נוירופתיה פריפרית

אמיטריפטילין במשחה לטיפול בנוירופתיה שנגרמת מטיפול כימותרפי

מחקר מצא כי טיפול עם משחת אמיטריפטילין במינון גבוה הינו טיפול יעיל ובטיחותי בנוירופתיה פריפרית הנגרמת מטיפול כימותרפי. טיפול זה מאפשר המשך מתן טיפול כימותרפי ללא הפרעה, במטופלים הסובלים מתופעה זו

כימותרפיה בגיל מבוגר (צילום: אילוסטרציה)

נוירופתיה פריפרית שנגרמת כתוצאה מטיפול כימותרפי מתאפיינת בכאב שגורם סבל רב למטופלים המקבלים טיפול כימותרפי. מצב זה לפעמים מחייב הפחתה במינון הטיפולי או הפסקה של הטיפול. מאחר ואופציות הטיפול בנוירופתיה פריפרית הנגרמת מטיפול כימותרפי הינן מוגבלות, מחקר זה בדק את ההשפעה של משחת אמיטריפטילין בריכוז של 10% על הכאב הנוירופתי.

למחקר זה, הראשון מסוגו, נרשמו מטופלים עם גידולים המטולוגיים או סולידיים אשר התייצגו עם נוירופתיה פריפרית בכפות הידיים והרגליים כתוצאה מכימותרפיה (שנמשכת פחות מחודש ללא טיפול קודם עבור נוירופתיה פריפרית שנגרמה מכימותרפיה [קבוצה 1]; שנמשכת יותר מחודש אחד וקיבלו טיפול קודם [קבוצה 2]). המטופלים מרחו משחת אמיטריפטילין בריכוז 10% פעמיים ביום. עוצמת הכאב הוערכה לאחר שבוע, שבועיים, 4 שבועות ואחר כך פעם בחודש למשך שנה. נקודת הסיום הראשונית שנבדקה הייתה השינוי בעוצמת הכאב מרמת הבסיס ההתחלתית, לעומת עוצמת הכאב לאחר 4 שבועות טיפול. לפי חציון ציון הכאב שהוערך על ידי VASי(Visual Analogue Scale).

סך כולל של 44 מטופלים השתתפו במחקר. חציון הגילאים היה 67 (טווח 46-80), 34% מתוכם היו נשים. לרוב המשתתפים (88.6%) הייתה ממאירות המטולוגית. התרופות הכימותרפיות שהשימוש בהן היה הכי שכיח הן בורטזומיב ואוקסליפלטין. החציון של ציון הכאב לפי VAS ירד מ-7 (טווח 4-9) שהיה הציון בשלב הבסיס ההתחלתי ל-2 (טווח 0-4), אחרי 4 שבועות של טיפול עם משחה. לא נמצא כל הבדל בין קבוצה 1 לקבוצה 2. מינונים התחלתיים מופחתים של כימותרפיה שנדרשו ב-11 מטופלים, כמו גם הפסקת הטיפול הכימותרפי כפי שנצפה ב-5 מהטופלים בשלב הבסיס ההתחלתי של המחקר, חזרו חזרה לנורמה. זאת לאחר הטיפול עם משחת אמיטריפטילין בריכוז 10%.

בהתחשב ביעילות המוגבלת של טיפול כלל מערכתי קונבנציונלי והפרופיל הבטיחותי של טיפול זה, נראה כי טיפול עם משחת אמיטריפטילין בריכוז 10% הינו מועמד מצוין לטיפול קו ראשון בנוירופתיה פריפרית שנגרמת מטיפול כימותרפי. דבר זה מאפשר המשך טיפול כימותרפי במינונים אפקטיביים. החוקרים הסיקו כי תוצאות אלו הינן שוות ערך ויש לאשרן בניסויים קליניים מבוקרים עם אינבו.

מקור: 

Rossignol J. et al. (2019) Supportive Care in Cancer. 27, 3,053

נושאים קשורים:  נוירופתיה פריפרית,  כימותרפיה,  אמיטריפטילין,  אוקסליפלטין,  בורטזומיב,  מחקרים
תגובות