חדשות

חוקרים מהטכניון: פוטנציאל רפואי רב בשילוב בין בינה מלאכותית לננוטכנולוגיה

השילוב מיועד לשפר את הצלחת הטיפול הרפואי לחולי סרטן. מאמר סקירה בנושא הזה פורסם בכתב עת בינלאומי בתחום החומרים

ניסוי קליני (אילוסטרציה)
ניסוי קליני (אילוסטרציה)

בשילוב בין בינה מלאכותית וננוטכנולוגיה מצוי פוטנציאל עצום לשיפור אבחונים וטיפולים רפואיים – כך קובע צוות חוקרים מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון במאמר סקירה שפרסמו בגיליון יולי של Advanced Materials.

את הסקירה בנושא הזה הוביל פרופ' אבי שרודר יחד עם הדוקטורנט עומר אדיר וחברי הצוות שבחנו אפיקי פעולה עתידיים שבשילוב בינה מלאכותית עם ננוטכנולוגיה.

פרופ' אבי שרודר . קרדיט צילום: דוברות הטכניון

פרופ' שרודר, ראש המעבדה לתרופות ממוקדות מטרה וטכנולוגיות רפואה אישית הוא גם נשיא האגודה הישראלית להנדסה כימית וחבר האקדמיה הצעירה למדעים בישראל. קבוצת המחקר בראשותו מתמקדת בפיתוח מערכות ננוטכנולוגיות לטיפול בצרכים רפואיים, תוך התמקדות במחלת הסרטן.

הדוקטורנט אדיר מסר: "במאמר הנוכחי הצענו גישה טכנולוגית משולבת שמטרתה לשפר את הצלחת התהליך הטיפולי שעוברים חולי סרטן – החל מאבחון המחלה, דרך זיהוי סוג המחלה והתאמת הטיפול באופן אישי לכל חולה, ועד למעקב אחר תהליך ההחלמה ואיכות חיי החולה בהמשך.

"כיום יש כלים ננו-טכנולוגיים רבים לטיפול ממוקד בסרטן. חלקם פותחו

הדוקטורנט עומר אדיר (צילום: דוברות הטכניון)

במעבדה שלנו - אולם אין לנו ספק ששילוב של בינה מלאכותית בכלים אלה ישפר את יעילותם הרפואית ואת התאמתם האישית לכל חולה.

"טכנולוגיות חדשות ביניהם ריצוף גנומי מייצרות כמות עצומה של מידע ושיטות מתחום בבינה המלאכותית יאפשרו לטפל היטב במידע זה, לנתח אותו ביתר יעילות ולספק מידע מועיל מאוד לצוות הרפואי."

בינה מלאכותית (AI) וננוטכנולוגיה הם שני תחומים שונים המעורבים עמוקות בפיתוחה של רפואה מדויקת (precision medicine) – גישה המאפשרת התאמה של הטיפול המיטבי לחולה הספציפי. התאמה זו נדרשת משום שהבדלים בגיל, במגדר, בממדים הגופניים, בסוג הדם ובנתונים גנומיים יוצרים הבדל בהשפעתו של כל טיפול ספציפי על מטופלים שונים.

"כלומר - טיפול מסוים המועיל לחולה אחד עשוי שלא לעזור לחולה אחר ואף להזיק לו. לכן השילוב בין בינה מלאכותית וננו-טכנולוגיה צפוי לסייע בהתאמה טובה יותר של האבחון והטיפול לכל חולה. שילוב זה עדיין נמצא בתחילת הדרך. הוא מצריך שילוב בין כמה כלים הנדסיים מתקדמים. אולם כבר כיום ברור שהוא נושא בחובו פוטנציאל עצום לשיפור הרפואה המדויקת.

"כיום משמשות ננוטכנולוגיות באבחון - ליתר דיוק במיפוי פרופיל המחלה של המטופל הספציפי, ולאחר מכן ב'תפירת' תוכנית טיפול מדויקת למטופל. אחת הבעיות, בהקשר הסרטני, היא השוני הרב שבין גידולים סרטניים במטופלים שונים. אנחנו מעריכים לכן שבינה מלאכותית עשויה לסייע בהתמודדות עם אתגר ההתאמה האישית של הטיפול בסרטן".

נושאים קשורים:  חדשות,  ננו-טכנולוגיה,  הטכניון,  בינה מלאכותית
תגובות