סרטן שד

מהי ההשפעה של שימוש ב-MRI כחלק מהמעקב אחר נשאיות מוטציה ב-BRCA?

החוקרים בדקו את המאפיינים ההיסטולוגיים ואת הממצאים בבדיקות הדמיה שונות של נשים נשאיות של מוטציות ב-BRCA ביפן, ומצאו כי המאפיינים דומים לאלה שדווחו במדינות אחרות וכי MRI היא בדיקת ההדמיה המסוגלת לזהות את הממצאים הקטנים ביותר

29.08.2019, 17:23
MRI של רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

נכון להיום לא קיימת הסכמה בנוגע למעקב המתאים ביותר לנשים בסיכון גבוה לחלות בסרטן שד ביפן. החוקרים בדקו את המאפיינים בהדמיה והמאפיינים הפתולוגים של מטופלות בסיכון גבוה במטרה ליצור בעתיד מערכת מעקב טובה עבור נשים בסיכון גבוה וללא תסמינים.

החוקרים סקרו באופן רטרוספקטיבי מידע קליני הנוגע ל-93 נשים (חציון הגיל 43 שנים) נשאיות למוטציות בגנים BRCA1 ו-BRCA2 מתוך מאגרי המידע בבית החולים בשנים 2011-2017. בנוסף, אוכלוסיית המחקר כללה 112 מקרים של סרטן שד. כחלק מהמחקר, בודקים שלא היו מודעים להיסטוריה הקלינית של המטופלות סקרו את בדיקות הממוגרפיה וה-MRI. בסופו של דבר, ההיסטופתולוגיה שנקבעה ע"י ביופסיה או בניתוח שימשה כנקודת הייחוס עבור כל המטופלות במחקר.

במחקר נכללו 59 נשים עם סרטן שד שעמדו בקריטריוני הבחירה, מתוכן, 30 נשים אובחנו עם גידול שקשור ל-BRCA1 ו-29 נשים עם גידול שקשור ל-BRCA2. החוקרים מצאו כי סוג הסרטן הנפוץ ביותר, גם בקרב מטופלות עם BRCA1 וגם בקרב מטופלות עם BRCA2, היה קרצינומה צינורית חודרנית (Invasive ductal carcinoma).

תוצאות המחקר חשפו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין נשאיות של BRCA1 לנשאיות של BRCA2 בנוגע לפנוטיפ, לדרגת הגירעון (nuclear grade) ולאינדקס של KI-67. בנוסף, הממצאים בממוגרפיה וב-MRI היו שונים באופן מובהק סטטיסטית. אצל נשים נשאיות של BRCA2, הגידולים הדגימו לעיתים קרובות יותר הסתיידויות בממוגרפיה, בזמן שאצל נשים נשאיות של BRCA1, הודגמה לעיתים קרובות יותר מסה או הרס של הרקמה (P<0.001). כמו כן, החוקרים מצאו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות בדפוסי ההאדרה שנצפו ב-MRIי(P=0.006). בנוסף, הגודל של הממצאים שזוהו ב-MRI היה קטן יותר באופן מובהק מגודלם של ממצאים שזוהו באמצעות אמצעי הדמיה אחרים (P= 0.004).

החוקרים הסיקו כי ממצאי המחקר בבדיקות ההדמיה וההיסטולוגיה אצל נשים נשאיות של BRCA 1/2 דומים לאלה שדווחו במדינות אחרות. כמו כן, הם הסיקו כי MRI יכול לזהות נגעים קטנים משמעותית מאלה שמזוהים בשיטות הדמיה אחרות ואף סברו כי ניתן לזהות ב-MRI את כל הנגעים שהופיעו אצל נשאיות של מוטציה ב-BRCA1.

מקור: 

Murakami, W. et al. (2019) Breast Cancer 26,5.

נושאים קשורים:  סרטן שד,  ממוגרפיה,  מחקרים,  BRCA1
תגובות