חדשות

זוכת פרס סוקולוב לעיתונות לשנת 2019: "לא מדברים מספיק על חוסר האמון של הציבור במערכת הבריאות"

רוני לינדר, כתבת הבריאות של "דה מרקר", התבשרה השבוע על זכייתה בפרס סוקולוב היוקרתי על סיקור כתבות בנושא כשלי מערכת הבריאות | "הפרוטקציה הפכה לפרקטיקה במערכת הבריאות", היא אומרת בשיחה ל"דוקטורס אונלי"

רוני לינדר, כתבת "דה מרקר", זוכת פרס סוקולוב 2019. צילום: מיכל אולמרט נישטיין

בפעם השנייה מאז שהחלו להעניקו ב-1956, יוענק פרס סוקולוב לעיתונאי העוסק בתחום הבריאות. אתמול הודיעה ועדת הפרס כי בין זוכי פרס סוקולוב לעיתונות המודפסת לשנת 2019 תהיה גם כתבת הבריאות של היומון הכלכלי "דה מרקר", רוני לינדר. זה הפרס החשוב ביותר בעולם התקשורת בישראל לאחר פרס ישראל לעיתונות.

בהודעה שפרסמה ועדת הפרס אמש (ד') נאמר: "רוני לינדר משמשת מאז 2005 ככתבת ב'דה מרקר' - תחילה עסקה בתחום הצרכנות ומ-2008 בתחום כלכלת הבריאות.

"במסגרת כתבות עומק רבות הציגה לינדר את הכשלים במערכת הבריאות הציבורית, סיקרה את המאבק על מחירי התרופות מצילות החיים והתמקדה בין השאר בחוקי העישון שחוקקו בישראל בשנים האחרונות. הפרס מוענק לה על סיקור מקצועי, חדשותי, תחקירי ופרשני של תחום הבריאות בתוך הקשריו הכלכליים והפוליטיים".

פרס סוקולוב על שם נחום סוקולוב, שהיה הנשיא החמישי של ההסתדרות הציונית העולמית, מחלוצי העיתונות העברית וגם סופר, משורר ומתרגם, מוענק מטעם עיריית תל אביב מדי שנתיים, ומאז 1981 הוא מוענק גם לעיתונאים בכלי התקשורת האלקטרוניים (רדיו וטלוויזיה). ועדת השופטים שהחליטה על הזוכים בפרס ל-2019 כללה את רותי יובל (יו"ר), גל גבאי, רביב דרוקר, גלעד טוקטלי וד"ר ציפי ישראלי.

לינדר, ילידת ותושבת תל אביב, בת 41, גרושה + 3, בזוגיות, היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותקשורת ותואר שני בלימודי עבודה, שניהם מאוניברסיטת תל אביב.

על ההודעה על זכייתה בפרס, סיפרה לינדר: "ביום רביעי בצהריים התקשר אלי גיורא יהלום, מנהל אגף התרבות בעיריית תל אביב והודיע לי שזכיתי בפרס. הייתי מאוד מופתעת, ממש לא צפיתי את זה. עברו כמה דקות עד שההלם התחלף בהתרגשות".

מהו לדעתך עקב אכילס של מערכת הבריאות בישראל?

לינדר: "העובדה שתקציב מערכת הבריאות בישראל נשחק מאוד עם השנים ושיש צורך להתאים אותו לצורכי המערכת המשתנים - הזדקנות האוכלוסיה, התייקרות הטכנולוגיות הרפואיות, ריבוי תחלואה כרונית וכדומה - ידועה. אם נשים בצד את ההיבט הכספי, הרי שעקב אכילס של המערכת בעיני הוא משהו שלא מספיק מדברים עליו: חוסר האמון של הציבור במערכת הבריאות וביכולתה לספק מזור לכאביו ברגע האמת, כפי שעולה שוב ושוב בסקרי דעת קהל.

"בין אם חוסר האמון הזה מוצדק ובין או לאו - ואני מניחה שהתשובה משתנה ממקרה למקרה - הוא מעכיר את היחסים שבין המטופלים למערכת ולעובדיה, משפיע על התנהגות הצרכנים - למשל נהירה שבחלקה הגדול לא מוצדק, לביטוחים הפרטיים, חיפוש מתמיד אחרי פרוטקציה, אלימות ועוד - ומקשה על הובלת שינוי".

אילו כתבות שפרסמת הובילו לשינוי במערכת הבריאות?

"אני חושבת שהסיקור השוטף והמאוד אינטנסיבי בנושא העישון ומחדלי הטיפול בו, כולל טורי הדעה, הפרשנויות, הליווי הצמוד והחשיפות, תרמו לכך שמשרד הבריאות וחברי הכנסת היו חייבים ומסוגלים לנקוט בפעולות נגד תעשיית הטבק החזקה כל כך, פעולות שמהן הם נמנעו במשך קרוב לעשור.

"גם סיקור רפורמת המזון, שכלל חשיפות של הכוחות הכלכליים הגדולים שניסו להילחם ברפורמה ולטרפד אותה, לצד רוח גבית למהלך של משרד הבריאות ושיקוף חשיבות הסימון על אריזות המזון, לקוראים, תרמו לכך שהשינוי אכן אושר בכנסת. בשני הנושאים הללו יש עוד הרבה מאוד עבודה וצורך בשינוי ואין כל סיבה לנוח על זרי הדפנה".

באילו קשיים עיקריים ועם אילו אתגרים את נתקלת בעבודתך העיתונאית ככתבת בריאות?

"חלק מהמאבקים שאני מנהלת הם מאוד לא פופולריים – לא ציבורית ולא בתוך המערכת. כך היה למשל במאבק נגד השר"פ - נושא שאני מאמינה בו בכל ליבי אבל רחוק מלהיות קונצנזוס. מאבק מאד לא פופולרי נוסף היה המאבק להשוואת המס על טבק לגלגול - מאבק שהתוצאה שלו היא למעשה העלאת מחירי הטבק לגלגול להמון אנשים. בשני המקרים 'חטפתי אש' מכיוונים שונים ורחבים יחסית, וזה לגיטימי וחלק מהמחיר שעיתונאי צריך לשלם".

כיצד משפיעות הרשתות החברתיות על עבודתך כעיתונאית?

"מאוד משפיעות! הרשתות הפכו לכלי רב עוצמה ביכולת שלי להוביל שינוי כעיתונאית. למשל, ציוצים בזמן אמת בעת שהתקיימו הישיבות של ועדות הכנסת בנושא העישון ורפורמת המזון, תוך חשיפת כל האינטרסים, הלוביסטים, השפנים שנשלפים מהכובע, התרגילים הפוליטיים וכו'. זה כלי רב עוצמה שבאמצעותו אפשר לשתף את הציבור במתרחש ולגרום למקבלי ההחלטות להבין שמסתכלים עליהם ובוחנים את התנהגותם ומחויבותם לאינטרס הציבורי".

מאמרים רבים שכתבת חושפים את כשליה ופגמיה הבסיסיים של מערכת הבריאות ומפנים ביקורת קשה אל עבר הקברניטים ואל חברות התרופות. על איזו כתבה את גאה במיוחד?

"אני גאה במיוחד בכתבות ובטורים שלי המותחים ביקורת על הפרוטקציה במערכת הבריאות. מערכת הבריאות הציבורית בישראל מבוססת על עקרונות של שאיפה לשוויון, צדק וסולידריות והיא אחת המערכות היחידות שמצליחות גם ליישם זאת פעמים רבות הלכה למעשה. הפרוטקציה היא ההפך מכל אלה - היא גלולת רעל בתוך המערכת. לצערי, זו הפכה לפרקטיקה נפוצה כל כך שהיא מסכנת את כל הישגי וערכי המערכת".

בנוסף לרוני לינדר הודיעה הוועדה על הענק הפרס לשנה זו גם לבעל הטור הפוליטי בעיתון "הארץ", יוסי ורטר.

בתחום סיקור הבריאות קדם ללינדר בקבלת הפרס העיתונאי רן רזניק (2007) על סיקור "פרשות שחיתות רפואיות" – רשלנות רפואית וכשלים אחרים.

הפרס הוא בסכום כולל של 18 אלף שקל וטקס הענקתו יתקיים באוקטובר.

נושאים קשורים:  רוני לינדר,  "דה מרקר",  פרס סוקולוב,  מערכת הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.05.2019, 19:26

ראויה בלי ספק

אנונימי/ת
24.05.2019, 10:36

הפרס מגיע גם מגיע.
ולשאלת האמון: איך יהיה אמון במערכת כשמחצית מצרכני הבריאות משוכנעים שהשתטחות על קברי צדיקים נותנים מזור למצוקותיהם יותר מרפואה מודרנית

אנונימי/ת
24.05.2019, 11:07

לא יהיה אמון אם תמשיך להיות אשכנזי מתנסה

אנונימי/ת
24.05.2019, 11:07

לא יהיה אמון אם תמשיך להיות אשכנזי מתנסה

24.05.2019, 11:10

ההתנשאות שלך היא בדיוק חלק מהבעיה

24.05.2019, 11:26

תגובה מבישה ומיותרת, מתנשאת ומרחיקה. חבל.

אנונימי/ת
24.05.2019, 11:39

אני לא מאמינה בהשתטחות על קברי צדיקים, אבל מניחה שהייתי פחות נפגעת מכך מאשר ממערכת הבריאות.

כאשר אנשים במצוקה פונים למערכת הבריאות ובמקום להרגיש שהם מטופלים הם מרגישים שהגיעו לשדה קרב, לא מפתיע שהם יעדיפו לפנות לאפיקים אחרים, שגם אם הם פחות יעילים (או אפילו מסוכנים) הם לפחות יותר נעימים ותומכים.

24.05.2019, 13:40

אי אפשר להתנסות באשכנזיות-או שאתה אשכנזי-או שלא

אנונימי/ת
24.05.2019, 18:46

מנסיוני האישי האוכלוסיה הדתית ( יהודים ומוסלמים) היא דוקא בעלת אמון גבוה בממסד הרפואי ובהחלטות הרפואיות. חוסר האמון מגיע דוקא מהאוכלוסיה החילונית המשכילה שנסמכת על גוגל על הרפואה האלטרנטיבית לסוגיה וכדומה. יש מוקדי אי אמון חרדים ( למשל בנושא חיסונים) אבל הם בשוליים.

אנונימי/ת
24.05.2019, 11:24

השתטחות על קיברי צדיקים ראויה ועוד איךלא רק בגלל העובדה שמערכת הבריאות קרסה ולכן שיטת ריפוי זו היא היחידה אשר הוכחה בסקרים רפואיים ראויים. היא יעילה מאד מבחינה פיסית בהיותה סוג של פעילות גופנית המתבצעת בעם שסובל מהשמנת יתר הולכת וגוברת.
יש להביא את הסוגיה הזאת למשרד הבריאות על מנת שפעילות מבורכת זו תהיה נלמדת בבתי ספר לרפואה. אולי אז גם הרופאים יהנו מפעילות זו.
ישנן עוד סגולות להשתטחות על קיברי הצדיקים אך אין זה המקום לפתח נושא חשוב זה.
ואגב ,איני אשכנזי.....אך גם לא ספרדי

אנונימי/ת
24.05.2019, 17:37

ידוע שחלק לא מבוטל מ"קברי הצדיקים", בעיקר בגליל, היו קברי מנהיגי דת מוסלמים שנוכסו והיו לקברי צדיקים יהודים. אני לא מאמין ב"טיפול" זה, אבל למי שמאמין וסבור שזה מסייע לו, זכותו להאמין ואין שום סיבה ללעוג לו.

אנונימי/ת
11.06.2019, 10:35

שכנעת אותי מאד. מציע לפיכך להקים במהירות קבר של צדיק כלשהו בצמידות לכל מרכז רפואי בארץ. אפשר גם ליד מרפאות מרכזיות.
ובא גואל לציון.

24.05.2019, 11:24

כל הכבוד רוני היקרה. הפרס הנכון לאדם הנכון.

אנונימי/ת
24.05.2019, 13:01

אוי הפרוטרציה, אכן גלולת רעל

24.05.2019, 14:53

רוני לינדר חושפת בעיות קריטיות במערכת הבריאות וראויה לפרס. ועדיין מדובר בקצה הקרחון.

24.05.2019, 14:53

רוני לינדר חושפת בעיות קריטיות במערכת הבריאות וראויה לפרס. ועדיין מדובר בקצה הקרחון.

את מחיר הפרס ישלמו המעשנים שיימנעו ממעבר לסיגריות אלקטרוניות ויחלו בסרטן

אנונימי/ת
24.05.2019, 21:20

צאו לעולם הגדול ראו איך מתנהלת רפואה (בממוצע) במדינות "מפותחות". ארה"ב, אנגליה, קנדה.כדאי לחוות את מערכת הרפואה שם כדי להבין שמערכת הבריאות בישראל עדיין במקום טוב.
אין ספק שיש צורך בבקורת. אין ספק שצריך לשפר. לדבר על מערכת חולה וחוסר אמון גורף - תגובה פופוליסטית לא ראויה. תגובה הפוגעת ברוב המוחלט של הרופאים, הסיעוד והמוסדות הרפואיים.

אנונימי/ת
25.05.2019, 20:58

אין אמון במורים.אין אמון בפוליטיקאים. אין אמון ברופאים. אין אמון ברופאי שינים.אין אמון במוסכניקים.אין אמון בחברות ביטוח.אין אמון בהון שלטון.אין אמון בראש ממשלה.אין אמון באף אחד. לא לצאת פראייר זו אומנות ישראלית שמשוכללת על ידי אי אמון בכולם. לכן הטבע הישראלי הזה, בהקשר למערכת הבריאות בפרק, הוא לא מעניין. ככה אנו הישראלים. זה אומר כלום על מערכת הרפואה והרבה על הישראלי הממוצע.

אנונימי/ת
11.06.2019, 10:37

מעולם לא שמעתי טענה מאף גורם רפואי שמערכת הבריאות הינה שיויונית.
(ואני נמצא באותה מערכת ציבורית ורק בה כבר 44 שנים)