פנטניל

האופיואידים אוקסיקודון, פנטניל ומורפין מגבירים כאב נוירופתי כאשר ניתנים לאחר שהכאב הכרוני בוסס

מחקר מצא כי טיפול עם אופיואידים 10 ימים לאחר הפגיעה בעצבים, כאשר הכאב הכרוני כבר התפתח, אינו יעיל ואף יכול להיות מזיק. לעומת טיפול מיידי כשעה לאחר הפגיעה, אשר יכול להיטיב עם המטופלים

07.07.2019, 11:41
משככי כאבים אופיואידיים. צילום אילוסטרציה

כאב נוירופתי משפיע על כ-4 מיליון אנשים בארה"ב ונשאר עמיד לטיפול במטופלים רבים. בעבר הודגם כי קורס קצר של מורפין, אשר ניתן בשלב ההתחלתי שבו התפתח הכאב הכרוני, מוביל להחמרה בעוצמה או במשך הכאב הנוירופתי. עם זאת, עדיין לא ידוע האם השפעה זו הינה בלעדית למורפין, או האם השפעה זו תלויה בתזמון מתן התרופה ביחס לתזמון הפגיעה העצבית.

מטרת המחקר הייתה לבדוק האם תרופות אחרות מסוג אופיואידים, אשר נפוצות בשימוש הקליני, מחמירות גם הן את הכאב הנוירופתי. נבדקה ההשפעה של פנטניל ואוקסיקודון בהשוואה למורפין במודל עכברים לכאב נוירופתי, מודל המשתמש בפגיעה כרונית באמצעות היצרות (Chronic constriction injury, CCI). במסגרת המחקר, עכברי מעבדה זכרים מסוג Sprague Dawley עברו ניתוח ליצירת פגיעה כרונית באמצעות היצרות (Chronic constriction injury, CCI). לאחר מכן קיבלו העכברים טיפול עם אוקסיקודון (תת עורי במינון 2 מ"ג לק"ג, פעמיים ביום), פנטניל (במינון 0.01 מ"ג לק"ג לשעה, תת עורי, באמצעות מיני-משאבה אוסמוטית), מורפין (תת עורי במינון 5 מ"ג לק"ג, פעמיים ביום), או קבוצת ביקורת שנטלה Vehicle בלבד (החומר הנושא את התרופה). הטיפול הוחל לאחר שעה, לאחר 10 ימים או לאחר 28 ימים מהניתוח ליצירת הפגיעה הכרונית. ניתן טיפול למשך 5 ימים.

בניסויים קודמים הודגם כי החמרה בכאב מתרחשת כאשר מורפין ניתן ביום 10 לאחר יצירת הפגיעה הכרונית באמצעות היצרות (בנקודת הזמן בה הכאב הכרוני מתפתח). תוצאות מחקר זה הדגימו כי מתן מורפין, אוקסיקודון או פנטניל ביום 10 או ביום 28 לאחר הפגיעה, מוביל להתארכות משך ועוצמת הכאב הכרוני. השפעה זו לא נצפתה כאשר חמשת ימי הטיפול עם אופיואידים החלו שעה לאחר הפגיעה הכרונית, בנקודת הזמן שלפני התפתחות הכאב הכרוני.

מסקנת החוקרים הייתה כי מתן אופיואידים לאחר התפתחות הכאב הכרוני יכול להפיק עלייה מזיקה בכאב עם תועלת הפוכה מהרצוי. בעוד קורס קצר של אופיואידים הניתנים בזמן הפגיעה לא מובילים להשפעה מסוג זה. השאלה האם מטופלים עם כאב נוירופתי מתמשך (ביחס לאלו עם פציעה חריפה בעצבים) הינם רגישים באופן מיוחד להשפעה המזיקה של אופיואידים דורשת מחקר נוסף.

מקור: 

Ball J. et al. (2019) The Journal of Pain. 20, S62

נושאים קשורים:  פנטניל,  אוקסיקודון,  מורפין,  אופיואידים,  כאב כרוני,  כאב נוירופתי,  מחקרים
תגובות