מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר סייף אבו מוך, מנהל מחלקה פנימית ב"הלל יפה"

"תמיד אפשר לעזור לחולה - אין כזה דבר אין מה לעשות", אומר הפנימאי המומחה שאת אהבתו למקצוע רכש עוד בתקופת התיכון והצליח להדביק גם את בנותיו בחיידק הרפואה

ד"ר סייף אבו מוך, מנהל מחלקה פנימית ב"הלל יפה". "לעצור את שיעורי ההדבקה המטורפים"

מאז 1983 עושה ד"ר סייף אבו מוך את דרכו מביתו שבבאקה אל גרביה לעבודתו במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. את האהבה למקצוע הרפואה רכש עוד בתקופת התיכון ובהמשך הצליח להחדיר אהבה זו גם לשלוש מארבע בנותיו שעוסקות גם הן ברפואה. לאחרונה מונה למנהל מחלקה פנימית ב', כך שלא נותר לו הרבה זמן פנוי לשמוע את המוזיקה האהובה עליו - מוזיקה קלאסית ולטייל במדינה המועדפת עליו - איטליה.

ד"ר אבו מוך סייף, בן 62, נשוי, אב לארבע בנות וסבא לשלושה נכדים, גאה במורשת שהנחיל לבנותיו. "שלוש בנותיי בחרו ללכת בעקבותיי למקצוע הרפואה", הוא מספר. "אחת מסיימת התמחות ברפואת ילדים, השנייה מתמחה בקרדיולוגיה והשלישית סטודנטית לרפואה. בתי הרביעית בחרה לעסוק בעריכת דין".

את לימודיו עשה באוניברסיטת בולוניה לרפואה באיטליה, "הראשונה שהוקמה באירופה ונחשבת לאחת המובילות בתחום. לאחר מכן הגעתי למרכז הרפואי הלל יפה, שם סיימתי את התמחותי בתחום הרפואה הפנימית. עבדתי בבית החולים הדסה ביחידת כבד וחזרתי שוב ל'הלל יפה' כדי להקים שירות חדש של הכבד. בהמשך התמניתי למנהל שירות כבד ובשנת 2015 למנהל יחידת כבד. ממרץ 2019 אני מכהן כמנהל מחלקה פנימית ב' וממשיך לתת ייעוצי כבד".

מדוע בחרת בתחום זה?

"מבחינתי, תחום הרפואה הפנימית הוא הבסיס של הרפואה ומשלב בתוכו מגוון תחומים, ביניהם אונקולוגיה, קרדיולוגיה, גסטרואנטרולוגיה ועוד".

מי המודל לחיקוי שלך, המאסטר?

"שני מנהלי מחלקה פנימית ב' לשעבר ב'הלל יפה' הם המודלים לחיקוי עבורי: ד"ר יהודה פלבניק וד"ר יעקב ירחובסקי, אותו החלפתי לאחר שפרש לגימלאות. שניהם ליוו אותי מאז הגעתי לבית החולים כסטאז'ר ומייצגים שילוב של גישה אנושית תוך ידע והתמקצעות רפואית יוצאת דופן".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים המקצועיים?

"היו לי הרבה מקרים בלתי נשכחים אך שניים מהם זכורים לי היטב. מקרה אחד היה של גבר צעיר שהגיע אלי, ועל פניו נראה בריא לחלוטין. לאחר מספר שעות התגלתה אצלו מחלת כבד סוערת, שהצריכה בדחיפות השתלת כבד. שלושה ימים לאחר מכן עבר החולה את ההשתלה בהצלחה רבה.

"המקרה השני הוא של רופא, עמית לעבודה, שהכרתי עוד בימי הסטאז'. הוא הגיע עם דימום בדרכי העיכול על רקע מחלת כבד, אובחן כחולה שחמת עם גידול בכבד שהצריך גם כן השתלה דחופה. הוא עבר את ההשתלה בהצלחה והבריא מהמחלה".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"תמיד אפשר לעזור לחולה - אין כזה דבר 'אין מה לעשות', בין אם מדובר בהענקת טיפול מקצועי ומסור ובין אם מדובר בתמיכה נפשית תוך גילוי אנושיות ואכפתיות כלפי החולה ובני משפחתו".

אם לא היית רופא...?

"עוד מימי התיכון ידעתי שאעסוק בתחום הרפואה. לא היה לי שום חלום אחר. יצר הסקרנות שבמקצוע הוא זה שמשך אותי ללמוד רפואה ואף להתמחות בתחום הרפואה הפנימית".

מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?

"אני מאוד אוהב לטייל בחו"ל, בעיקר באיטליה ובארה"ב. באיטליה התאהבתי באנשים, באוכל, בתרבות, ובארה"ב אני נהנה לבקר במקומות חדשים. כמו כן אני אוהב לשמוע מוזיקה קלאסית בזמני הפנוי ומשתדל להקפיד על הליכות לנפש ולגוף".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות

"אין זה סוד שחייבים להגדיל את מספר אנשי הצוות ולהוסיף מיטות אשפוז נוספות בבתי החולים בארץ, בפרט במחלקות הפנימיות שתמיד מלאות עד אפס מקום ויותר מכך. במידה שיהיו יותר אנשי צוות סיעודי ורפואי כאחד ויותר מיטות אשפוז, המטפלים יוכלו להקדיש את הזמן הראוי לכל מטופל תוך הקפדה על טיפול מקצועי, זמין, אנושי ומהיר יותר".

נושאים קשורים:  ד"ר סייף אבו מוך,  בית החולים הלל יפה,  פנימאי,  חדשות,  מגזין
תגובות
אנונימי/ת
14.06.2019, 10:18

שמח לשמוע שאבו מוך מנהל המחלקה, הייתי שם בסטאז וזו היתה השראה חיובית ביותר. כל אינטרקציה עימו ועם המומחים האחרים הותירה חותם עד היום.

רופא בן אדם ואיש הכי יקר
אין כמוהו בעולם ❤️

14.06.2019, 13:27

רופא ואדם מקסים
כל הכבוד!

אנונימי/ת
14.06.2019, 18:42

אדם נהדר קודם כל!

בהצלחה !