חדשות

סוללה בדבש: ב"שערי צדק" מיישמים טיפול בדבש לבליעת סוללות בפעוטות

בבית החולים חיפשו דרך להפחתת נזק וכוויות כתוצאה מבליעת סוללות בפעוטות, בשלב שבין הבליעה לבין הפרוצדורה הרפואית להוצאתה, והחליטו ליישם תוצאות מחקרים אמריקאיים

צילום רנטגן של פעוט שבלע סוללת ליתיום. צילום: "שערי צדק"

במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים גובשה הנחיה חדשה לרופאים: כאשר מגיע פעוט מעל גיל שנה למיון לאחר שבלע סוללה, יש לתת לו מיידית דבש. זאת בעקבות מחקרים שונים שנעשו בשנתיים האחרונות שהראו כי מתן דבש מיד לאחר הבליעה עשוי לעכב כוויות וסיבוכים פנימיים הנוצרים בעקבות התפרקות הסוללות בוושט.

בית החולים מסר כי ההנחיה החדשה ממליצה להתחיל בטיפול בדבש טהור כבר בבית ולגשת מיידית לחדר המיון כיוון שיש דחיפות רבה לטיפול מהיר כדי למנוע נזקים פנימיים קשים. עם זאת, מסר בית החולים, כאשר מדובר בתינוקות מתחת לגיל שנה שבלעו סוללה, לא מומלץ לתת להם דבש כחלק מהטיפול הראשוני המיידי בהם.

בית החולים מסר כי, בין השאר, הוא מסתמך על מחקר עדכני שפורסם בכתב העת Laryngoscope של החברה האמריקאית לרפואת הלוע ובית הקול, לרינגולוגיה. המחברת הראשונה של המחקר, שגם הופיע במסד הנתונים של ה-NIH, היא ד"ר רייצ'ל אנפינג, מומחית באוטו-לרינגולוגיה במחלקה הכירורגית בבית החולים לילדים בפילדלפיה. בעבודה זאת בחן הצוות מתן כמה סוגים של פריטי מזון כדי לסמן את השיטה הטובה ביותר עבור פעוטות שבלעו סוללת ליתיום ובמסגרת הטיפול המיידי הנדרש כדי שהסוללה לא תתפרק ותגרום נזק פנימי קשה וסיבוכים בוושט. מתן דבש טהור – כפית-שתיים כל חמש דקות, לפני הליך שליפת הסוללה, הפחית משמעותית את רמת הנזק בוושט. הדבש במחקר האמריקאי הועדף על פני שימוש במיץ תפוחי עץ, מיץ תפוזים ומשקאות מתוקים אחרים וגם על פני סירופ מייפל.

מ"שערי צדק" נמסר כי עד לאחרונה לא היתה דרך מיידית להפחתת נזק וכוויות כתוצאה מבליעת סוללות בשלב שבין הבליעה לבין הפרוצדורה הרפואית להוצאתה.

רק לפני כחודש הגיעה למיון ילדים במרכז הרפואי הירושלמי ילדה כבת שלוש שהוריה חשדו כי בלעה חפץ כלשהו. צילום רנטגן מהיר שנעשה בחדר המיון הראה כי בלעה סוללה גדולה התקועה בוושט ומסכנת את חייה.

בהתערבות חירום מהירה של צוות מחלקת גסטרו ילדים הוצאה הסוללה בדרך אנדוסקופית. אולם, התברר כי הסוללה שהייה תקועה שעתיים בוושט מרגע הבליעה גרמה לילדה כוויות קשות בוושט שדרשו מעורבות רב תחומית של רופאים נוספים ממחלקות גסטרו ילדים, כירורגיה, רופאי אף אוזן גרון וכירורגיית לב-חזה. הילדה קיבלה טיפול מקיף ואושפזה במשך כחודש לפני ששוחררה לביתה בריאה.

לאור ריבוי מקרים מורכבים שכאלה, חיפשו מומחי הגסטרו ילדים ב"שערי צדק" דרך לצמצם את הנזק והוחלט על יישום תוצאות המחקרים שנעשו בארה"ב, לראשונה בארץ, בכל מקרה של בליעת סוללות.

חשוב להדגיש כי מתן הדבש לא מוריד מהדחיפות הרפואית להגיע במהירות לחדר המיון על מנת להוציא את הסוללה באופן  מיידי. כל דקה שהסוללה נמצאת בוושט מאיצה את הנזק לרקמות. טיפול בדבש מתייחס רק לבליעת הסוללות ולא מומלץ כשמדובר בבליעת חפצים אחרים שפעוטות לעתים בולעים. גם במקרים אלה חובה להגיע במהירות לחדר מיון.

מנהל מכון הגסטרו ילדים וסמנכ"ל "שערי צדק", פרופ' דן טרנר, מסר: "במהלך השנה מטופלים אצלנו לא מעט ילדים שבולעים סוללות וחפצים מסוגים שונים שלעתים גורמים לסיבוכים רפואיים משמעותיים. רופאי המכון פועלים בכל שעות היממה להוצאת חפצים כאלה ואחרים בגישות טיפול אנדוסקופיות חדשניות במטרה למנוע ניתוחים מורכבים".

ד"ר אורן לדר, מומחה בכיר בגסטרו ילדים ומרכז תחום הטיפול האנדוסקופי, הוסיף: "בליעת חפצים על ידי פעוטות וילדים שכיחה לצערנו. היא מסוכנת. הסיכון עולה כאשר מדובר בסוללות כאשר הן נתקעות בוושט. זה אחד ממצבי החירום בגסטרואנטרולוגיה. יישום ממצאי המחקר החדש עשוי להציל חיים ולמנוע כוויות ונזקים פנימיים".

נושאים קשורים:  בליעת חפצים,  בית החולים שערי צדק,  פרופ' דן טרנר,  ד"ר אורן לדר,  דבש,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
02.10.2019, 19:14

הרבה תרופות להרבה מחלות יש בטבע, בצמחי מרפא . הכל קיים. ככה היה עוד לפני שהיתה הרפואה הממוסדת .... בפשוט. בטבעי . טמון הריפוי בהרבה מהבעיות . צמחי מרפא סיניים. מערביים . ועוד ועוד

02.10.2019, 21:58

מתי התחילה הרפואה הממוסדת, ומתי התחילו לייצר את הסוללות הקטנות?

טוב את לא ציפית לתגובה לשאלתך...לא צריך להתייחס לכל שטות ש"רופאים" כותבים

אנונימי/ת
03.10.2019, 18:12

מר אדלר ישראל . לא פרופסור ולא דוקטור.אלא כולנו בני אדם. סינדרום אלוהים . נורא. אין טיפול . תיסמונת נוראית . פגיעה בבוחן המציאות .....ממליצה לקרוא את הספר ההיסטוריה של הרפואה./תולדות הרפואה. אני מבין שעברו הרבה שנים מאז ש......

אנונימי/ת
06.10.2019, 17:31

על יעילות הריפוי של הדבש גם בכוויות כתב הרמב"ם הרופא במאה ה- 13 לספירה