חדשות

חוקרים מאונ' בן גוריון ו"סורוקה": "מצאנו דרך להתמודד עם סרטן ראש וצוואר"

תקווה לחולי סרטן ראש וצוואר: באמצעות הנדסה גנטית הצליחו החוקרים להחזיר לתאים הסרטניים העמידים לתרופה Alpelicib את הרגישות אליה ולהביא להתכווצותם ולהיעלמותם של הגידולים

גידולי ראש-צוואר. אילוסטרציה

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון באר שבע והמרכז הרפואי סורוקה דיווחו לכתב עת בתחום המחקר הקליני כי הצליחו לדכא חלבון עמיד לתרופה הנמצא על דופן תאים סרטניים מסוג סרטן ראש וצוואר ולהביא בכך להתכווצות ואף להיעלמות הגידולים. ממצאי המחקר פורסמו עוד בחודש אפריל השנה ב-JCI.

סרטן ראש וצוואר, צוין בדיווח, נחשב לסרטן קטלני עם אחוזי שרידות נמוכים, בעוד יעילות הטיפולים הקיימים איננה מספקת. אחד הטיפולים החדשים הניתן כיום לחולים הוא התרופה BYL719) Alpelicib), המעכבת מסלול העברת אותות בתא ה-PI3K. מסלול זה, מוגבר בקרב חולי סרטן ראש וצוואר ומוביל להתקדמות המהירה של המחלה.

מחקר קליני ראשון שבו נעשה שימוש בתרופה זו הצביע על שיפור במצב החולים. עם זאת, רבים מהתאים הסרטניים פיתחו עמידות לתרופה.

צוות החוקרים מימין לשמאל: ד"ר לימור כהן, מנו פראסאד, ד"ר משה אלקבץ, מאי בדארני ונועה בלבן. צילום: דוברות אוניברסיטת בן גוריון

מחקר קודם שערך ד"ר משה אלקבץ מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה באוניברסיטת בן גוריון, יחד עם חוקרים מהמרכז לחקר הסרטן Memorial Sloan Kettering Cancer Center בניו יורק, הראה כי העמידות לטיפול זה נגרמה מעלייתו של החלבון AXL, הנמצא על דופן התא הסרטני והוא זה שגורם לגדילתם ולהישרדותם של תאי הסרטן.

במטרה לעצור את התקדמות המחלה, ערכה קבוצת החוקרים מהפקולטה למדעי הבריאות מחקר נוסף בהובלת ד"ר לימור כהן, הדוקטורנטים מאי בדארני ומנו פראסאד והמסטרנטית נועה בלבן, בשיתוף ד"ר יהושע בן ציון, מהמחלקה לאף-אוזן-גרון במרכז הרפואי סורוקה. במחקר זה נמצא כי דיכוי ביטויו של AXL באמצעות הנדסה גנטית או עיכוב תרופתי החזיר לתאים הסרטניים שעמידים לתרופה BYL719 את הרגישות לתרופה והביא לעצירה משמעותית של המחלה, עד כדי התכווצותם והיעלמותם של הגידולים. דיכוי זה היה יעיל גם בנסיונות בעכברים עם גידולים שהופקו מחולי ראש וצוואר שנותחו ב"סורוקה".

במעבדתו של ד"ר אלקבץ מפותחים טיפולים חדשניים במודלים פרה-קליניים, בעכברים, לגידולי ראש וצוואר. המעבדה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם היחידה לראש וצוואר שבמרכז הרפואי סורוקה, בראשותו של ד"ר יהושע בן ציון.

נושאים קשורים:  ד"ר משה אלקבץ,  ד"ר לימור כהן,  ד"ר יהושע בן ציון,  סרטן צוואר וראש,  גידול סרטני,  Alpelicib,  בית החולים סורוקה,  אוניברסיטת בן גוריון,  חדשות
תגובות

יישר כוח!!!