שיטיון

אמברוקסול כטיפול חדשני לשיטיון של מחלת פרקינסון

פרוטוקול זה מתאר מדוע וכיצד תיבחן התרופה אמברוקסול (Ambroxol) כטיפול חדשני ומשנה מחלה עבור שיטיון של מחלת פרקינסון, במחקר מבוקר ואקראי

25.06.2019, 16:07
פרקינסון (אילוסטרציה)

נכון להיום אין בנמצא טיפול משנה מחלה עבור שיטיון (דמנציה) של מחלת פרקינסון (PDD), מצב הקשור להצטברות החלבון אלפא-סינוקלאין (-synucleinα) בקליפת המוח ובתת-קליפת המוח. אחד מגורמי הסיכון התורשתיים המובילים למחלת פרקינסון הינו נשאות של הגן המקודד לביתא-גלוקוצרברוסידאז (β-Glucocerebrosidase, קיצור: GCase, שם הגן: GBA1). מחקרים שבוצעו בתרביות תאים ובבעלי חיים הראו שהעלאת הרמות של Gcase יכולה להוריד את הרמות של אלפא-סינוקלאין. אמברוקסול הינה תרופה המכילה חלבון סוכך (Chaperone) של GCase ומסוגלת להעלות את רמותיו, ולכן יש ביכולתה להוות טיפול משנה מחלה עבור שיטיון של מחלת פרקינסון.

מטרתו של מחקר זה היא לקבוע האם אמברוקסול הינה תרופה בטוחה ונסבלת היטב על ידי מטופלים הסובלים משיטיון של מחלת פרקינסון, והאם היא משפיעה על מדדים הכרתיים, ביוכימיים והדמייתיים של המחלה.

75 מטופלים עם שיטיון של מחלת פרקינסון ברמת חומרה קלה עד בינונית ייכללו במחקר שלב 2 זה, שייערך במרכז רפואי יחיד. המחקר יהיה עם סמיות כפולה, אקראי, ומבוקר אינבו. המטופלים יחולקו אקראית לשלוש זרועות טיפול: אמברוקסול במינון גבוה (1,050 מיליגרם/יום), אמברוקסול במינון נמוך (525 מיליגרם/יום), וטיפול עם אינבו. הערכת המטופלים תבוצע במספר נקודות זמן: מצב הבסיס, לאחר 6 חודשים ולאחר 12 חודשים.

התוצא הראשי הנמדד יהיה ניקוד לפי סולם הערכה ייעודי למצב ההכרתי של חולי אלצהיימר (Alzheimer's disease Assessment Scale-cognitive subscaleי[ADAS-Cog]), וניקוד מקובל המעריך את השינוי הכולל של חולי אלצהיימר (Clinician's Global Impression of Change [CGIC]).

התוצא המשני יכלול ניקוד לפי סולם ההערכה ההכרתי של חולי פרקינסון, הערכה קלינית של רמת השיטיון, מבחן חיבור נקודות (Trail making test), מבחן סטרופ (Stroop), ניקוד לפי סולם הערכה אחוד של חולי פרקינסון, מבחן לוח פרדו (Purdue Pegboard), מבחן קימה-הליכה-ישיבה (Timed up and go test), ואפיון צורת ההליכה של המטופלים. סמנים של ניוון מוחי יימדדו בעזרת דימות תהודה מגנטית ודגימת נוזל השדרה. תהליכי המעבר והפעולה בגוף של התרופה אמברוקסול (פרמקוקינטיקה ופרמקודינמיקה) ייבחנו בעזרת רמותיה בדם בזמן טיטור המינון, ועל ידי אומדן פעילות GCase בלימפוציטים.

החוקרים מעריכים שבמידה ואמברוקסול תימצא בטוחה ויעילה, היא צפויה להיות אחד מהטיפולים משני המחלה הראשונים בשיטיון של מחלת פרקינסון.

מקור: 

Silveira, CRA. et al. (2019). BMC Neurology. 19(1): 20.

נושאים קשורים:  שיטיון,  אמברוקסול,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות