תסמונת יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני

ממצאי MRI בילדים החולים בתסמונת יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני (PTC)

החוקרים הגיעו למסקנה כי בילדים יש לסקור את ה-MRI של מטופלים עם חשד ל-PTC בחיפוש אחר ארבעה ממצאים והימצאותם של שלושה לפחות מעלה את החשד לתסמונת

03.11.2019, 16:34

קריטריונים אבחנתיים מתוקנים לתסמונת PTC מצריכים שלושה מארבעה ממצאי דימות מוחי בהיעדר בצקת ראש עצב הראיה (Papilledema). חוקרים בחנו את הרגישות והסגוליות של שלושה או יותר ממצאי MRI מתוך ארבעה לתסמונת PTC בילדים.

כחלק מהטיפול הקליני, חולים להם היה חשד לתסמונת PTC עברו בדיקות נוירולוגיות ופונדוסקופיות, ניקור מותני, MRI או MRI ורידי. למחקר הרטרוספקטיבי החוקרים השתמשו במידע זה לחלוקת 119 מטופלים לארבע קבוצות. קבוצה ראשונה מטופלים עם תסמונת PTC ודאית (n=66). השניה עם סיכוי גבוה לתסמונת PTCי(n=12). השלישית עם לחצי פתיחה מוגברים ללא papilledemaי(n=23). האחרונה היא קבוצת הבקרה, להם היה לחץ פתיחה תקין ללא papilledemaי(n=24). נוירורדיולוג אשר לא ידע את הממצאים הקלינים או את דוח ה-MRI המקורי, עבר על ה-MRI וחיפש השתטחות בלוטת יותרת המוח, השתטחות לובן העין, התרחבות מעטפת העצב האופטי והיצרות הסינוס הוורידי הרוחבי.

החוקרים מצאו כי להימצאות שלושה או יותר ממצאי MRI הייתה רגישות של 62% (רווח בר סמך 95%: 47%-75%) וסגוליות של 95% (רווח בר סמך 95%: 77%-100%) בהשוואה לקבוצת הבקרה. לשתיים משלוש (היצרות הסינוס הוורידי הרוחבי, השתטחות בלוטת יותרת המוח והשתטחות לובן העין) היו רגישות וסגוליות דומות. להיצרות הסינוס הוורידי הרוחבי לבדו הייתה רגישות (74%, רווח בר סמך 95%: 60%-85%) וסגוליות (100%, רווח בר סמך 95%: 80%-100%) גבוהות יותר במקצת.

החוקרים הגיעו למסקנה כי בילדים, שלושה מארבעת קריטריוני הדימות המוחיות הכתובים מעלה, או להיצרות הסינוס הוורידי הרוחבי לבד, יש רגישות בינונית וסגוליות גבוהה לתסמונת PTC. על הנוירורדיולוגים לסקור את ה-MRI ממטופלים אלה לארבעת קריטריונים אלה, והימצאותם צריכה להעלות חשד לתסמונת PTC בילדים, במיוחד כאשר אנו לא יודעים אם יש למטופלים papilledema.

מקור: 

Kohli, A.A. et al, (2019) Pediatric Neurology, DOI: 10.1016/j.pediatrneurol.2019.04.010

נושאים קשורים:  תסמונת יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני,  בצקת ראש עצב הראיה,  הדמית תהודה מגנטית,  מחקרים
תגובות