קנאביס

שימוש מועט מאוד בקנאביס מספיק בכדי לשנות את מבנה המוח של מתבגרים

מחקר מבוקר זה השווה בין מתבגרים שהשתמשו בקנאביס פעם או פעמיים בלבד, לבין מתבגרים שלא נחשפו מעולם לקנאביס, ובדק האם וכיצד הקנאביס השפיע על מבנה המוח והתפקוד הנפשי של המשתתפים

מוח (צילום: אילוסטרציה)
מוח (צילום: אילוסטרציה)

שיעורי השימוש בקנאביס בקרב מתבגרים הינם גבוהים, ואף נמצאים בעלייה נוספת במקביל לשינויים במעמד החוקי של מריחואנה ובתפיסות החברתיות בנוגע לשימוש בה. אין די מחקרים בנושא השימוש בקנאביס למטרות פנאי, ובפרט בתקופת גיל ההתבגרות בה הבשלת הרקמה העצבית עלולה להפוך משתמשים לפגיעים במיוחד להשפעות של טטרה-הידרו-קנאבינול (THC) על מבנה המוח.

במחקר זה בוצע כימות של נפח החומר האפור במוח, על ידי מדידת צורה מבוססת יחידות נפח (Voxel-based morphometry). במחקר נכללו 46 משתתפים בני 14 שנים (זכרים ונקבות) שהשתמשו בקנאביס פעם או פעמיים, להם הותאמה בקפידה קבוצת ביקורת של משתתפים שלא נחשפו מעולם ל-THC.

החוקרים זיהו מספר אזורים נרחבים במוח (אונה רקתית תיכונה דו-צדדית, הפיתול הלשוני, פיתול החגורה האחורי דו-צדדית, המוחון) בהם נמדד נפח גדול יותר של חומר אפור בקרב משתמשי קנאביס. ניתוח של נתוני האורך אישר שלא סביר שההבדלים בנפח החומר האפור היו קיימים טרם השימוש בקנאביס. נפח החומר האפור באזורים הרקתיים היה קשור לרמת התפקוד לפי מדד הסיבתיות התפיסתית (Perceptual reasoning index) ובמקביל גם לתסמינים עתידיים של חרדה כללית בקרב משתמשי קנאביס. בנוסף, ההתפלגות של השפעות נפח החומר האפור מופתה לפי סמנים ביולוגיים של המערכת הקנאבינואידית הפנימית, מה שסיפק לחוקרים תובנות בנוגע למנגנונים אפשריים של השפעות אלו.

בהצהרת החשיבות של המחקר, החוקרים סיכמו שהצליחו להוכיח ששימוש חד-פעמי או דו-פעמי בקנאביס הביא לשינויים במבנה המוח ובתפקוד ההכרתי של מתבגרים. ממצאים אלה חשובים משום שמתבגרים רבים מדווחים על שימוש בקנאביס אך מעט ידוע על השפעותיו של שימוש זה, שכן מרבית המחקרים הקיימים בנושא עוסקים במבוגרים שהשתמשו בקנאביס לאורך זמן ובכמויות גדולות.

מקור: 

Orr, C. et al. (2019). The Journal of Neuroscience. 39(10):1817-1827

נושאים קשורים:  קנאביס,  נפח החומר האפור,  חרדה כללית,  רפואת מתבגרים,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
04.08.2019, 14:28

עושה קמטים בפנים

"תפקוד ההכרתי של מתבגרים" חיובי או שלילי או לא ידוע ?

05.08.2019, 22:40

כתוב שהגדלת נפח החומר האפור באיזורים הרקתיים בקרב משתמשי קנביס
היתה קשורה גם ל"תסמינים עתידיים של חרדה כללית" -
האם היה מעקב אחר המשתמשים האלה ואכן נבדקו התסמינים?
על איזה "שינוי בתפקיד ההכרתי של המתבגרים" מדובר?

אנונימי/ת
16.08.2019, 08:04

פחות מח פחות חרדה. אולי יותר מח משמע יכולת מוגברת להבין את הסביבה ומשמע יותר חרדה. אם אדם צעיר מתעניין אפילו קצת איך העתיד צפוי להראות עבורו ולא מפתח חרדות קיומייות חריפות אז אולי זה צריך להדאיג יותר.
השימוש במושג חרדה באופן כללי הוא פשוט חסר אחריות. פסיכיאטריה ללא אנקטודה אישית של הפציינט היא לא פסיכיאטריה אלא השתקה של כל מה שקצת לא נעים.