מבחנים קוגניטיביים

מה המשמעות של דחיית מבחן ה-PASAT בטרשת נפוצה?

חוקרים מצאו כי דחיית מבחן ה-PASAT קשורה לסבירות גבוהה יותר לפגיעה קוגניטיבית בטרשת נפוצה

מבחן קוגניטיבי (צילום: אילוסטרציה)

Paced Auditory Serial Addition Testי(PASAT) הוא אחד המבחנים הנוירו-פסיכולוגיים השימושיים ביותר בטרשת נפוצה, בייחוד כבדיקת סקר. עם זאת, הישימות של מבחן זה הינה מוגבלת בשל הסירוב להשלים את ביצוע המבחן באחוז מסוים של מטופלים. החוקרים ניסו לבודד ממצאים קליניים, נוירו-פסיכולוגיים והדמייתיים (בהדמיית תהודה מגנטית - MRI), הקשורים לדחיית המבחן.

החוקרים ביצעו מחקר תצפיתי צולב, במהלכו סך של 343 מטופלים עם טרשת נפוצה עברו מבחנים נוירו-פסיכולוגיים והדמיית MRI מבנית.

החוקרים מצאו כי 121 (35.3%) מטופלים סירבו להשלים את המבחן. בקרב אותם מטופלים, הסירוב קרה לפני תחילת המבחן ב-35.5%, במהלך או לאחר התרגול ב-43%, ובמהלך המבחן עצמו ב-21.5%. כמו כן, דחיית המבחן נמצאה קשורה לביצועים גרועים יותר בכל המבדקים הקוגניטיביים, אך לא לדיכאון או מדדי עייפות התחלתיים. בניתוח רגרסיה נמצא כי השכלה, פגיעה קוגניטיבית, ציון במדד ה-EDSSי(Expanded Disability Status Scale) ונגעים בחומר הלבן, כולם ללא תלות אחד בשני היו קשורים לדחיית המבחן.

החוקרים הגיעו למסקנה כי דחייה של מבחן ה-PASAT קשורה לסבירות גבוהה יותר לפגיעה קוגניטיבית, בטרשת נפוצה. נתון זה מראה כי מטופלים שמסרבים לביצוע המבחן, דורשים הערכה נוספת באמצעות מבדקים נוירו-פסיכולוגיים, על מנת לאמוד את האפשרות לפגיעה קוגניטיבית אצלם.

מקור: 

Cortez-Martinez, A. et al. (2019). Acta Neurologica Scandinavica. https://doi.org/10.1111/ane.13090

נושאים קשורים:  מבחנים קוגניטיביים,  טרשת נפוצה,  הדמיית תהודה מגנטית,  בדיקת סקר,  מחקרים
תגובות