בדיקת סקר

עלות-תועלת של בדיקות סקר אוניברסליות להפטיטיס C

נמצא שאסטרטגיה של בדיקת סקר אוניברסלית חד פעמית של זיהום HCV כרוני בקרב כלל אוכלוסיית הבוגרים בארה"ב עמדה במבחן של עלות-תועלת בהשוואה לאי ביצוע בדיקות סקר או בדיקות סקר לפי שנת לידה בלבד

רוב האנשים שנדבקו בנגיף הפטיטיס Cי(HCV) בארצות הברית נולדו בין השנים 1945 ל-1965; בקוהורט זה יש המלצה לבצע בדיקות סקר. עם זאת, שכיחות HCV הולך וגדל בקרב אנשים צעירים בחלקים רבים של המדינה, ומומלץ לטפל בכל המבוגרים עם זיהום HCV. במחקר חדש שנערך ב-University of Cincinnati בארה"ב והתפרסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology, ביקשו החוקרים להעריך את העלות-תועלת של בדיקות סקר חד-פעמיות אוניברסליות לזיהום HCV בכל המבוגרים החיים בארצות הברית ולקבוע את השכיחות של נוגדן HCV שמעליה בדיקת HCV משתלמת.

החוקרים פיתחו מודל Markov state transition בכדי להעריך את ההשפעות של בדיקת סקר אוניברסלית חד-פעמית של מבוגרים בני 18 שנים ומעלה בארה"ב, בהשוואה לאסטרטגיה מבוססת ההנחיות הנוכחית של בדיקות סקר למבוגרים שנולדו בין השנים 1945 ל-1965 בלבד. החוקרים השוו תוצאות אפשריות של בדיקת סקר אוניברסלית חד-פעמית של מבוגרים או בדיקות סקר לפי קוהורט לידה (birth cohort) ולאחריו טיפול אנטי-נגיפי באלו עם זיהום HCV בהשוואה לאי-ביצוע בדיקות סקר. החוקרים מדדו יעילות על ידי שנות-חיים מתוקנים לאיכות חיים (QALY), ועלויות על ידי דולר אמריקאי לשנת 2017.

בהתבסס על המודל של החוקרים, בדיקת סקר אוניברסלית חד-פעמית שלתושבי ארה"ב עם שכיחות של נוגדן HCV באוכלוסייה הכללית של מעל 0.07% עלתה פחות מ-$50,000/QALY  בהשוואה לאסטרטגיה של אי-ביצוע בדיקות סקר. בהשוואה לבדיקת סקר חד-פעמית לפי קוהורט לידה, בדיקת סקר אוניברסלית חד-פעמית וטיפול עלתה $11,278/QALY נוספים. בדיקת סקר אוניברסלית עמדה במבחן של עלות-תועלת בהשוואה לבדיקות סקר של קוהורט הלידה כאשר השכיחות של נוגדני HCV חיוביים הייתה גדולה מ-0.07% בקרב מבוגרים שלא היו בקוהורט שנולדו בין השנים 1945 עד 1965.

החוקרים מסכמים שבאמצעות מודל Markov state transition, אסטרטגיה של בדיקת סקר אוניברסלית חד-פעמית של זיהום HCV כרוני עמדה במבחן של עלות-תועלת בהשוואה לאי-ביצוע בדיקות סקר או בדיקות סקר לפי שנת לידה בלבד.

מקור:

Eckman, Mark H. et al. Cost Effectiveness of Universal Screening for Hepatitis C Virus Infection in the Era of Direct-Acting, Pangenotypic Treatment Regimens. Clinical Gastroenterology and Hepatology , Volume 17 , Issue 5 , 930 - 939.e9

 

נושאים קשורים:  בדיקת סקר,  עלות-תועלת,  דלקת כבד נגיפית C,  מחקרים
תגובות