אמצעי מניעה הורמונליים

אמצעי מניעה הורמונליים ומיניות האישה: הצהרות עמדה מאת ה-ESSM

ההשפעות של אמצעי מניעה הורמונליים על התפקוד המיני לא נחקרו היטב ונשארו שנויות במחלוקת

גלולות למניעת הריון (צילום: אילוסטרציה)

אמצעי מניעה הורמונליים זמינים ברחבי העולם בצורות רבות ושונות. החשש מתופעות לוואי ופגיעה בבריאות מהווה את אחת הסיבות העיקריות לאי שימוש באמצעי מניעה או הפסקת השימוש בהם. על אף שבטיחותם ויעילותם של אמצעי מניעה נבדקו בהרחבה, מעט מאוד ידוע על השפעתם על התפקוד המיני של נשים, והראיות בנושא שנויות במחלוקת. מטרת מאמר זה היא לבחון את הראיות הקיימות לגבי ההשפעות של אמצעי מניעה הורמונליים על מיניות האישה, על מנת לספק הצהרת עמדה והמלצות קליניות מטעם החברה האירופית לרפואה מינית (European Society of Sexual Medicine – ESSM).

החוקרים ערכו סקירה מקיפה של הספרות, במסגרתה נבדקו מספר היבטים של מיניות נשית, לרבות תשוקה, תפקוד אורגזמי, סיכוך ותסמינים וולבווגינאליים, תפקוד רצפת האגן ותסמינים אורולוגיים, העדפת בן זוג והסיפוק המיני ומהזוגיות. עבור כל נושא, נותחו הנתונים בהתייחסות לסוגים השונים של אמצעי מניעה הורמונליים (אמצעים משולבים אסטרוגן-פרוגסטין, פרוגסטין בלבד, ואמצעים במתן פומי או שאינם במתן פומי).

מטרת החוקרים הייתה לפתח המלצות, שתסכמנה את עמדת החברה האירופית לרפואה מינית, ושתהיינה מבוססות על רמות אמינות של ראיות והצהרות ספציפיות על פי מרכז אוקספורד לרפואה מבוססת-ראיות לשנת 2011 (Oxford Centre for Evidence-Based Medicine 2011 Levels of Evidence criteria and specific statements).

החוקרים מצאו כי אין מספיק ראיות כדי לשרטט אלגוריתם ברור לניהול הפגיעה בתפקוד מיני שנובע משימוש באמצעי מניעה, ונדרש מחקר נוסף בנושא, לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות. הערכה פסיכולוגית, מינית, וזוגית מדוקדקת היא הכרחית על מנת שהגורם המטפל יוכל להעריך את ההשפעות של אמצעי מניעה הורמונליים במעקב.

לסיכום, ההשפעות של אמצעי מניעה הורמונליים על התפקוד המיני לא נחקרו היטב ונשארו שנויות במחלוקת. עדויות זמינות מצביעות על כך שמיעוט מהנשים חווה שינוי בתפקוד המיני בכל הנוגע לתגובה מינית כללית, תשוקה, סיכוך, אורגזמה והסיפוק מהזוגיות. המנגנונים הפתופיזיולוגיים המובילים לקשיים מיניים מדווחים כמו רצון מופחת ואטרופיה וולווובינאלית נותרו לא ברורים. אין מספיק ראיות לגבי המתאם בין אמצעי מניעה הורמונליים לבין תפקוד רצפת האגן ותסמינים אורולוגיים.

מקור: 

Both. S. et al. (2019) J Sex Med, 16, 1681-1695

נושאים קשורים:  אמצעי מניעה הורמונליים,  חסר תפקוד מיני בנשים,  חשק מיני,  אטרופיה וולבווגנאלית,  מחקרים
תגובות