חדשות

סיגריה אלקטרונית התפוצצה בפיו של נער אמריקאי וריסקה את פיו

שיעור מקרי התפוצצויות של סיגריות אלקטרוניות נמצא בנסיקה על רקע "מגפת סיגריות האידוי" בקרב בני נוער בארה"ב. רופאים מזהירים: ההתקנים מהווים סכנה גדולה לבריאות הציבור

סיגריות אלקטרוניות. "מכל שמתפוצץ מסוגל להרוג את המשתמש"

בן 17 מעיר קטנה במדינת נבדה בארה"ב נאלץ לנסוע יותר מ-400 ק"מ לבית חולים לילדים במדינת יוטה כשפיו מדמם, שיניו שבורות ובלסתו חור גדול, וזאת לאחר שעישן סיגריית אידוי אלקטרונית שהתפוצצה בפיו. הרופאים החישו אותו לניתוח דחוף כדי לשחזר את עצם הלסת המרוסקת ולהחליף את שיניו. דו"ח מפורט על האירוע התפרסם בשבוע שעבר במאמר במדור "מקרה בוחן" Case Study  ב-New England Journal of Medicine.

כאשר אמו של הנער סיפרה לרופאים מה קרה, הם הוכו בהלם. בעת שהשתמש בהתקן האידוי וללא כל אזהרה מוקדמת, הסיגריה האלקטרונית התפוצצה בפניו. הרופאים שכתבו את דו"ח המקרה ציינו שהוא אחד מ-1,000 תאונות דומות שהתרחשו בשנים האחרונות וכנראה המקרה החמור ביותר.

ד" קתי ראסל, מנהלת יחידת הטראומה בבית החולים לילדים, שהיתה הראשונה לטפל בנער וכתבה את הדו"ח מסרה ש"אנשים צריכים לדעת לפני שהם רוכשים את ההתקנים הללו, שקיימת אפשרות שהם יתפוצצו בכיס אבל גם בפנים בעת השימוש".

מהדיווח לא ברור באיזה סוג של התקן אידוי השתמש הנער. יש לציין שב-2018 פורסם ב-BMJ מחקר לפיו בשנים 2017-2015 התפוצצו, על פי הערכה זהירה, יותר מ-2,000 סיגריות אידוי אלקטרוניות אצל משתמשים, גרמו להם לכוויות בדרגות חומרה שונות והם אושפזו בבתי חולים בארה"ב, ועם זאת מעט מאוד משתמשים מודעים לסכנות החמורות שעלולות להתרחש בהתפוצצויות של התקנים אלה.

ד"ר ראסל הודתה כי עד שראתה את הנער בחדר המיון לא ידעה כלל שקיימת אפשרות לאירוע כה חמור. "עכשיו, לאור המקרה המזעזע הזה, ברצוני שכל אדם יידע על כך: התפוצצות של סיגריית אידוי תוך כדי השימוש היא אפשרית". עוד הוסיפה כי "הנער שבו טיפלנו הפגין קשיחות והוא משתקם היטב. אבל עכשיו אנחנו יודעים שאחרים הם חסרי מזל'. הנער עבר בתוך שישה שבועות שני ניתוחים מורכבים אבל עדיין לא בוצעה השתלת שיניים חדשות במקום אלו שנשברו כליל.

בדיווח גם צוין כי בחודש פברואר האחרון גבר בטקסס מת לאחר שסיגריה אלקטרונית התפוצצה ורסיס קרע את העורק הראשי המוביל דם למוח, ה-carotid artery. בנוסף, חלק מההתקן נתקע בגרון ובבית החולים התקשו לשלוף אותו.

לערך לפני שנה גבר בפלורידה נמצא מת ברחוב לאחר מקרה דומה של התפוצצות סיגריה אלקטרונית ורסיסים חדרו בעוצמה רבה לתוך ראשו. בשני המקרים, שני הגברים השתמשו בהתקנים שמכליהם היו גדולים יותר מהרגיל ובהם גם נמצאו סוללות בעלות עוצמה גדולה יותר בהשוואה לסוגים האופייניים האחרים שקיימים בשוק.

בני נוער שנפגעו עקב התפוצצויות אלו סבלו בעיקר מכוויות. שיעור המקרים הללו נמצא בנסיקה על רקע "מגפת סיגריות האידוי" בקרב בני נוער בארה"ב. כמעט 40% מתלמידי י"ב בארה"ב משתמשים בסיגריות אלו כתחליף לסיגריות הרגילות.

בנוסף, לפני שנתיים נער במדינת אורגון כמעט שאיבד עין כתוצאה מהתפוצצות סיגריית אידוי ונערה בת 17 סיפרה קודם לכן לרשת CNN כי חוותה התפוצצות "שהיתה דומה מאד לזו של מטען נפץ רב עוצמה". כל בגדיה נשרפו והיא סבלה מכוויות בחזה, בידיים ובזרועות. ב-2017 דיווחו כלי תקשורת מקומיים בארה"ב על בת 14 שהתפוצצות סיגריית אידוי בכיס גרמה לה לכוויות וקודם לכן התעוור נער בן 14 מאירוע דומה בקניון בברוקלין.

המקרים החמורים הללו הביאו מומחים רבים בתחום הרפואי והכירורגי להעלות תהיות ושאלות בדבר ההשלכות הבריאותיות החמורות שיש בסיגריות אידוי ומעל הכל, הסיכון להתפוצצות ההתקנים, ההתלקחות שלהם "ולצערנו, כל אלה זכו עד כה לתשומת לב מעטה. הדיווחים על האירועים ההולכים ומצטברים הם בגדר צופר אזעקה", התבטאו אחדים מהרופאים שעימם שוחחו כתבי CNN בשבוע שעבר.

ב-2016 במכתב שפרסמו ב-NEJM רופאים מהמרכז הרפואי באוניברסיטת וושינגטון, הם תיארו 15 מקרים של מטופלים שסובלים קשה בעקבות התפוצצויות של סיגריות אלקטרוניות רק באותה שנה. ברוב המקרים היו רק התלקחויות וכוויות אבל כמעט 30% מפצעי הנפגעים דמו לפציעות הדף. הפגיעות היו בשיניים, הותירו צלקות עמוקות ואובדן ניכר של רקמות רכות עד שהיה צורך לבצע השתלות עור וטיפול ממושך בפציעות קשות. הרופאים מצביעים שוב ושוב על כך שהסיגריות הללו עדיין לא מצויות תחת פיקוח רגולטורי הדוק . "חשבנו קודם לכן שהיה מדובר במקרים ספורים, בודדים ומבודדים אבל מצטברות עוד ועוד ראיות שההתקנים מהווים סכנה גדולה לבריאות הציבור ויש לדרוש שינוי בעיצוב ההתקנים הללו על מנת לשפר את בטיחות השימוש בהם".

בשלב זה, במפתיע, ה-FDA הביע דאגה אבל לא דרש מהיצרנים לבצע "קריאת החזר" recall)) של סוגים שונים של התקני אידוי. ראשי התעשיה הזאת הביעו דאגה מפני "רגולציית יתר" שתביא להוצאתם מהשוק העסקי. בארה"ב קיים כבר גוף בשם "איגוד יצרני סיגריות אידוי אלקטרוניות", המכלים שלהן מכילים ניקוטין ובשם האיגוד מופיעה גם המילה טבק (Tobacco Vapor Electronic Cigarette Association). מייסד הארגון מאשים את המשתמשים במקרים החמורים. "סוללות עלולות להתפוצץ אבל המשתמשים אינם טוענים אותן כפי שצריך", אמר.

ד"ר ראסל הזהירה: "מכל שעלול להתפוצץ מסוגל להרוג את המשתמש. קיימת אזהרה שסיגריות אלקטרוניות ממכרות, אבל היצרניות וכל שאר גורמי הפיקוח הרגולטורי הנדרש במצב הזה לא מספקים מספיק מידע בדבר הסיכון הקיים בסוללת ההתקן. האופציה הבטוחה ביותר: להפסיק להשתמש בסיגריית אידוי. במקרה שבו טיפלנו, גם אמו של הנער השתמשה בכמה סיגריות כאלו ולאחר הפציעה הקשה של בנה חדלה ובעקבותיה הלכו כל שאר בני המשפחה".

נושאים קשורים:  סיגריות אידוי,  חדשות,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות