חדשות

לא רק במבוגרים: השמנת ילדים גורמת ליתר לחץ דם כבר בגיל צעיר מאוד

ממחקר ספרדי עולה כי ילדים עם עודף משקל נמצאים בסיכון פי 2.5 ליתר לחץ דם

חוקרים מהמוסד הרפואי על שם קרלוס השלישי במדריד, ספרד, מצאו מתאם בין עודף משקל ויתר לחץ דם גם בקרב ילדים. המחקר שבוצע בקרב 1,800 ילדים בני ארבע גילה כי ילדים שסבלו מעודף משקל היו בסיכון של פי 2.5 לסבול מיתר לחץ דם. על המחקר דיווח כתב ynet איתי עמיקם.

במחקר, שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology, נמצא כי לילדים שהיו בעלי BMI לא תקין סיכון הגבוה פי 2.5 לסבול מיתר לחץ דם בהשוואה לילדים בעלי ערכי BMI תקינים. ילדים אשר סבלו מעודף משקל קיצוני היו בסיכון מוגבר של פי 2.8 ל-3.4 להיות עם לחץ דם גבוה. החוקרים גם בדקו את ערכי לחץ הדם של הילדים בגיל שש ומצאו כי אלה שהפחיתו ממשקל גופם לא היו בסיכון ליתר לחץ דם.

ד"ר ינאקי גאלאן, מעורכי המחקר, ציין כי נזקי עודף משקל מופיעים כבר בגיל צעיר ולכן יש לאבחן עודף משקל מוקדם ככל הניתן ולטפל בבעיה.

בדיווח מצוטטת פרופ' שלומית שליטין, סגנית מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים, שאמרה: "לחץ דם גבוה הוא דבר מסוכן בכל גיל, גם עבור ילדים". לדבריה, לא סביר שבקרב ילדים יופיעו אירועים מוחיים או התקפי לב כתוצאה מהבעיה, אבל מדובר בגורם סיכון שקט המשפיע על התפקוד הלבבי וגורם לנזקים ארוכי טווח. "מחקרים מראים שהתערבות מוקדמת בטיפול בעודף משקל יעילה הרבה יותר: אין גיל מוקדם מדי לתזונה נכונה והקפדה על פעילות גופנית. 75%-50%  מהילדים שסובלים מעודף משקל יהיו מבוגרים בעלי עודף משקל".

דנה רזניק, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה ב"שניידר" ציינה, כך על פי הדיווח, כי כיום "אנחנו רואים במרפאה שלנו ילדים שסובלים מכבד שומני או סוכרת מסוג 2. אלו מחלות שפעם היינו רואים בעיקר בקרב מבוגרים, אך הגילאים של החולים רק הולכים וקטנים".

נושאים קשורים:  פרופ' שלומית שליטין,  יתר לחץ דם,  השמנת יתר בילדים,  השמנה,  חדשות
תגובות