חדשות

אילו תרופות דורשים האיגודים לרפואה פנימית ולפרמקולוגיה קלינית בסל 2020?

ועדת מומחים של שני האיגודים מבקשת לשנות את תנאי ההכללה בסל של שלוש קבוצות: תרופות LAMA לטיפול ב-COPD, תרופות להורדת הכולסטרול ותרופות לאיזון גליקמי בסוכרת סוג 2. הרשימה המלאה לפניכם

תרופות. אילוסטרציה

האיגוד הישראלי לרפואה פנימית והאיגוד הישראלי לפרמקולוגיה קלינית הגישו אתמול (ב') את המלצותיהם לתרופות שלדעתם ראוי להכליל ברשימת התרופות והטכנולוגיות הרפואיות שאותן תאשר הוועדה להרחבת הסל ב-2020. את ההמלצות גיבשה ועדה שהקימו שני האיגודים ובראשה עמדה ד"ר לי גולדשטיין, מנהלת היחידה לפרמקולוגיה קלינית ורופאה בכירה במחלקה פנימית ג' במרכז הרפואי העמק.

שאר חברי הוועדה היו פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית בהר"י, ד"ר לידיה הרכבי, ד"ר רנטה שכמנטר, ד"ר נעמי גרוניך, ד"ר דנה ברחל, ד"ר איתי גואטה ופרופ' רונן לובשטיין.

פרופ' אליס מסר: "כל התרופות שהומלצו על ידינו אמורות להינתן למספר לא מועט של חולים והן ישפרו לדעתנו באופן ברור את איכות הטיפול בהם ויתרמו להארכת החיים ולשיפור איכותם וכן להפחתה באשפוזים חוזרים וסיבוכים כרוניים. הכללתן בסל תהווה תרומה משמעותית לאוכלוסיה נרחבת".

שני האיגודים החליטו להתמקד השנה בשבע בקשות ובראש ובראשונה לשנות את תנאי ההכללה של שלוש קבוצות של תרופות: תרופות מקבוצת LAMA לטיפול בחולי COPD; תרופות להורדת רמת הכולסטרול ותרופות להורדת רמות הסוכרת בחולי סוכרת מסוג 2.

לגבי התרופות ל-COPD, מחלת הריאות החסימתית הכרונית, ממליצה הוועדה שהן צריכות להינתן על ידי רופאי המשפחה ובכך יתוקן עיוות בטיפול בחולים אלה. בתנאי הסל הנוכחיים לא מתאפשר לרופאי המשפחה לטפל בחולי COPD לפי ההנחיות הבינלאומיות ורובם דווקא מטופלים בתרופות הקו האחרון למחלתם, כאשר כרוכות בכך תופעות לוואי רבות. אשתקד נדחתה ההמלצה הזאת בדיוני ועדת הסל.

לגבי תרופות להורדת כולסטרול הניתנות אחת לשבועיים בהזרקה - מעכבי PCSK-9, ההמלצה היא שהן ייכללו בסל 2020 עבור חולים עם טרשת עורקים קשה ועם רמת LDL ניכרת שאינה עומדת ביעדי הטיפול המקובלים לפי ההנחיות הבינלאומיות, וזאת למרות הטיפול שניתן לחולים אלה באמצעות תרופות הקיימות היום בסל.

באשר לתרופות להורדת רמות הסוכר בקרב חולי סוכרת 2, ההמלצה היא על אנאלוגים של GLP-1 כקו טיפול שני, לא כקו שלישי, ובאנשים עם עודף משקל, עקב היתרון הבולט של קבוצת תרופות זו על פני אחרות להשגת ירידה במשקל, תוך איזון מיטבי של רמת הסוכר.

בנוסף ממליצה ועדת המומחים של שני האיגודים על Firinject - ברזל במתן תוך ורידי מרוכז לטיפול בחולי אי ספיקת לב הסובלים מחוסר ברזל. טיפול זה הציג שיפור משמעותי באיכות החיים, הפחתה באשפוזים ושיפור משמעותי בתפקוד בקרב חולים אלה.

כמו כן ממליצים האיגודים על Saxenda לטיפול בהשמנת יתר חולנית ועל Betmiga לטיפול בשלפוחית שתן רגיזה כאשר הטיפול במנגנון האנטי-כולינרגי איננו יעיל. התכשיר המומלץ מונע תופעות לוואי כמו נפילות חוזרות והחמרה בדמנציה. באופן כללי, הוועדה ממליצה כי כאשר מדובר בצורך בטיפול תרופתי בקשישים, להימנע ככל הניתן מתרופות עם השפעות אנטי-כולינרגיות.

שני האיגודים רואים כעת פחות צורך להרחיב את תנאי הסל באמצעות טיפול ב-Rivaroxaban לחולים במחלת לב, ללא מחלת כלי דם פריפרית, ולהפך.

המלצותיהם של איגודי הקרדיולוגיה, האונקולוגיה והנוירולוגיה

קודם לכן הוגשו לוועדת הסל המלצותיהם של איגודי הקרדיולוגיה, האונקולוגיה והנוירולוגיה.

איגוד הקרדיולוגים המליץ גם הוא על טיפול בקבוצת מעכבי PCSK9 עוד בזמן האשפוז, זאת בשל יעילותם הגבוהה של תכשירים אלה לשם הורדת ערכי כולסטרול. כן המליץ האיגוד על קבוצת ה-Tafamidis עבור חולים בתחלואה חשוכת מרפא וכן על התקן מושתל המקליט הפרעות קצב לב - RECORDER LOOP IMPLANTABLE-ILR - לאיתור פרפור פרוזדורים בחולים לאחר שבץ מוחי ממקור לא ברור. בנוסף וכמו על פי המלצת איגוד הרפואה הפנימית והאיגוד לפרמקולוגיה קלינית, ממליץ איגוד הקרדולוגים על FERINJECT כמתן חד פעמי עבור חולי אי ספיקת לב הסובלים מאנמיה ומחוסר ברזל. המלצה אחרת: להאריך בשנה נוספת את אישור הטיפול בברילינטה עבור מי שעבר התקף לב ונזקק לצנתור.

ההמלצות בתחום נוירולוגיה ילדים הן: לאשר זולג'נסמה לחולי SMA עד גיל שנתיים. התרופה ניתנת כזריקה אחת פעם בחיים ובונה מחדש גן המביא לריפוי המחלה. עלותה בעולם: כ-7.5 מיליון שקל. מחקרים קליניים, ציינו מחברי מסמך ההמלצות, הוכיחו שהיא מעלה את יכולת הישרדות התינוקות מעבר לטיפול הקיים ומשפרת את התפקוד הנשימתי והיכולות המוטוריות.

שאר ההמלצות הן: התכשיר Atomic לילדים בני שש ומעלה עם הפרעות קשב וריכוז; Epidiolex עבור ילדים עם "תסמונת דרווה" - אפילפסיה קשה.

ברשימת המלצות איגוד האונקולוגים: קדסיילה לסרטן שד מוקדם וקיטרודה לטיפול בסרטן כליה. וכן לינפרזה, לטיפול קו ראשון בחולות סרטן שחלה עם מוטציה BRCA1/2; טסנטריק - תכשיר אימונותרפי ראשונה לטיפול בסרטן שד לחולות "טריפל-נגטיב" שלהן לא היה טיפול אחר למעט כימותרפיה; קיטרודה גם כטיפול בסוגי סרטן נוספים על אלה שכבר נכללו בהתוויות קודמות; אופטיון לטיפול בסרטן המוח; בדיקות גנומיות לאבחון ולהתאמת טיפולים לחולי סרטן ריאה וביניהן: בדיקת הדם החדשנית "גארדנט 360" ובדיקת foundation1 לאפיון המחלה של חולי סרטן ריאה; קסדה חשמלית לטיפול בסרטן מוח; PET-CT הדמיה לסרטן בכיס המרה.

נושאים קשורים:  סל התרופות,  ועדת סל התרופות 2020,  האיגוד הישראלי לרפואה פנימית,  האיגוד הישראלי לפרמקולוגיה קלינית,  ד"ר לי גולדשטיין,  פרופ' אבישי אליס,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.09.2019, 20:38

למיטב ידיעתי זו פעם ראשונה שאיגוד כלשהוא מפרסם את שמות חברי הועדה הממליצה לסל. זהו פתח ללחצים לא ראויים בעתיד. צריך היה להימנע מכך.