חדשות

בכל יישובי עוטף עזה, אין אפילו מרפאה מקצועית אחת לסיוע נפשי

בעקבות מתקפת הטילים, הפסיכולוגים בפנייה לראש הממשלה: "מערך הפסיכולוגיה הציבורית בתת תקינה חמורה - מרכזי החוסן במערב הנגב הם אשליה ואינם תחליף למרפאות בריאות הנפש"

ילדה במקלט באשקלון. צילום הדס פארוש/ פלאש 90

פורום ארגוני הפסיכולוגים פנה אתמול (ד') במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו עם העתקים לשרים האחרים ובו שב והתריע על קריסת מערך הפסיכולוגיה הציבורית וכיצד הדבר מתבטא במיוחד עתה בעקבות מתקפת הטילים מעזה.

בפנייה לראש הממשלה נאמר: "כבר תקופה ארוכה אנו מתריעים מקריסת מערך הפסיכולוגיה הציבורית ברחבי הארץ. מתקפת הטילים מעזה היא פגיעה ישירה בחוסן האזרחי".

פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית שב והדגיש בפנייתו את חשיבות השירות שאנשיו מעניקים לטיפול ואבחון פסיכולוגי בכל תחנות החיים. "בעוד הטילים נופלים בישובים שונים וכאשר נשמעים הצופרים, אנו הפסיכולוגים בשירות הציבורי מתייצבים לתת מענה. אך אין זה די. המערכת הציבורית נמצאת בתת תקינה חמורה. הנגישות לטיפול ולאבחון (במיוחד בפריפריה הגאוגרפית והאזרחית) מצומצמת. מרכזי החוסן במערב הנגב הם אשליה. תפקידם לא לתת מענה פסיכולוגי מקיף וטיפול ארוך טווח לאוכלוסיה אלא לספק מענה אד הוק לקשיים האובייקטיבים הנפשיים של האוכלוסיה הזאת בעזרת מתנדבים, פעילים קהילתיים ומעט מאוד אנשי מקצוע, שלרוב מועסקים דרך עמותות".

בפנייתם לנתניהו כותבים הפסיכולוגים: "לא ייתכן שממשלת ישראל תמשיך להפקיר את תושבי הנגב. בכל יישובי עוטף עזה אין אפילו מרפאה מקצועית אחת לסיוע נפשי. יש רק שירותים פסיכולוגיים פרטיים הפועלים תחת עמותות, עם תקציבים מוגבלים שמעניקים טיפולים קצרי מועד.  לא ייתכן הדבר שהמדינה מסתפקת בפתרון פלסטר בדמות מרכזי חוסן. יש להם כמובן חשיבות, אך הם רחוקים מלהיות תחליף ראוי למרפאות בריאות הנפש. לאוכלוסיה הנמצאת תחת מתקפה ואיום ישיר, מגיע לקבל שירותי בריאות סבירים".

בהמשך הפנייה הדגיש פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית: "החיים תחת איום מתמשך והתמודדות עם חשיפה לגורמי טראומה הם סיכון משמעותי לבריאות הנפשית של הילדים והמבוגרים החיים במערב הנגב, אבל גם באזורים האחרים. אנו חוזרים וקוראים לפתח את מערך השירותים הפסיכולוגים הציבוריים כמתבקש ולאורך זמן. נמשיך לתת מענה לאוכלוסיה ככל יכולתנו, אך ידינו קצרות מלהושיע. בריאות נפשית איננה מותרות. זו זכות בסיסית של אזרחי המדינה. שירותים פסיכולוגיים ציבוריים מתפקדים ונגישים הם נדבך חשוב בחוסן האזרחי".

ביישובי עוטף עזה מועסקים כ-50 פסיכולוגים חינוכיים ובכל אזור הדרום כ-450 פסיכולוגים חינוכיים. במקומות רבים התקינה נמצאת בחסר של 50%-20%. גם בבתי החולים הכלליים ניתן מענה נחוץ לנפגעים באמצעות הפסיכולוגים הקליניים, הרפואיים, ההתפתחותיים והשיקומיים, אך גם כאן קיימת בעיית תקינה אקוטית.

נושאים קשורים:  פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית,  יישובי עוטף עזה,  חדשות,  מתקפת טילים,  מרכזי חוסן,  בנימין נתניהו
תגובות
אנונימי/ת
15.11.2019, 10:40

פ ס י כ ו (לוגית)! BA MA

15.11.2019, 12:34

ב

15.11.2019, 12:34

ב

15.11.2019, 12:34

ב

איך זה שמכתב כה ברור אינו מזיז לנתניהו ? כי עדין יש אנשים בארץ שמאמינים שמשהו מזיז לו חוץ מנתניהו. מציע לכולם להתעורר ולתושבי האזור לחשוב פעם נוספת במי הם מתכוונים לבחור. בסה"כ הם צריכים לבחור בין ביבי לבין הבריאות הנפשית של בניהם ומשפחותיהם.

אנונימי/ת
15.11.2019, 16:54

מדוע שיזיז לו? התושבים בעוטף עזה ממילא לא מצביעים לו, אז אין לו אינטרס לדאוג להם.
התושבים במעגל הרחוק יותר (שדרות, אופקים , נתיבות) במילא יצביעו לו גם כך, אז גם להם אין לו אינטרס לדאוג.
אפשר להגיד עליו הרבה דברים - טפש הוא לא.

אנונימי/ת
15.11.2019, 15:04

לא צריך. רק צריך יטיסו אותם באייר פורס 1 של ביבי לקלפי לשים מחל.

18.11.2019, 00:23

ידע מקצועי רב שהצטבר בארץ ובעולם מוכיח כי ההשפעות הטראומטיות של חיים תחת איום וסכנה, כמו שחיים תושבי מדינת ישראל, מצפון או מדרום אינן ניכרות או באות לביטוי מיידית. מרכזי חוסן עם כל חשיבותם מטפלים במה שניכר לעיין בסמוך לאירועים אך לא נמצאים ולא יהיו שם כאשר יתחילו להופיע במהלך השנים הסימטומים הנפשיים הקשים שהם תוצאה סמויה לעיתים של החיים בצל הסכנה , תחת הפגזות קשות ושיבוש מאיים כה חמור של החיים. רק מרכזים ממלכתיים לבריאות הנפש שימוקמו בקרב האוכלוסייה בעוטף עזה ובשאר הפריפריות הגאוגרפיות וכלכליות חברתיות יוכלו לתת מענה לצרכי האוכלוסייה. שנים של זעקה של אנשי המקצוע, נגד הרפורמה בבריאות הנפש לא מנעו את המרוץ לחיסול השירות הציבורי הממלכתי לבריאות הנפש. כך גם לגבי שאר תחומי הפסיכולוגיה הציבורית במערך החינוכי, השיקומי והרפואי שסובלים מכירסום מתמיד מאיימים על החוסן הנפשי של הציבור בישראל ועל יכולתו לעמוד במעמסה הנפשית והכלכלית שמוטלת עלינו במאבק ההשרדות שלנו אוייבים נחושים מסביב.