חדשות

חוויה לחיים: דרושים רופאים מתנדבים לעבודה על קו המשווה

קריאה לרופאים ישראלים, מתמחים ובכירים מתחומי רפואת ילדים, משפחה ופנימית, להתנדב לפרויקט הומניטרי לפיתוח רפואה כפרית באוגנדה

מרכז רפואי בקיבוגה, אוגנדה. צילום: .ima-africa.org

לאחר שההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) חתמה לא מכבר על הסכם ייחודי עם ההסתדרות הרפואית האוגנדית לשם פיתוח יכולות רפואיות של רופאים מקומיים והכשרת צוותים רפואיים במדינה זו, מזמינים עתה השותפים למיזם רופאים ישראלים, שיתנדבו לפעילות זו.

במסגרת התכנית נפתחה באחרונה בבית החולים במחוז קיבוגה באוגנדה מרפאת סוכרת ייחודית והוחל בה בפרויקט לגילוי וטיפול בסוכרת הריון. בהמשך יש כוונה לחזק את מרפאות הילדים, המשפחה והטיפול בסרטן צוואר הרחם.

יוזמי הפרויקט קוראים לרופאים "להיות שותפים בעשיה ייחודית ומשמעותית המשלבת פיתוח רפואי עם עבודה הומניטרית ולקחת חלק בחוויה לכל החיים". הפנייה מכוונת לרופאים מתמחים ובכירים, לרוב מתחומי רפואת הילדים, משפחה ופנימית, אך גם כאלה מתחומים אחרים הזוכרים עדיין את הרפואה הכללית. הפעילות כוללת עבודה במרפאות ברחבי המחוז במחלקות המבוגרים והילדים בבית החולים ובמרפאת הסוכרת.

מחוז קיבוגה באוגנדה מרוחק כ-120 ק"מ צפון-מערבית מהבירה קמפלה. זה מחוז כפרי מהעניים במדינה האפריקאית. בית החולים הממשלתי המחוזי הקטן אמור לספק שירותים ל-400 אלף תושבי האזור, אולם יש בו רק 120 מיטות אשפוז ומיון. הוא גם משמש כמרפאה קהילתית שמאוישת בכל זמן נתון ברופא מקומי אחד בלבד. במילים אחרות: המוסד סובל ממחסור קשה באמצעים ובכוח אדם מיומן ומחסר זה גם סובלות שמונה מרפאות אזוריות ברחבי המחוז.

תחת הכותרת "רפואה ישראלית על קו המשווה" יצא לדרך המיזם לפיתוח מודל קיבוגה לקידום רפואה כפרית באפריקה והוא מופעל במחוז קיבוגה באוגנדה על ידי ארגון טופז-ברית עולם. המטרה היא להתמקד בפרויקט פיתוח ארוך טווח של יכולות מקומיות והוא מושתת על גיוס צוותים רפואיים מתנדבים היוצאים לאוגנדה לתקופה של שלושה חודשים ומעלה. בתנאים מסוימים ובכפוף לצורכי הפרויקט תתאפשר יציאה לתקופות קצרות יותר אולם המינימום הוא שישה שבועות. על פי רוב הצוות הרפואי כולל שני רופאים ואח.

מארגני המיזם הדגישו כי הפרויקט כולו ממומן מתרומות. אנשי מקצוע מוסמכים היוצאים לתקופת התנדבות של שלושה חודשים ומעלה יקבלו החזר הוצאות הכולל טיסות ואש״ל בסיסי. רופאים בכירים היוצאים לתקופות קצרות, כאמור שישה שבועות, יוכלו לקבל סיוע חלקי במימון הנסיעה. לינת המתנדבים היא בבית המתנדבים הסמוך לבית החולים, ללא עלות.

סטודנטים לרפואה ומתנדבים המעוניינים לצאת לתקופות קצרות יותר - על בסיס מקום פנוי – יכולים לצאת לאוגנדה במימון עצמי. עלויות ההוצאות הצפויות במקרה שכזה הן סביב 1,500-1,300 דולר לחודש או כ-2,300-2,000  דולר לשלושה חודשים.

המתנדבים לפרויקט יקבלו הכשרה בטרם יציאתם מהארץ. היא כוללת חומר מקצועי רלוונטי לקריאה, הצטרפות למרפאות רפואה טרופית ו-HIV וכן הדרכה פרקטית על הפעילות הנעשית בקיבוגה על ידי הצוות המוביל של הפרויקט. בנוסף, עם ההגעה למקום מתקיימת גם חפיפה ו"העברת מקל" בין משלחות הרופאים. במהלך תקופת ההתנדבות יש רופאים מומחים ממגוון דיסציפלינות המייעצים באופן שוטף לרופאים בשטח באמצעות תקשורת סלולרית זמינה.

לאחר תהליך הקבלה לפרויקט, המתנדב יקבל מידע, הדרכה וסיוע בנוגע להכנות הנדרשות בטרם היציאה מהארץ ויש להתחיל בהכנות אלו לפחות חודשיים לפני ההמראה לאוגנדה. ההכנות כוללות קבלת חיסונים, קריאת חומר מקצועי, הצטרפות למרפאות רלוונטיות, פגישות הכנה עם צוות הפרויקט, איסוף מסמכים להוצאת רשיון רפואה/סיעוד אוגנדי, סיוע בגיוס הציוד הרפואי לקראת הזמנת טיסות וביטוח נסיעות.

המתעניינים יפנו במייל ל: [email protected] בצירוף קורות חיים וציון התקופה המבוקשת לפעילות ההתנדבותית.

פרטים נוספים על הפרויקט ניתן למצוא באתר www.ima-africa.org וכאן.

נושאים קשורים:  פרויקט הומניטרי,  רופאים מתנדבים,  הכשרת רופאיםפואה,  אוגנדה,  חדשות,  הר"י
תגובות
אנונימי/ת
11.06.2019, 10:51

אם בקו המשווה עסקינן, אני אשמח להתנדב באיי גלאפגוס או באיי סיישל האם יש דרישה?

09.07.2019, 22:54

אני נמצא עתה בצ'יבוגה יחד עם רופאה מתמחה (כרמל) ואחות מוסמכת (לימור). יחדיו אנו מטפלים בחולים בכל הגילים הסובלים ממגוון רחב של פגיעות ומחלות כגון מלריה מוחית, תת-תזונה קשה, שחפת, כוויות, סכרת, יתר לחץ דם ועוד ועוד ועוד.