חדשות

חולי פיברומיאלגיה יוכרו לראשונה בביטוח הלאומי לזכאות לקיצבת נכות

לאחר מאבק משפטי ממושך, ישראל היא הראשונה בעולם שבה תוכר פיברומיאלגיה כמחלה המקנה שיעורי נכות וקיצבה מטעם המדינה

פיברומילאגיה. אילוסטרציה

חולי פיברומיאלגיה יהיו זכאים בקרוב לקיצבת נכות, כך הודיע המוסד לביטוח לאומי. בכך תהיה ישראל המדינה הראשונה בעולם שתכיר בפיברומיאלגיה כמחלה המקנה שיעורי נכות רפואית וקיצבה מטעם המדינה.

שרון גור, יו״ר עמותת אס״ף לחולי פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית, מסרה בתגובה: "ההכרה הושגה לאחר מאבק של כעשר שנים שניהלה העמותה ועוד שלוש עתירות לבג"ץ כנגד המוסד לביטוח לאומי. אנו גאים בהצלחת תביעתנו להכרה בסבלם ובזכויותיהם של החולים בישראל. מעתה בישראל, הפיברומיאלגיה איננה עוד מחלה שקופה".

"בשבוע הבא (19 בנובמבר), מסרה גור, "אמור היה להתקיים בבג"ץ הדיון בעתירה השלישית שהגשנו. לקראתו התקיימו כמה פגישות, בין השאר עם הרופא הראשי של הביטוח הלאומי, סגנו ועם מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. הם גילו נכונות והבנה לבקשותינו. בעתירות הקודמות שנדונו בשנים 2008 ו-2013 אמרו נציגי הביטוח הלאומי כי הנושא "נמצא בדרך לכיוון החיובי". נקווה שכולם יעמדו בכל ההבטחות".

אלא שבפועל, מימוש קבלת הקיצבאות מחייב עדיין כמה הליכי אישור ביורוקרטיים מצד משרדי ממשלה וביניהם: משרד הבריאות, המשפטים והרווחה.

עד היום פיברומיאלגיה לא הופיעה ברשימת הליקויים הרפואיים המזכים בקיצבה. הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ניסו, כך נמסר בהודעה לתקשורת, "לפתור את הקושי באמצעות קביעת אחוזי נכות חליפיים המתאימים לסימפטומים השונים של המחלה".

הסיבה שעדיין אין הכרה גורפת במחלה, כך מסביר זאת הביטוח הלאומי: "רופאים רבים בעולם סבורים כי מדובר בליקוי נפשי. אולם, המוסד לביטוח הלאומי בישראל מתנגד לקביעה הזו. בסיום בחינה מקצועית של רופאי המוסד, הלשכה המשפטית ואגף הגמלאות, הוחלט כי יש מקום להוסיף את התסמונת לספר הליקויים שעל פיו עובדות הוועדות הרפואיות של המוסד הביטוח הלאומי".

יש לציין: בארה"ב המחלה מוכרת רק עבור חיילים. בישראל ההכרה והזכאות לקיצבה מיועדת לכלל האזרחים.

בהודעה לתקשורת נמסר כי ההכרה בחולים תהיה עד לדרגת נכות רפואית של 50% ובהתאם לחומרת המחלה ייקבע סכום הקיצבה שהחולה יהיה זכאי לה: בין 1,900 שקל בחודש ל-6,400 שקל לכל היותר.

בישראל, כ-225 אלף מאובחנים עם פיברומיאלגיה, מהם 202 אלף נשים. טווח הגיל לאבחנה הוא בדרך כלל 50-20. ביטויי המחלה - כאבים כרוניים עזים בכל הגוף - משפיעים על התפקוד היומיומי. לעתים ההתקפים פתאומיים, מופיעים ללא התרעה ועלולים להימשך שעות רבות, לעתים ימים. שאר תסמיניה: עייפות, הפרעות שינה, נוקשות בוקר, כאבי ראש, קשיי ריכוז וזיכרון, סחרחורות, תחושת נימול בידיים, חום גבוה, רגישות לאור, רעש וריח ולכל שינוי בטמפרטורות הסביבה. המחלה עלולה לתקוף גם ילדים. לא קיימת כיום בדיקת מעבדה או הדמיה לאבחונה. ההערכה: מסיבה זאת רק כ-75% מהסובלים מאובחנים.

חולי פיברומיאלגיה יידרשו לקבל חוות דעת מראומטולוג-מומחה ומרופאים מומחים נוספים לגבי מצבם ותלונותיהם האחרות וכל המסמכים יוגשו לוועדה רפואית של הביטוח הלאומי לקביעת שיעורי הנכות.

עוד נמסר כי הביטוח הלאומי יפרסם את התיקון המוצע בנושא זה לידיעת הציבור ולהערות וזאת למשך 21 הימים הבאים, ולאחריו יעבירו אותו לאישור שר הבריאות, משרד המשפטים ושר הרווחה על מנת לקבוע זאת בתקנות. התהליך כולו צפוי להסתיים בתוך כמה חודשים.

נושאים קשורים:  פיברומיאלגיה,  קיצבת נכות,  המוסד לביטוח לאומי,  עמותת אס״ף,  בג"ץ,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.11.2019, 23:28

אנונימי ,אם אתה מחשיב את עצמך לרופא פנימאי ואתה לא מציין את שמך השכלתך ומקום עבודתך, הרי אתה טוען שאתה מבין עניין. אז בעיני תגובתך היא לא רלוונטית,
יש עוד מחלות שאין אפשרות להוכיח אותם בבדיקות מדעיות. והחשוב מכול הוא ששכחתה שרפואה היא לא מדעים מדויקים.

אנונימי/ת
13.11.2019, 18:38

מחלה בעלת מאפיינים סובייקטיבית בלבד

אנונימי/ת
20.11.2019, 10:04

פיברומיאלגיה מאובחנת על פי סיפור החולה, ובדיקה גופנית שהיא לכאורה אובייקטיבית, אבל למעשה נתונה למניפולציות, ולכן היא סובייקטיבית.
גם קביעת חומרת המחלה נתונה למניפולציה ולכן יש קושי רב מאוד לקבוע אותה.
מעניין איך הביטוח הלאומי מתכונן להתמודד עם הבעיות הקשות האלו.