הפטיטיס C

השפעת טיפול מבוסס סופוסבוויר על מועמדים להשתלת כבד עם הפטיטיס C

טיפול בסופוסבוויר מפחית את הצורך בהשתלת כבד

ניסוי בתרופות (צילום: אילוסטרציה)

ייתכן כי שימוש בסופוסבוויר במטופלים עם שחמת כבד לא מפוצה מקושר לשיעור תמותה מופחת באנשים המחכים להשתלה, וירידה בצורך בהשתלה.

החוקרים אספו נתונים מרישום המושתלים המדעי וקישרו אותם למאגר מידע של מרשמים שמומשו בבתי מרקחת. החוקרים איתרו את כל המטופלים הבגירים שהיו ברשימת ההשתלות נכון ל-1 לינואר 2014, או צורפו לרשימה במהלך 2014, כאשר סיבת הכניסה שלהם לרשימה היא זיהום בהפטיטיס C (סך הכל נמצאו 2,009 חולים כאלה). מתוכם, תת קבוצה ספציפית של 1,093 מטופלים עברה מעקב וניטור של מימוש מרשמים בבית מרקחת. החוקרים השוו חולים שטופלו בסופוסבוויר, אל מול כאלו שלא.

החוקרים מצאו כי במסגרת תקופת המחקר, 154 חולים קיבלו טיפולים מבוססים סופוסבוויר. מטופלים אלו היו בעלי ציונים נמוכים יותר במדדי אי ספיקת כבד סופנית, בנוסף לזמני המתנה להשתלה נמוכים באופן משמעותי. באופן מובהק, יותר מטופלים שטופלו בסופוסבוויר הוסרו מרשימת ההשתלה עקב שיפור במצבם, לעומת כאלה שקיבלו טיפולים אחרים (4.54% לעומת 3.19%, p=0.03). התאמת ציון זיקה הראתה, כי חולים שטופלו בסופוסבוויר היו בסבירות נמוכה יותר לעבור השתלה באופן כללי (HR=0.57, רווח בר-סמך 95%: 0.37-0.89, p=0.01).

החוקרים הגיעו למסקנה שבמהלך תקופת המחקר, המשקפת התחלה מוקדמת של טיפול עם סופוסבוויר, רק מעטים מהמועמדים להשתלה קיבלו סופוסבוויר. הטיפול קושר להעראות מופחתת של השתלות ויותר מצבים של הסרה מרשימת ההשתלה עקב שיפור במצב.

מקור: 

Dellay, B. et al. (2019). The Journal of Human Pharmacology and Drug Therapy. https://doi.org/10.1002/phar.2237

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  השתלת כבד,  מחקרים,  סופוסבוביר
תגובות