חדשות

קצה גבול היכולת: חושבה תקרת הסיבולת האנושית - פי 2.5 מה-BMR

חוקרים אמריקאים חישבו לראשונה את הגבול המוחלט של הקצה הפיזיולוגי העליון שלא ניתן כנראה לעבור

במרוץ האופניים טור דה פארנס הנמשך 23 יום, כמות האנרגיה מגיעה לכל היותר ל-4.9 מה-BMR. צילום: שאטרסטוק

חוקרים באוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה חישבו לראשונה את הגבול המוחלט של הסיבולת (Endurance) האנושית, כלומר את הקצה הפיזיולוגי העליון שלא ניתן כנראה לעבור אותו. במחקר שפורסם בשבוע שעבר ב-Science Advances.

נמצא כי התקרה היא פי 2.5 מה-BMR - הקצב המטאבולי הבסיסי - Basal Metabolic Rate - שהוא מדד המייצג את כמות האנרגיה שהגוף שורף במצב של מנוחה מוחלטת – 4,000 קלוריות ביום, עבור אדם ממוצע. מעבר לתקרה הזאת של פי 2.5 מה-BMR היומי, הגוף האנושי לא מסוגל לעמוד. עוד נמצא באותו מחקר כי בעת ההריון הסיבולת של האישה מגיע למעט יותר מפי שניים מה-BMR היומי.

המחקר בחן את הסוגיה הזאת בכמה פעילויות ספורט-אתגרי קיצוני, בין היתר בבדיקות גופניות מדוקדקות שעברו רצים שנטלו חלק במרוץ "חוצה אמריקה" – מקליפורניה לבירת ארה"ב וושינגטון – 4,928 ק"מ במשך 140 יום ללא הפסקה, שווה ערך ל-117 מרוצי מרתון, שישה בשבוע. נמצא כי בתחילת המרוץ הגוף שורף יותר אנרגיה, אבל בהמשך הרמה יורדת מעט, כאמור עד לפי 2.5 מה-BMR הבסיסי.

במרוץ "חוצה אמריקה" הגיעו הרצים לשימוש יומי של 5,400 קלוריות, 600 פחות מכפי שהעריכו. באירוע השתתפו שישה רצים, רק שלושה השלימו אותו. אחד נפצע ופרש ושניים בחרו לעזוב כדי ליטול חלק במרוץ במסלול ארוך הרבה יותר. כאמור המטבוליזם שלהם הגיע לכדי פי 2.5 מה-BMR.

החוקרים חישבו ומצאו שבמרוץ מרתון אחד הרצים עושים שימוש ב-15.6 פעמים ה-BMR שלהם. במרוץ האופניים טור-דה-פרנס הנמשך 23 יום – כמות האנרגיה מגיעה לכל היותר ל-4.9 מה-BMR וב"טרק" לחוג הקוטב הצפוני במשך 95 ימי הליכה – פי 3.5 מה-BMR.

בתחרות הטריאתלון "איש הברזל" הכוללת משחה ל-3.84 ק"מ, מרוץ אופניים ל-180 ק"מ וריצת מרתון – המשתתף שורף קרוב מאוד לפי עשרה קלוריות ביום רגיל. בעת הריון כמות האנרגיה שגוף האישה משתמש במשך 280 יום הוא פי 2.2 מה-BMR היומי הנורמלי שלה.

עורכי המחקר מייחסים את הנתון של פי 2.5 מה-BMR דווקא לפעילות מערכת העיכול ולא ללב, ריאות או שרירים. "הגוף איננו מסוגל לעכל, לספוג ולעבד מספיק קלוריות וחומרים תזונתיים כדי לקיים רמה גבוהה של שימוש באנרגיה. הגוף יכול לעשות שימוש במשאבים הטבעיים שלו, כמו מסת השריר ושומן, שלאחר מאמץ גופני קיצוני ובתוך פרק זמן קצר מתאוששים. אבל כשמדובר באירועי קיצון, כאשר מגיעים עד לאפיסת כוחות, על הגוף לאזן את השימוש באנרגיה, טוענים החוקרים.

ד"ר הרמן פונטצר (Pontzer), העוסק במחקרי אנתרופולוגיה אבולוציונית והוביל את עבודת המחקר, מסר כי ממצאיו אמורים לסייע לספורטאים שעוסקים בספורט אתגרי ובמיוחד לאלה שנוטלים חלק באירועי אתגר קיצוני. "ההשלכות של הממצאים חשובות לתכנון האימונים לקראת השתתפות באירועים מסוג זה", הדגיש ד"ר פונטצר.

נושאים קשורים:  סיבולת,  BMR,  קצב מטאבולי בסיסי,  חדשות,  ספורט אתגרי,  טור דה פראנס
תגובות