ליפידים

טיפול בדיסליפידמיה והפחתת סיכון קרדיווסקולרי - עדכון לקווים המנחים של ה-ESC/EAS

עדכון לקווים המנחים של החברה האירופאית לקרדיולוגיה והאיגוד האירופאי לטרשת עורקים בנוגע לניהול דיסליפידמיה והפחתת הסיכון למחלה קרדיווסקולרית טרשתית

קרדיולוג. אילוסטרציה

לאחרונה יצא עדכון לקווים המנחים של ה-ESC/EASי(European Society of Cardiology/European Atherosclerosis society) בנוגע לטיפול בדיסליפידמיות. אחד מחוקרי ה-ESC, פרופ' דרקסל, מסביר: "ישנו צורך בקווים מנחים חדשים על מנת לסייע לרופאים המטפלים לשנות בצורה בטוחה ויעילה ערכי ליפידים. הפחתה זו נחוצה על מנת להקטין את הסיכון למחלה קרדיווסקולרית טרשתית (ASCVD) ככל הניתן. נתונים אשר התקבלו ממחקרים תצפיתיים, מחקרים קליניים מבוקרים ומחקרי רנדומיזציה מנדלית מראים כי ישנו קשר סיבתי בין LDL למחלה קרדיווסקולרית טרשתית. יתרה מכך, מספר מחקרים גדולים אשר בחנו את ההוספה של אזטימיב או מעכבי PCSK9 לסטטינים הדגימו הפחתה נוספת בסיכון ל-ASCVD עם הפחתת ערכי כולסטרול LDL".

יש לתת סטטין במינון הגבוה ביותר הנסבל על ידי המטופל על מנת להשיג יעדים אלה. הוספה של מעכב PCSK-9 מומלצת במטופלים עם סיכון גבוה מאוד אשר לא משיגים את ערכי המטרה תחת טיפול בסטטין ואזטימיב

בקווים המנחים של ה-ESC/EAS משנת 2019, מטופלים בעלי ASCVD מתועדת, מטופלים עם סוכרת ופגיעה באיברי מטרה, היפרכולסטרולמיה משפחתית עם ASCVD או גורם סיכון נוסף ומחלת כליות כרונית קשה הוגדרו כבעלי סיכון גבוה מאוד.

הקווים המנחים החדשים ממליצים על הפחתת כולסטרול LDL של 50% או יותר מערכי הבסיס ויעד כולסטרול LDL הקטן מ-55 מ"ג/ד"ל במטופלים בעלי סיכון גבוה מאוד. במטופלים עם סיכון גבוה מומלצת הפחתת כולסטרול LDL של 50% או יותר מערכי הבסיס ויעד כולסטרול LDL הקטן מ-70 מ"ג/ד"ל. יש לתת סטטין במינון הגבוה ביותר הנסבל על ידי המטופל על מנת להשיג יעדים אלה. הוספה של מעכב PCSK-9 מומלצת במטופלים עם סיכון גבוה מאוד אשר לא משיגים את ערכי המטרה תחת טיפול בסטטין ואזטימיב.

הקווים המנחים כוללים המלצות חדשות להערכת והגדרה מחדש של סיכון קרדיווסקולרי באמצעות הדמיה קרדיאלית שאינה פולשנית. בדיקות על-קול עורקיות המעריכות את נטל הרובד הטרשתי, או בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת המעריכות את ציון הסידן הכלילי, יכולות לשמש להערכת סיכון במטופלים עם סיכון נמוך או בינוני.

נושאים קשורים:  ליפידים,  סטטינים,  אזטימיב,  מחקרים,  סיכון קרדיווסקולרי
תגובות