חדשות

לראשונה: פרויקט מיפוי גנטי של כל חולי ה-ALS החיים בישראל

בפרויקט שבו שותפים בתי חולים, הטכניון והמרכז לחקר הגנום בניו יורק, יעברו יותר מ-600 חולי ALS בישראל מיפוי גנטי שיכלול יהודים וערבים ואת כל הקבוצות האתניות

בדיקות דנ"א למיפוי גנטי. אילוסטרציה

במסגרת שיתוף הפעולה בין הטכניון, העמותה לחקר ה-ALS בישראל (IsrALS) והמרכזים הרפואיים בארץ המטפלים בחולים אלה, לבין המרכז לחקר הגנום האנושי בניו יורק, ה-New York Genome Center- NYGC, ייערך לראשונה מיפוי גנטי של כל חולי ה-ALS החיים בישראל.

ALS (טרשת אמיוטרופית צידית), המוכרת גם בשם מחלת לו גריג (ע"ש שחקן הבייסבול שלקה בה בשנות ה-30), היא מחלה חשוכת מרפא הנובעת מפגיעה בתאי העצב המוטוריים, שבאמצעותם מפעיל המוח את השרירים. בעקבות הפגיעה בתאים אלה נפגעת באופן מתקדם יכולתו של החולה להפעיל את שריריו, והפגיעה בשרירים קריטיים, ביניהם שרירי הנשימה, עלולה להוביל למותו. המנגנונים הגורמים למחלה לא פוענחו עד היום.

במסגרת פרויקט ראשון מסוגו, יותר מ-600 חולי ALS בישראל יעברו מיפוי גנטי, שיכלול את כל הקבוצות האתניות בישראל, יהודים וערבים כאחד. זה יהיה המיפוי הרב-אתני הראשון של אוכלוסיית חולי ה-ALS בישראל. המידע שייאסף ינותח מול יותר מ-3,000 רצפים גנומיים בקונסורציום ה-ALS הגלובלי ב-NYGC. מטרת הריצוף והוספת המידע על החולים: הבנה עמוקה יותר של המוטציות הגורמות למחלה לצורך גילויין של מטרות חדשות לפיתוח תרופות לריפויה.

את הפרויקט יזמו נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא ואביחי קרמר, חולה ALS, פעיל ותיק לקידום חקר המחלה. אליהם הצטרפו מתאמת ומארגנת העמותה של חולי ה-ALS בישראל - IsrALS, שנוסדה על ידי דוד כהן ז"ל, שהיה חולה במחלה זו. בראש העמותה עומדת אפרת כרמי ונשיאה הוא פרופ'-מחקר אהרן צ'חנובר מהפקולטה לרפואה בטכניון, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004.

החלק המורכב בפרויקט הוא עבודת האיסוף וארגון החומר הקליני של הנפגעים במחלה. הוא ייעשה בשלושת מרכזי הטיפול למחלה: בבית החולים איכילוב בתל אביב על ידי פרופ' ויויאן דרורי, בבית החולים הדסה בירושלים על ידי ד"ר מרק גוטקין ובבית החולים זיו בצפת על ידי ד"ר ראדי שאהין. התרומה הראשונה למימון הפרויקט ניתנה על ידי נעם לאוטמן, שאביו, התעשיין דב לאוטמן ז"ל, נפטר מ-ALS והיה נשיאה הראשון של העמותה.

פרופ' לביא אמר אתמול (א'): "המיפוי הגנטי של כל חולי ה-ALS בישראל יספק מידע יקר מפז להבנת סיבותיה של המחלה הקשה הזאת. ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם שבה ייאספו נתונים מכל חולי ה-ALS החיים בה. עד כה מופו 85 חולי ALS בישראל. אנו מקווים לגייס תרומות נוספות כדי להשלים את הפרויקט השאפתני. אנו מודים למושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, שיזם את שיתוף הפעולה בין הטכניון לבין ה-NYGC – חיבור שבלעדיו לא היה מתאפשר הפרויקט".

על שיתוף פעולה בין שני המוסדות הכריז המושל קואומו בתחילת 2017. החיבור נועד לרתום את הניסיון המחקרי והיזמי של הטכניון עם העוצמה המחקרית של NYGC וכך להאיץ את המחקר בביו-רפואה, גנומיקה, בטיפולים וביישומים רפואיים.

התפתחויות אלו יעניקו דחיפה משמעותית לתעשיית מדעי החיים ולשוק התעסוקה בתחום הזה. על התנעת פרויקט המיפוי שקדו פרופ' לביא ופרופ'-מחקר צ'חנובר, המשמשים יועצים ל- IsrALS עם עמיתיהם ב-NYGC – מנהלת מרכז הגנומיקה של מחלות ניווניות של מערכת העצבים, פרופ' Hemali Phatnani והמנכ"ל והמדען הראשי של הארגון, פרופ' Tom Maniatis.

בעת שהמושל קואומו ביקר בישראל ליווה אותו אריק גרטלר, יו"ר U.S. News & World Report ומכון צוקרמן וחבר בחבר הנאמנים של הטכניון. קואומו אמר: "הקשר בין מדינת ניו יורק לבין ישראל חשוב ביותר. מדינת ניו יורק היא בין היצואניות הגדולות ביותר לישראל, בסכום של כחמישה מיליארד דולר בשנה. בנוסף, היא עוזרת באמצעות תכניות כלכליות לחברות סטארט-אפ ישראליות להתפתח בארצות הברית".

NYGC הוא גוף מוביל בריצוף, אנליזה, ביו-אינפורמטיקה, מחשוב מתקדם ובמחקר הגנום האנושי ופועל בשיתוף עם מוסדות אקדמיים, מחקריים ורפואיים וחברות תרופות, ביוטכנולוגיה וה-IT. המרכז נוסד על ידי 12 ממוסדות המחקר הרפואיים המובילים בארה"ב במטרה לתרגם תוצרי מחקר בתחום הגנום לפיתוח טיפולים חדשים ודרכי ריפוי וטיפול במחלות של בני אדם.

נושאים קשורים:  ALS,  מיפוי גנטי,  פרופ' פרץ לביא,  פרופ' אהרון צ'חנובר,  פרופ' ויויאן דרורי,  ד"ר מרק גוטקין,  ד"ר ראדי שאהין,  דב לאוטמן,  חדשות
תגובות
08.07.2019, 21:22

מחכה להמשך התוצאות, נשמע מעניין !