חדשות

כמחצית מהמשוחררים מאשפוז פסיכיאטרי לא יודעים מהו המשך הטיפול בהם

וכמעט כל מטופל שני בבתי החולים הפסיכיאטריים לא מבין באופן מלא את תכנית הטיפול שלו במהלך האשפוז | "שיבא", "שלוותה" ו"גהה" במקומות הראשונים בסקר שביעות רצון מאושפזים במוסדות בריאות הנפש

אשפוז במחלקה פסיכיאטרית. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות פרסם בשבוע שעבר את תוצאות סקר שביעות הרצון של מטופלים שאושפזו בבתי החולים לבריאות הנפש.

בסקר זה נשאלו 1,069 מטופלים בני 18 ומעלה בין נובמבר 2018 לחודש מרץ 2019 על הודעה על "חוויית הטיפול" שקיבלו במרכזים לבריאות הנפש כאשר אושפזו לפחות 12 יום לשם טיפול. זו המדידה השלישית מאז 2015 בסקר הלאומי שמבוצע אחת לשנתיים במרכזים לבריאות הנפש בקרב מאושפזים במחלקות פתוחות וסגורות.

הסקר הוא חלק מתכנית סקרי חווית מטופל לאומיים שהמשרד הבריאות מקיים בשנים האחרונות. הראיונות עם הנסקרים התקיימו פנים אל פנים עימם, ללא נוכחות של איש צוות מבית החולים. שיעור ההיענות להשתתפות בסקר, עמד על 69%.

מהסקר עלה כי הציון המשוקלל הגבוה ביותר של מטופלים ב-11 המרכזים שסוקרו ניתן ל"שיבא" – 80% שביעות רצון, עלייה של 15% לעומת הסקר הקודם מלפני שנתיים. 97% מהנשאלים מקרב מטופלי "שיבא" אמרו לסוקרים כי הם חשים שהם מטופלים בידיים טובות. במקום השני בסקר ניצב המרכז לבריאות הנפש שלוותה – 78% שביעות רצון ואחריו "גהה" - 76%. לב השרון, באר-יעקב/נס ציונה והמרכז לבריאות הנפש בבאר שבע – 74% כל אחד. "מעלה כרמל" – 72% והמרכז הירושלמי – 70%. בתחתית: בית החולים אברבנאל – 62% ו"מזור" – 68%.

הסוקרים הציגו לנשאלים 40 שאלות שונות. 44% מהמטופלים היו מאושפזים בעברם בבתי החולים הפסיכיאטריים מעל שלוש פעמים. אצל 24% מהנשאלים מדובר היה באשפוז ראשון בבית חולים פסיכיאטרי. 68% מהמטופלים אושפזו בהסכמתם. משך אשפוז חציוני עמד על חודש. 73% אושפזו במחלקות סגורות. 69% מהמאושפזים הביעו שביעות רצון כללית מהאשפוז, אולם מדובר ב-5% פחות בהשוואה לסקר מ-2017.

יחס מכבד

89% השיבו שהם זכו ליחס מכבד – ב-3% פחות מאשר בסקר הקודם. 72% מהמאושפזים חשו כי ניתן להם מידע והסבר על תהליך הטיפול. 80% היו שבעי רצון מהתנאים הסביבתיים באשפוז.

לגבי יחס הצוות למטופלים, 92% השיבו שהוא נעשה באדיבות ובכבוד כלפיהם. 89% השיבו כי זכו להתייחסות לשאלותיהם ולחששותיהם. כמו כן חשו 88% מהמטופלים שהצוות עושה הכל כדי לעזור להם, 90% חשו שלצוות אכפת מהם. 94% השיבו כי ציינו פרטיותם נשמרה בזמן בדיקות או כאשר שוחחו על מצבם. על השאלה "באיזו מידה את/ה מרגיש/ה שבית החולים מכבד אותך כאדם?" – 84% הסכימו עם התחושה. 90% השיבו כי הם מרגישים שאנשי הצוות עובדים ביחד בשיתוף למען המטופלים. 93% סבורים כי אנשי הצוות מאמינים ביכולת שלהם להשתקם.

ההסברים של אנשי הצוות נתפשים כברורים ומובנים לגבי 80% מאחיות ו-78% לגבי הרופאים המטפלים. 93% מהמטופלים היו מרוצים מאוד מזמינות הבגדים והמצעים; 85% מהשמירה על השקט בשעות הלילה ו-81% מרוצים מרמת הניקיון. רק 97% היו מרוצים מנוחות החדר.

טיב ואיכות המזון

החולשה הבולטת ביותר בהקשר לכך שעלתה מתשובות הנסקרים – טיב ואיכות המזון שהוגש להם. 42% אמרו שאינם שבעי רצון מהאוכל שהוגש להם. 87% השיבו כי הם מרגישים מובנים ובטוחים במהלך אשפוזם ו-77% הביעו תחושה שהם מוכנים לקראת שחרורם.

הבטחת הרצף הטיפולי

הבעיה הבולטת האחרת שעלתה מהסקר נגעה להכנת המטופלים לשחרור והבטחת הרצף הטיפולי בהם. עורכי הסקר ציינו כי מדובר ב"אחד האתגרים הניכרים מתוך הסקר הזה": רק ל-57% הוסבר היכן הם אמורים להמשיך בטיפול אחרי השחרור מהאשפוז לעומת 61% בסקר קודם. בדומה לסקר הקודם, רק 38% השיבו כי הוסברו להם הזכויות הסוציאליות שלהם; כמעט כל מטופל שני – 46% מהנשאלים – לא הבין באופן מלא את תכנית הטיפול שלו - אילו בדיקות וטיפולים מתוכננים במהלך האשפוז. כשליש הרגישו שלא שיתפו אותם באפשרויות הטיפוליות במידה שבה היו מעוניינים.

בעיה אחרת שעלתה מתוך הסקר: מחסור בפעילויות בעיקר בשעות אחר הצהריים. 45% מהמטופלים מרגישים שלא היו מספיק פעילויות זמינות עבורם אחר הצהריים. עם זאת ציינו עורכי הסקר, כי לאור ההשקעה האדירה שנעשתה בבתי החולים בקידום הנושא, בפרמטר זה חל אחד השיפורים הניכרים ביחס לסקר קודם – 55% לעומת 40% בסקר 2017. בדו"ח הסיכום סוכם כי מרבית בתי החולים השיגו שיפור של עשרות אחוזים בנושא זה, אך עדיין חשוב להמשיך ולהשקיע בהרחבת מגוון הפעילויות המותאמות למטופלים בשעות אחר הצהריים.

בידוד והגבלה פיזית

14% מהנשאלים השיבו בחיוב לשאלה "האם במהלך האשפוז, באיזה שהוא מצב חווית הגבלה – הכנסה לחדר הרגעה, לבידוד או קשירה?". במהלך השנים האחרונות משרד הבריאות מוביל פעילות רחבה לצמצום ההגבלות הפיזיות באשפוז פסיכיאטרי וניתן לראות את השינוי שחל בנושא זה מתוך הסקרים: בסקר 2015 ציינו 28% מהנשאלים שחוו הגבלה פיזית, בסקר 2017 ירד שיעורם ל-17% ועתה כאמור 14% .

בית החולים עם שיעור ההגבלה או הבידוד הגבוה ביותר, כך עלה מהסקר, היה "מעלה הכרמל" - 24% מהמאושפזים הוגבלו, 13% יותר מאשר בסקר מלפני כשנתיים.

במרכז בריאות הנפש בירושלים חוו על פי הסקר 22% מהמאושפזים בידוד או הגבלה. בבית החולים מזור בודדו 19% מהמאושפזים, ב"גהה" 18% ובאברבנאל 15%. ב"שיבא" רק 1% מהנשאלים השיבו שהיו בבידוד במהלך אשפוזם. ב"שלוותה" הוגבלו או הוכנסו לחדר בידוד רק 4% מהמטופלים.

בהמלצות עורכי הסקר לבחינת הנושאים שבהם כדאי להתמקד לשם שיפור שביעות הרצון הכללית ותחושת הטיפול בידיים טובות, עלה הצורך לשפר בכל הנוגע לשיתוף המטופל בהחלטות הטיפוליות, כמו הבנת תכנית הטיפול שיקבל, הבדיקות והטיפולים; פעילויות זמינות בשעות היום ואחר הצהריים; קבלת מענה מהצוות המטפל לשאלות ולבקשות ללא מאמץ וכן ויש לשפר את האוכל המוגש.

נושאים קשורים:  בתי חולים פסיכיאטריים,  סקר שביעות רצון,  רצף טיפולי,  מחלקה סגורה,  חדשות,  בידוד,  הגבלה פיזית
תגובות
אנונימי/ת
22.09.2019, 10:13

אם היו מבצעים השוואה, היו רואים שאחוז דומה מקרב הפסיכיאטרים גם מבינים את תכנית הטיפול שהם נותנים.
אם כך, הכל בסדר.

אנונימי/ת
23.09.2019, 22:19

לפי התגובה - כדאי לך ללכת לשיבא. מקום ראשון בסקר שביעות הרצון

אנונימי/ת
24.09.2019, 06:54

תודה על ההצעה. אבל כיוון שהכל בסדר איתי, אין לי מה לחפש בפסיכיאטריה (לא מהצד המטופל ולא מהצד המטפל)

22.09.2019, 12:36

אי אפשר להתיחס לתוצאות הסקר. הרי ברור שהחולים חוששים מאוד להגיד את האמת פן יבולא להם. ברור שהצוות יכול לדעת במי מדובר, גם כאשר הוא נעשה כאילו "בעילום שם". אל נשלה את עצמנו. לגבי מספר הקשירות וההגבלות, הכל מתועד במחלקות, בשביל מה צריך לשאול את החולים? אולי לא סומכים על הרישום?

אנונימי/ת
23.09.2019, 22:21

ברור שהצוות יכול לדעת במי מדובר. יש לחולים משדרים על הראש וכל מה שהם עושים הפסיכיאטרים קולטים. פרנויה, נעים מאוד. אפשר לצרף גם לך משדר כזה אם את רוצה.

אנונימי/ת
22.09.2019, 22:16

אברבנאל הוא בי"ח המושחת הגרוע והרקוב ביותר בישראל.לכן יש להדיח את מנהלו הכושל והמזיק ביותר פרו' יובל מלמד. עליו לשלם את המחיר כל התנהלותו השערורייתית .

אנונימי/ת
27.09.2019, 09:21

כל מילה נכונה. מלמד מתנהל בכוחניות ועושה שגיאות קשות בניהול אברבנאל שהופך אותו לבי"ח הפסיכיאטרי הגרוע בישראל. יש להדיח את מלמד מתפקידו מיד.

אנונימי/ת
02.10.2019, 18:38

יש להדיח את מלמד המושחת והכושל מניהול אברבנאל. רק כך ניתן לשפר קצת את מצב בית החולים הגרוע הזה ולהיטיב עם המטופלים.

אנונימי/ת
26.09.2019, 17:31

מעניין מדוע התגובה שלי על התנהלות פרופ' מלמד, מנהל "אברבנאל", בנוגע לסוגיות מקצועיות רלוונטיות לכתבה - נמחקה, בעוד שתגובה בוטה בהרבה עליו, נשארה.
האם גם על האתר הוא שולט בדרכו המיוחדת? אין ספק שהמחיקה אומרת דרשני..

אנונימי/ת
26.09.2019, 20:08

פרסם שוב את תגובתך החשובה והמפורטת.אם ימחקו שוב את תגובתך ויסתמו פיות
כפי שמטייחים ומשקרים מושחתי אברבנאל ומלמד בראשם -- הענין יטופל בחומרה !

אנונימי/ת
01.10.2019, 07:43

להלן בתגובתי בשנית:
שפרופ' מלמד ישאל קודם כל את עצמו "האם יש קשר בין אי שביעות הרצון של המטופלים לאי שביעות הרצון של המטפלים".
שישאל את עצמו, מדוע כל כך הרבה מטופלים וותיקים ואיכותיים, בוחרים לעזוב.
שישאל את עצמו, מדוע עם כניסתו לתפקיד, הוא סגר יחידה אשר נתנה מענה לסוגייה אשר הועלתה בכתבה. (עם שחרור המטופלים מהמחלקה, הם טופלו ביחידה והעבירו אותם ביד, להמשך טיפול במרפאה, או דאגו באופן אישי להמשך טיפול אחר בקהילה). המטופלים לא רק ידעו מה המשך הטיפול שלהם, היה גם פיקוח על כך. כמו כן, באופן הזה, נמנעו אשפוזים בשיטת ה"דלת המסתובבת".
שפרופ מלמד יתחיל לקחת אחריות על הכשלונות של בית החולים ושיפסיק לגלגל אותם על אחרים. שיפסיק להתנהל במדיניות של "כיבוי שריפות" ו"הצגות ראווה", בפני בכירים מבחוץ. בסופו של יום, גם המטופלים יודעים, מה באמת נעשה במקום הזה. למי באמת אכפת מהם ולמי לא.
*מעניין תוך כמה זמן יסירו את ההודעה החוזרת..

אנונימי/ת
01.10.2019, 08:00

*מדוע מטפלים וותיקים ואיכותיים, בוחרים לעזוב.

אנונימי/ת
13.10.2019, 09:07

מטפלים וותיקים בוחרים לעזוב מייאוש. מכך שהם רואים שאין להנהלה את הערכים שהיו פעם בבית החולים. שהמנהל דואג בעיקר להנציח את ממעמדו. לצורך זאת, קל לו להתמודד עם עובדים חדשים - "חיילים", אשר "מיישרים קו", גם אם זה נוגד את האינטרסים של המטופלים.
בית החולים מתנהל בעיקר למראית עין. האווירה קשה. אין אבא ואין אמא.

אנונימי/ת
01.10.2019, 06:42

1. האם המשוחררים מאשפוז בביה"ח כללי כן יודעים מהו המשך הטיפול בהם?
2. המשך טיפול במי: לאחר אשפוז ראשון / שני בחיים או לאחר אשפוז מס' 20, 30, וכו'? מה משרד הבריאות מיתמם? אפשר לחשוב איזה מיגוון אפשרויות טיפוליות קיימות , גם עבורן יש דרישות גבוהות.