חדשות

צריכה גבוהה של מזון מעובד עלולה לגרום למחלות קרדיווסקולריות ולמוות

ממצאי מחקר צרפתי-ספרדי מצביעים על הסכנה שבצריכת כמויות יומיות גדולות של מזון מעובד ואולטרה מתועש כמו ארוחות מוכנות, גלידה ומאפינס

מאפינס, מזון מתועש. צילום: אילוסטרציה

אנשים שאוכלים כמויות גדולות במיוחד של פריטי מזון מתועש - Heavily processed food - כמו דגני בוקר, ארוחות מוכנות, מאפינס (עוגות אפויות בתבנית משוקעת) וגלידה – מצויים בסיכון מוגבר להתקף לב, שבץ ואפילו למוות מוקדם, כך טוען מחקר חדש שנעשה על ידי צוותים נפרדים בספרד ובצרפת ופורסם בשבוע שעבר ב-British Medical Journal. לצד המאמר פרשנות נלווה שכתבו שני מומחים לתזונה באוניברסיטת דיקין באוסטרליה.

המחקר הצרפתי-ספרדי הוסיף ראיות לכך שמזון מעובד ומתועש הכולל רכיבים מתועשים כנראה נושא עימו סיכון לבעיות רפואיות כמו סרטן, השמנת יתר ויתר לחץ דם.

המחקר הצרפתי מבוסס על צבר נתונים לגבי תפריט המזון ומצב הבריאות של יותר מ-105 אלף בני אדם ועקב אחריהם במשך חמש שנים. דגש ניתן למעקב אחרי אלה שצרכו "מזון אולטרה-מעובד" כפי שהחוקרים מאוניברסיטת פריז כינו זאת. להם היה הסיכון הגדול ביותר לשבץ, התקף לב ובעיות קרדיווסקולריות אחרות. כאשר שיעור צריכת פריטי המזון הזה עלה, כך גם עלה שיעור הסיכון ממחלות אלו.

עם זאת המחקר לא הצביע על כך שסוגי מזון אלה גורמים למחלה. אולם החוקרים טוענים ש-277 מקרים נוספים של מחלות קרדיווסקולריות עשויים להתרחש מדי שנה בקרב 100 אלף צרכנים-כבדים של פריטי מזון אולטרה-מתועש ומעובד, לעומת תוספת של 242 מקרים בתחלואה בקרב שצורכים כמויות נמוכות מהמוצרים הללו.

בהרכב פריטי המזון האולטרה-מעובדים קיימת נטייה להשתמש ברכיבים מתועשים, עמילנים, סוכר, שומנים רוויים, תוספים וחומרים משמרים, חומרי טעם ואחרים. בבריטניה, למשל, הפריטים הללו פופולריים ומהווים כמחצית מתפריט המזון שם, יותר מבכל מדינה אחרת באירופה.

במחקר השני שבוצע בספרד נעשה מעקב אחרי הרגלי האכילה והמצב הבריאותי של כמעט 20 אלף ספרדים בגירים בין השנים 1999 ל-2014. בפרק הזמן הזה 335 ממשתתפי המחקר נפטרו. החוקרים לא הביאו בחשבון גיל, מגדר, BMI, מעשנים או לא. אצל 25% מקרב "צרכני הצמרת", כלומר אלה שצרכו יותר פריטי מזון אולטרה-מעובד – יותר מארבע מנות מאותם פריטים – נמצאה נטייה של 62% למוות בהשוואה ל-רבע מאלה שנחשבו ל"צרכנים מתונים" או מצויים בתחתית אוכלוסיה זאת: אלה שצרכו פחות משתי מנות ביום. כל מנה נוספת שהם צרכו העלתה את הסיכון המוגבר ב-18%.

החוקרים מהצוות הספרדי טוענים כי ממצאיהם "ממחישים עד כמה ניתן להאשים את סוגי המזון האולטרה-מעובדים והמתועשים וכי יש צורך ללמד את הציבור להכיר טוב יותר את סוגי המזון הזה, שכולם מבוססים על רכיבים מתועשים המכילים מעט מאוד או כלל לא מזון של ממש. הם מוכנים לאכילה, לחימום ולשתייה". ראש הצוות הצרפתי אמר עם זאת, כי גם כאשר מביאים בחשבון שמדובר במזון בעל ערך תזונתי נמוך מאוד או חסר ערך כזה "קיים בו עדיין קשר עם יתר תחלואה ומקרי מוות ממנה. החשד הוא שבסיכון המוגבר, התוספים השונים ממלאים תפקיד מרכזי ובכלל זה גם השימוש באריזות עבור אותם פריטי מזון שבייצורן נעשה שימוש בחומרים שעלולים להזיק לבריאות.

נושאים קשורים:  מזון מעובד,  מזון מתועש,  חדשות,  מאפינס,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות
05.06.2019, 23:13

277 לעומת 242 זה הפרש של כ 10% - לא מפיל לסתות.
בנוסף, ללא ניטרול של גורמים אחרים כמו משקל, פעילות גופנית ועישון, קשה ליחס סיבתיות למזון המתועש דווקא.

06.06.2019, 12:50

כיצד ניתן לייחס למחקר זה משמעות אפקטיבית אם לא הביאו בחשבון מדדים כגון גיל, מגדר ו- BMI ? זאת ועוד שההפרש הוא בסה״כ של 10% כפי שציינה ד״ר יעל גליל.