חדשות

יותר מ-50% מההורים בישראל לא מגיעים למעקב צהבת לתינוק לאחר לידה

הורי הילדים סיפקו במחקר חדש שלל הסברים וסיבות מדוע לא הגיעו עם הילודים הרכים בזמן לבדיקת מעקב לאיתור צהבת לתינוק לאחר הלידה

פוטותרפיה להורדת רמות הבילירובין בתינוק. אילוסטרציה

יותר מ-50% מההורים לא הגיעו למעקב צהבת לתינוק בטווח של 72 שעות לאחר השחרור מבית החולים. כך עלה ממחקר חדש שבוצע בידי צוות לשכת הבריאות בירושלים.

עוד עלה במחקר זה ש-92% מההורים זכרו שנאמר להם על ידי הצוות הרפואי שיש להגיע למעקב לאחר השחרור מבית החולים; כשליש מההורים שלא הגיעו לבדיקת מעקב לא ראו חשיבות בביצועה; 20% האמינו כי ניתן להמתין עם הבדיקה עד למועד החיסון הקרוב; 17.5% ציינו שהם לא יכלו להגיע למרפאה בגלל קשיים טכניים; 98% מההורים שקיבלו המלצה ספציפית והוסבר להם בעל פה שהם צריכים לבצע בדיקת דם לעניין הבילירובין לתינוק, הקפידו על ההנחיה; שבעה מתוך 868 תינוקות שנכללו במחקר אושפזו מחדש בשל צהבת וקיבלו טיפול בפוטותרפיה להורדת רמות הבילירובין.

עוד נמצא שוני בהנחיות הניתנות להורים לגבי מועד ביצוע בדיקת המעקב: ל-27% מההורים לא נתנו מסגרת זמן; ל-15% נתנו מסגרת זמן העולה על 72 שעות.

כל הנתונים הללו הושגו במחקר של ד"ר דינה צימרמן, רופאה אחראית לאם וילד במחוז ירושלים, פרופ' מיכאל קפלן, רופא אם-ילד במחוז ירושלים, וד"ר חן זמיר, רופאת המחוז שנועד לבדוק את שיעור ההורים שמגיעים עם היילוד בפרק זמן של עד 72 שעות מהשחרור מבית החולים על מנת לבצע בדיקת הערכה לצהבת ומהן הסיבות שמוסרים ההורים שלא מבצעים את הבדיקה הזו לילדם.

ממצאי המחקר יוצגו השבוע בכנס הבינלאומי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות שייערך בבנייני האומה בירושלים.

ד"ר צימרמן מסרה: "ידוע שצהבת היא מצב שכיח ביילודים ומופיעה בקרב כ-40% מהתינוקות. התופעה נגרמת מהבילירובין, אותו פיגמנט הנוצר מהתפרקות עודף התאים האדומים שיש בילוד. ברמות הנמוכות יותר, גוון עורו של התינוק שלקה בבעיה זאת נראה צהבהב ואם הרמה עולה לשיעורים גבוהים, גם לחמיות העיניים נראות צהובות. לרוב, התופעה חולפת מעצמה בתוך מספר ימים, אולם לעתים הבילירובין עולה לרמות מסוכנות ואז עלול להיגרם לתינוק נזק מוחי בלתי הפיך.

"בדרך כלל, רמת השיא של מדד הבילירובין בילודים מתרחשת בסביבות היום החמישי לחיים, שהוא בדרך כלל יומיים-שלושה לאחר שהתינוק השתחרר מבית החולים. בשנת 2008, המליץ האיגוד לנאונטולוגיה בישראל, בדומה להנחיות של איגוד רופאי הילדים של ארצות הברית, להעריך במועד זה את כל הילודים ששוחררו מבית החולים על ידי גורם רפואי כמו טיפת חלב, רופא משפחה או רופא ילדים, במטרה לאתר צהבת.

"היתה לנו, כרופאים, תחושה שהורים רבים לא מגיעים לבדיקות במועד שנקבע. המחקר שביצענו אכן הדגים שזו היתה תחושה נכונה. הורי הילדים סיפקו שלל הסברים וסיבות מדוע לא הגיעו עם הילודים הרכים לבדיקות. יש סיבות לעריכת בדיקה כזאת בילוד מיד אחרי השחרור ממחלקת יולדות ואחת מהן היא בעיית הצהבת. אם מפספסים את חלון הזמן שסומן, עלולה להתפתח מחלה קשה מאוד. אלא שלא תמיד ההורים מודעים לכך ולכן הם לא יפנו לרופא. מעבר לזה קיימת עניין ההצלחה בהנקה והמעבר מבית החולים לבית ואז גם האם וגם הילוד צריכים להסתגל אליהם. מי שמחכה כמה שבועות כדי להגיע להתייעצות עלול לגלות שהגיע מאוחר מדי כיוון שיכולה להתפתח בעיה יותר גדולה".

צוות המחקר ממליץ אפוא להרחיב באוזני ההורים את ההסברה בדבר חשיבות הבדיקה בנושא הזה, שניתנת חינם במסגרת מערכת הבריאות הציבורית.

נושאים קשורים:  מחקר ישראלי,  צהבת ילודים,  חדשות,  ד"ר דינה צימרמן,  פרופ' מיכאל קפלן,  ד"ר חן זמיר,  בילירובין
תגובות