חדשות

בית הדין לעבודה הורה לאחיות לסיים את השביתה - העיצומים יימשכו

בית הדין לעבודה הורה למשרדי האוצר והבריאות לנהל הליך גישור במשך שבוע אבל התיר לאחיות להמשיך בעיצומים

מנכ"ל משרד הבריאות ויו"ר הסתדרות האחיות לאחר הדיון בבית הדין לעבודה. צילום: משרד הבריאות

ראש ההרכב בבית הדין לעבודה בתל אביב השופטת ד"ר אריאלה גילצר כץ, הורתה היום (ד') להסתדרות האחיות להשהות את המשך השביתה שלהן הנמשכה יומיים ובמקביל הורתה לנציגי משרדי האוצר והבריאות להיכנס להליך גישור עם האחיות, במהלכו הן יוכלו לשמור על זכותן לנקוט בעיצומים. כלומר, לאחיות ניתנה האפשרות לא לבצע מטלות כגון הכנות למבדקי איכות (אקרדיטציה) או הזנת דיווחים ממוחשבים.

ביום חמישי הבא, 1 באוגוסט, יתקיים דיון נוסף בבית הדין ובו יידרשו הצדדים להציג את ההסכמות אליהן הגיעו.

יו"ר הסתדרות האחיות: "העיצומים יימשכו - חד וחלק". צפו: 

במהלך הדיון אמרה עוד השופטת גילצר כץ לנציגי המדינה ממשרד האוצר והבריאות: "אי אפשר להוריד שכר לאחות שעובדת משרד מלאה. אם רוצים להפחית שכר צריך לעשות שימוע לכל אחות באופן אישי. אתם לא יכולים להנחית החלטה שכזאת". עוד העירה השופטת כי אם קובעים הפחתה של 20% בשכר, משמעותו שזה שווי המטלות שהוטלו על האחיות.

השופטת הגדירה במפורש את קווי המתאר של הליך הגישור שיתנהל מעתה בחסות בית הדין: המו״מ יעסוק בסוגיית העומסים והמטלות שהוטלו על האחיות, אילו מטלות ניתן להעביר לביצוע לעובדים מסקטור אחר, וכן בבעיית החולים במסדרונות וסוגיית מבדקי האקרדיטציה. המו"מ כולו יתנהל בחסות בית הדין. מנכ"ל משרד הבריאות יעביר לבית הדין בתצהיר מידע אודות מספר התקנים שהוספו מאז 2017. כמו כן יועבר מידע על מספר המיטות בכל בית חולים ועל מספר תקני האחיות בכלל מערך האשפוז הציבורי.

לאחר שניתנה החלטת בית הדין אמרה יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן: "אמנם השביתה תיפסק, אבל העיצומים של האחיות יימשכו - חד וחלק. לצערי הרב, במדינה הזו עד שלא שובתים - לא מדברים איתך, והיום בית הדין שמע את כל ההיסטוריה הארוכה שלנו עם מערכת הבריאות. האחיות קורסות ולא יכולות להמשיך בזה - אבל אנחנו לא פראייריות. אם משרד הבריאות ישתף פעולה עמנו - יש פתרונות ואפשר להגיע אליהם בתוך שבוע".

קודם לכן אמרה כהן: "כאשר חולה קורא 'אחות' – המחשב (שבו היא 'מתעסקת' באותו הרגע) לא יכול לענות. מי שמשלם את המחיר של המטלות, העומסים הכבדים והמיטות הלא חוקיות בהתאם לתקן, הן האחיות ואזרחי ישראל. יצאנו למאבק והחלטנו: די לעומסים וכן למטופלים".

מנכ"ל משרד הבריאות: "נוריד את נטל העבודה מהאחיות". צפו: 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר לאחר ההחלטה: "לא נעים לי להיות בסיטואציה הזו. אני חושב שאילנה כהן היא מנהיגה אמיתית. אמנם הצדדים סוערים, אבל אני בטוח שבסוף יוסכם ששני הצדדים קידמו את מערכת הבריאות בישראל".

בהמשך אמר: "באנו לכאן כי אנחנו חושבים שהעיצומים והשביתה לא טובים למערכת הבריאות ולמטופלים. נחשוב איך להקל על האחיות מבלי לפגוע במטופלים. היכולת שלנו לקדם מהלכים משמעותיים בתקופת בחירות - מוגבלת".

יו"ר ועד האחיות ב"בילינסון", דליה הדר, אמרה בתגובה לסיום השביתה: "ההחלטה היא בגדר פשרה מצידנו, כי אנחנו כאחיות לא היינו מקבלות החלטה כזו לולא בית הדין החליט כך. אנחנו קורסות, האחיות הצעירות הולכות למקומות אחרים".

בפתח הדיון שנמשך כשש שעות נזפה השופט בבר סימן טוב, ביו"ר חטיבת המרכזים הרפואיים במשרד הבריאות ד"ר אורלי ויינשטיין ובנציג האוצר אפרים מלכין, על כך שלא הגישו אתמול את הבקשה לצו המניעה. "למה צריך היה לחכות להיום בבוקר? לא חבל היה על הלילה? היינו באים לפה עוד אתמול בעשר בערב ויכול להיות שבבוקר היינו מסיימים כבר".

בדיון עצמו דרש נציג משרד הבריאות שבתקופת הגישור, סכסוך העבודה יוקפא ולא יתקיימו עיצומים מצד האחיות, אך יו"ר הסתדרות האחיות לא הסכימה לכך וביקשה לצאת למשא ומתן. אלא שבזמן ההפסקה, הצדדים לא דיברו ביניהם. השופטת הציעה להפסיק את השביתה ואת העיצומים ולבטל את החלטת האוצר להפחית בשכר האחיות בגין השביתה.

בשלב זה התפתח ויכוח על החלטת האוצר לקצץ בשכר האחים והאחיות בעקבות העיצומים. סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, אמר לשופטת: "אחות לא יכולה להחליט עבור עצמה אילו מטלות היא עושה ואילו היא לא עושה". בר סימן טוב הוסיף: "עובד שמגיע ליום עבודה צריך למלא אחרי הוראות המעסיק שלו".

בתגובה אמרה השופטת לנציג האוצר: "אי אפשר להוריד שכר לאחות העובדת במשרה מלאה. אם רוצים להפחית שכר, צריך לעשות שימוע לכל אחות בנפרד. האוצר לא יכול להנחות לקצץ בשכרם של העובדים. לפי זה, אתם גם אומרים שהמטלות שהטלתם על האחיות עד היום שוות ל-20% מהשכר שהייתם אמורים לשלם".

עו"ד תהילה בנישו, נציגת ההסתדרות הכללית, אמרה: "איך אפשר להגיד לאחות שעובדת הרבה יותר מ-100% משרה שמורידים לה מהשכר?". על כך השיב נציג האוצר: "זה אמנם קשה - אבל אפשרי". נציג משרד הבריאות העיר כי ההחלטה להפחית בשכר האחיות בגין השביתה "יצאה בטעות ואנו חוזרים בה", אלא שנציג האוצר השיב: "האוצר לא מסכימים לכך!".

כאשר הרוחות התלהטו אמר נציג האוצר לשופטת כי המשרד אפשר לאחיות שלא השתתפו בשביתה להצהיר על כך כדי שלא ייגרע משכרן ו"אם טעינו בהערכת היקף המטלות אנחנו מוכנים לדבר על זה עם ארגון העובדים ולהסביר למה זה שיעור השכר הנכון". אלא שאת דבריו קטעה השופטת כשאמרה: "הבעיה היא לא השכר אלא התקנים. אפשר להגיע למפתח בדבר תקינה שתהיה מוסכמת על הצדדים".

מנכ"ל משרד הבריאות אמר כי "טענות האחיות דורשות התייחסות ממשלתית, אך במשרד לא מתכוונים להמתין עד לבחירות בשביל לטפל בהן. אפשר להיכנס לתהליך יעיל שבו נזהה מטלות שאפשר להוריד מהאחיות. אני מציע לאחיות לעשות את המהלך יחד איתן. צריך לראות לאן יעבור הנטל הזה, מי יבצע את המשימות במקום האחיות והאם זה יעבור להיות דיגיטלי. יש לנו פתרונות יצירתיים כדי להקל משמעותית בבעיית העומס. איאבק על זה שלא תהיה הורדת שכר". עוד ציין מנכ"ל משרד הבריאות כי הוא "מוכן לדבר על הנהלים והעומסים, לא על האקרדיטציה".

"הוא אומר את זה מתוך סיבה פשוטה: כדי להגיד שבית הדין אמר לא לדבר על אקרדיטציה", אמרה בתגובה יו"ר הסתדרות האחיות והוסיפה: "אנחנו לא מסוגלות יותר לעמוד בעומסים. מישהו צריך לתת תקנים".

נושאים קשורים:  הסתדרות האחיות,  אילנה כהן,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  בית הדין לעבודה,  צו מניעה,  עיצומים,  גישור
תגובות
אנונימי/ת
24.07.2019, 21:05

הזוי שבית המשפט מעודד סקטורים שמטרתם מרד בהנחיות מקצועיות. בכך יש פגיעה בבטיחות המטופלים. מרד חד צדדי בהחלטות מקצועיות מצדיק הפחתת שכר עלנכל חודש בו הן לא עובדות.

אנונימי/ת
27.07.2019, 09:58

יד על הלב,
כמה פעמים עמדת לחלוטין בהנחייה מקצועית? כמה פעמים עשית TIME-OUT לפני פרוצדורה שלא בח"נ?
כמה פעמים חיטאת ידיים והתמגנת לפי ההנחיות בכניסה לחדר עם חיידקים עמידים.
הצרה שלנו בתור רופאים היא חטא ההיבריס. לא כולם, אבל כמו הבדיחה על עו"ד ש-99% מהם מוציאים שם רע לשאר - לא תזיק לנו מידת מה של צניעות מול צוות הסיעוד. לכל אחד קשה בתחומו, אבל אם נעשה יום אחד היפוך תפקידים כנראה שלא תרצה לבוא יותר לבית החולים.
קראתי את ההנחייה למנהלי בתי החולים ומעבר לכך שמדובר בחרפה, הבנתי שיש תג מחיר לכל אחות. את אחוז שרצו להוריד, צריך להוסיף לשכר הקיים.

אנונימי/ת
24.07.2019, 22:06

אני מוצא דמיון רב בין מנכ"ל ההסתדרות לבין "ברלין" השודד מסדרת הטלוויזיה "בית הנייר".
האם זו מיקריות בלבד?

אנונימי/ת
24.07.2019, 22:50

לא זכור לי שהעלו את השכר לאחיות כשקיבלו על עצמן לנהל את תהליך האקרדטציה, ולכן לא מקובל שיורידו שכר כשמבטלים את התהליך

אנונימי/ת
25.07.2019, 09:16

ביזיון. אילנה תתפטרי!!!

אנונימי/ת
27.07.2019, 13:12

אילנה תזהרי מהחיבוק של בר סימן טוב - זה חיבוק דוב פסיכופטי ומסוכן