דעות

על מספרים ושקרים – כך מסית משרד האוצר את הציבור נגד רופאיו

הסכם השכר האחרון של הרופאים עומד בפני סיום. לפי הקמפיין התקשורתי שמוביל האוצר וההדלפות המתוזמנות של פקידיו, נראה שוויתרו שם מראש על מו"מ ודיאלוג עם הרופאים ובחרו בדרך של עימות ושביתה ודאית

"רופא משפחה שמטפל בכמה מטופלים ליום מרוויח יותר מרופא בבי"ח שעושה משמרות רבות". אילוסטרציה

קוראי העיתונים נתקלים בימים האחרונים בסדרת כתבות על האיום האסטרטגי מולו עומדת מדינת ישראל. לא איראן, לא החמאס, לא השחיתות, אלא... שכרם של הרופאים בישראל. יום אחרי יום מפרסם משרד האוצר נתונים על שכרם הממוצע של המתמחים (הרופאים הצעירים), העומד על כ-25 אלף שקל, ועבודות ניתוח "מדעיות" על ניתוח השתכרותם הכוללת של הרופאים בשירות המדינה בעלי ותק של עשר שנים ומעלה עם פילוח לפי אחוזונים. דבר קל ערך שכחו החוקרים לציין והוא מה גודל המדגם? כמה רופאים מונה האחוזון העליון (רמז: כ-25 רופאים).

ברור שמדובר פה בקרב על תודעת הציבור שמטרתו להסיט את תשומת הלב ממצבה של מערכת הבריאות ולהסית את הציבור הרחב כנגד ציבור רופאיו. האוצר מעוניין שנשכח כי שיעור ההוצאה הציבורית על בריאות צנח ל-64% (ב-OECDי- 74%) כתוצאה ממדיניותו המכוונת.

האוצר סבור שיצליח להסיט את תשומת הלב הציבורית מכך שתשתיות מערכת הבריאות הוזנחו על ידו, מה שהוביל את ישראל להיות שיאנית התפוסה השנתית במחלקות הפנימיות מקרב מדינות ה-OECD ועקב הצפיפות, עולה התמותה מזיהומים צולבים לאלפי חולים בשנה.

האוצר מעוניין שנשכח כי יחס המיטות לנפש בישראל הינו 1.79 מיטות ל-100 אלף תושבים בהשוואה ל-3.4 במדינות ה-OECD. ירידה של 45% מאז 1975 ו-23% מאז שנת 1995.

האוצר סבור שנשכח שמספר תושבי ישראל הוכפל והינו כיום כתשעה מיליון ו-50 אלף, ועדיין אנחנו מקבלים כיום טיפול באותם בתי חולים בהם טופלנו לפני  40 שנה (למעט "אסותא אשדוד").

האוצר אחראי לחוק ההסדרים של 2015/6 שגרם לירידה במספר היועצים בהסדר ולעלייה בהשתתפות העצמית בביטוחים המשלימים של הקופות הציבוריות וגרם לירידה של 2.6% בהוצאה על ביטוחים אלה ולזינוק של 10.3% בהוצאה על ביטוחי הבריאות הפרטיים.

האוצר מנסה להסתיר את העובדה לפיה רק בישראל יורד מספר הרופאים לנפש בהתמדה, בעוד שבמדינות ה-OECD קיימת עלייה מתמדת.

האוצר סבור שיצליח להעלים את העובדה שבשל מדיניות הצמצום וההקפאה, מספר תקני הרופאים אינו מספיק, שרופאים חותמים אבטלה במקום להתחיל התמחות ובשל מחדלים אלה נותרים בחו"ל 14% מרופאי ישראל. זו שערוריה, שמימדיה ילכו ויתפחו אם לא יצלצלו פעמוני האזהרה במשרדי הממשלה הנכונים, כולל במשרד ראש הממשלה.

אז נכון, הסכם השכר של הרופאים עומד בפני סיום. לפי הקמפיין התקשורתי שמוביל האוצר וההדלפות המתוזמנות של פקידיו, נראה שוויתרו שם מראש על משא ומתן ודיאלוג עם הרופאים ובחרו בדרך של עימות ושביתה ודאית, על גב האזרחים. אם לא זו כוונתם, אז אני מתנצל, אבל לא זו הדרך המובילה לשיח משותף.

מצבה של מערכת הבריאות הורע מאוד בשנים האחרונות - תורים של חודשים לרופאים מומחים ולניתוחים; תור של שבועיים-שלושה לרופא ילדים! כולנו זוכרים את התמונות הקשות להן נחשפנו רק לפני שלושה חודשים ממסדרונות בתי החולים, וכולנו, חולים ומטפלים, חווים מדי יום את הפגיעה הבלתי נסבלת בכבוד האדם. העומס הבלתי אפשרי בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז מוביל, על פי סקר שלכם, אנשי הממשלה, לשחיקה קשה של הרופאים והאחיות.

אז בבקשה מכם, אנשי אגף הממונה על השכר ואגף התקציבים באוצר, חדלו  מעיוותי הסטטיסטיקה והממוצעים. הרי אתם חתומים בדיוק כמונו על כל הסכם קיבוצי ועל כל תג ופסיק בשכרנו. הרי אתם הצעתם וביקשתם שנסכים לשלם יותר לרופאים במקצועות במצוקה ובפריפריה כדי למשוך אותם לשם, ועכשיו אתם מלינים על כך. יד ימין מחבקת ומנצלת בשעה שיד שמאל מנסה לחבוט?

אנחנו הרופאים מבטיחים, שכפי שהיינו שותפים לרפורמות ולהצלת מערכת הבריאות ב-2011 על ידי תיעדוף מעבר רופאים לפריפריה ושילובם במקצועות במצוקה, עובדה שבזכותה נרתמו מעל 2,000 רופאים למשימות הללו, כך נהיה שותפים גם הפעם. הדבר היחיד העומד בין אזרחי ישראל לבין קריסת הטיפול הרפואי הינו שיתוף הפעולה בין כולנו ומצוינותם של הרופאים והאחיות, המגשרים נכון להיום על פערי הזנחת מערכת הבריאות.

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  דעות,  חדשות,  שכר הרופאים,  מערכת הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
25.08.2019, 16:49

נו באמת, כאילו שפקידי האוצר מקבלים אחוזים או מעוניינים במערכת בריאות גרועה.

בדיוק כמו הקמפיין הקודם של "להציל את הרפואה הציבורית" גם הפעם צפוי הר"י לחתור למקסום טובתם האישית של הרופאים, והמקורבים לצלחת בראשם, ופקידי האוצר ינסו לשמור על כספי הציבור, למקסם את התמורה בעד תוספת תקציבים, ולתעל אותם למקומות בהם חסר. אני מקוה שפקידי האוצר יצליחו במשימתם.

אנונימי/ת
25.08.2019, 18:25

הר"י אמור לחתור למקסום טובתם האישית של הרופאים, בדיוק כמו שוועד האחיות דואג למקסום טובתם של העוסקים בסיעוד. בשביל זה בדיוק הרופאים משלמים דמי וועד (של מעל 300 שקלים בחודש).
האוצר לא בהכרח מנסה למקסם את התמורה בעד תוספת תקציבים, אלא מנסה לשמור על הוצאה לאומית לבריאות כאחוז מהתמ"ג. אולי הם לא מעוניינים במערכת בריאות גרועה, אבל הם אדישים לכך כל עוד ההל"ל נשאר נמוך.

אנונימי/ת
25.08.2019, 18:39

פקידי האוצר נכשלו ובגדול במבחן התוצאה- חולים במסדרו, תורים של מעל שנה לרופאים מומחים, מחסור בתקנים להכשרת רופאים האמורים להחליף רופאים פורשים. לצערי התקווה שפקידי האוצר יצליחו, מאחורינו....

אנונימי/ת
26.08.2019, 11:16

זה לא מה שראשי הר"י טוענים, הם טוענים שבריאות הציבור בראש מעייניה ולא האינטרס הצר של חבריה. אם זה לא מתאים לך, אז בבחירות הבאות לראשות הר"י אתה מוזמן להצביע למועמדים שישמיעו זמירות אחרות.

אנונימי/ת
27.08.2019, 08:58

האם נחשפת לדרך בה בוחרים יו"ר להסתדרות הרפואית?
במקום של רופא יוכל לבחור , בוחרים אסיפה מטעם ורק היא בוחרת. לרופא מהשורה אין ממש אמירה בנושא , ולכן המועמדים אינם חייבים בהתחייבות כלשהי לרופאים
בפעם האחרונה היה מועמד אחד בלבד שנבחר ברוב קולות

27.08.2019, 16:38

כן. פקידי האוצר מעוניינים במערכת בריאות ציבורית גרועה. זו חלק ממדיניות ההפרטה הכללית שלהם. ככל שהמערכת הציבורית תהיה גרועה יותר יגדל מספר הפונים למערכת הפרטית, והוצאות המדינה על בריאות יקטנו. האזרח הקטן לא מעניין אותם. כשם שלא מעניינים אותם עובדי חברות הקבלן, שמשתכרים שכר מינימום על אותה עבודה. מעט מקובעי המדיניות רואים בשירות הציבורי יעוד. מטרתם לפרוש בגיל צעיר ולהיות מועסקים בשכר עתק אצל הטייקונים. ראו ביוטיוב את הרצאותיו של פרופ׳ ירון זליכה. הוא ניסה לעשות משהו, ודי מהר פוטר.

אנונימי/ת
25.08.2019, 21:49

ליצמן הכושל והמושחת הביא נער אוצר כושל לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות.
וכל המערכת קורסת .
לפטר את ליצמן ובר סימן טוב.
מקומו של העבריין ליצמן בכלא מעשיהו.
אחרי הבחירות בס"ד

אנונימי/ת
26.08.2019, 11:23

אני שואל את עצמי, האם פלדמן בעצמו מאמין למה שהוא כותב?

הרי את האמת כולנו יודעים, שיש עודף גדול ברופאים בבתי החולים לאחר תקנון לגודל האוכלוסייה ועודף גדול בשכר ביחס לשכר הממוצע בהשוואה ל-OECD, ומחסור קל באחיות בעיקר באשמתה של אילנה כהן שהציבה חסמי כניסה גבוהים למקצוע ונלחמת מלחמת חורמה נגד האחיות המעשיות.

אנחנו גם יודעים את האמת ביחס לנעשה בבתי החולים: האבטלה הסמויה של הרופאים הבכירים שנושאים ברוב הוצאות השכר והעברת עומס העבודה דווקא לסטאז'ים והמתמחים הלא מנוסים (בשיתוף פעולה מלא מצדם, בידיעה שזה מצב זמני ובתוך כמה שנים הם יהיו בצד השני), מה שעושה בחיי אדם לא אחת.
המשרות הכפולות, המשולשות והמרובעות אחת על חשבון השנייה.
הזיוף הסיסטמטי של הרישום הרפואי, מהמקפצה, ביחס לכל מטופל ללא שום יוצא מן הכלל (גם ממטופלי VIP זה לא נחסך, כי זה טבוע בדם), מה שעולה בחיי אדם רבים.
תרבות הסניטציה הלקויה ביודעין, אי התחסנות ואי חיטוי ידיים שגם הם עולים בחיי אדם רבים (אלפים בשנה עפ"י מבקר המדינה).
אין שום בעיה להמשיך עוד ועוד.

אנונימי/ת
26.08.2019, 19:11

יפה שמישהו מציין את האמת לשם שינוי. הכל נכון.

אנונימי/ת
26.08.2019, 20:19

אני סבורה שאנו הרופאים צריכים לצלם כתבה זו ולהניח בחדר ההמתנה כך שהמטופלים יקראו. זו דרך טובה לנהל קמפיין נגדי.
אני בכל אופן אעשה זאת

26.08.2019, 21:59

אם האוצר משקר לגבי שכר הרופאים, מהם המספרים האמיתיים?
מציע הפעם לצאת מאזור הנוחות: לדרוש ולקיים מו"מ שקוף לחלוטין שמטרתו
קביעת שיטה מנומקת, שקופה ופשוטה-להבנה לקביעת שכר ותנאי עבודה.

אנונימי/ת
26.08.2019, 23:20

ד"ר זאב פלדמן היקר
התגובות / כתבות בנוסח :" פקידי האוצר מנסים להטות את דעת הקהל - ולהשתלח ברופאים ", לא יעזרו . כמו בכל מקום כמעט - השסע והפילוג ואי האחידות ביננו הינם " לרועץ לנו", ומרחיקים אותנו מהיכולת לתת מלחמה שערה . כפי שאתה וכל שאר ציבור הרופאים הנכבד רואה , כוחות השוק "עובדים" בצורה אחרת לחלוטין מכוחם של הרופאים . [ וחבל] , ובשל כך - הרפואה נראית כפי שהיא . יכול להיות - ואולי יותר מכך , אנו נכנסים לעידן אחר ושונה ממה שהיכרנו , ואולי כדאי לחשוב [ ולפעול ] אחרת ממה שהיה מקובל באופן מסורתי! עד היום

אנונימי/ת
27.08.2019, 07:03

צודק! הסיבה לפילוג היא שהרי יצרה פורום מתמחים בהנהגת ליאור אונגר שהוא התמחה אצלך דר פלדמן מבלי לבחור אותו ומבלי שהוא מייצג את המתמחים! לדעתו אין לקצר את אורך התורנות והוא מייצג רק את עצמו!!! הוא מתחנף אליך ואל הנהגת הר״י במקום לעבוד בשביל מי שאמור לייצג! זו שחיתות! תבחרו ראש למתמחים שמייצג אותם! ובנוסף, אין אף סקטור אחר שעובד רצוף ככ הרבה שעות וער רצוף ככ הרבה שעות! זה לא אנושי! תתעוררו!!! שאר הסקטורים כמו הצבא למשל הלכו קדימה וברפואה ממשיכים לעבוד כמו לפני 70 שנה!

27.08.2019, 15:09

שימו לב שכל הכותבים התומכים באוצר לא מזדהים בשמם, משתמשים בראשי תיבות מעולם הפיננסים שאיש לא מבין, וגורמים במתכוון לפירוק הרפואה הציבורית. יש מחקרים רבים המוכיחים שמספר הסיבוכים הקטן ביותר קורה כשמנתח בכיר משגיח על מתמחה. זה קורה רק ברפואה הציבורית. התמותה ושיעור הסיבוכים כשמתמחה עוזר למומחה, כמו שקורה ברפואה הפרטית, גבוה באופן משמעותי. פירוק הרפואה הציבורית אולי חוסך לאוצר כסף, אבל הורג חולים.

30.08.2019, 21:35

זה בהנחה שאתם באים לעבוד ולא לעבודה ולא נוסעים לכנסים 7 8 פעמים בחול על חשבון חברות תרופות שממנות קרנות מחקר או ישירות את הנסיעות. והסיסמאות שזה מעלה את רמת הרופאים היא בדיחה.למה שלא יסעו כל שבועיים לפי הלוגיקה הזו.
מצב הרפואה בארץ רע אבל הוא רע כי ההשקעה בתקנים בציוד ותשתיות היא נמוכה. השקעה זו היא הנדרשת לא העלאת שכר לאנשים שבשעה 15 נופלת להם העט ורצים לאסותא לעשות 50 אלף ש"ח בחודש ומעלה.
לי אישית אין עין צרה בהכנסות של הרופאים הם למדו ועובדים לא מעט אבל אין הצדקה להעלאת השכר לאנשים שנמצאים שנים בצמרת השכר במשק ועובדים במגזר הציבורי שאותו הציבור מממן. הרופאים גם שוכחים שהציבור מסבסד את לימודי הרפואה מממן את בתי החולים ומסבסד את המצמחים שתפוקתם הרםואית אינה כשל מומחים.
קצת צניעות לא תזיק לרופאים.
ואם הרופאים ישבתו אפשר להוציא להם צווי ריתוק ולהכניס כעזרה ראשונה רופאים של הצבא.