילדים ספורטאים,  פעילות גופנית בילדים,  נייר עמדה,  רפואת ילדים,  חדשות,  פרופ' גל דובנוב־רז,  רפואת ספורט
תגובות