חדשות

שיטה כירורגית זעיר פולשנית חדשה לניתוחי גב ב"הלל יפה"

שימוש באנדוסקופ בלבד לביצוע ניתוחים לטיפול בפריצת דיסק והיצרות התעלה המותנית מוביל לתוצאה אסתטית טובה יותר ולהחלמה מהירה יותר של המטופל

פתח הניתוח האנדוסקופי בגב - מספר מילימטרים בלבד. צילום: דוברות הלל יפה

במערך האורתופדי של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה החל השימוש באנדוסקופ בלבד לשם ביצוע ניתוחים בשיטה זעיר פולשנית לפריצת דיסק והיצרות התעלה המותנית.

ד"ר איל ברבלק, מנהל המחלקה לאורתופדית א', שהשתלם בשיטה החדשנית בגרמניה, מסר: "השיטה דורשת מיומנות רבה ומניבה צלקת מינימלית של 5-6 מ"מ בלבד ולכן אסתטית יותר וההחלמה של המטופל מהירה".

בית החולים ציין כי עד כה כבר בוצעו בו כמה ניתוחים כאלה המהווים חידוש בכירורגיה של ניתוחי גב.

פריצת דיסק והיצרויות ניווניות של תעלת השדרה הן מהסיבות השכיחות לכאבי גב וכאבים הקורנים לגפיים התחתונות וגורמים לקושי בניידות ולירידה באיכות החיים. במרבית המקרים הטיפולים השמרניים אכן יסייעו להפחתת הכאבים אבל כ-5% מכלל הסובלים מפריצת דיסק ייאלצו לבצע ניתוח לכריתת הדיסק לשם טיפול נוסף בבעיה.

האנדוסקופ מצוי בשימוש בגסטרואנטרולוגיה ואף-אוזן-גרון והמכשיר כולל מצלמת זעירה וצנתר דק. הגם שהשיטה הזעיר פולשנית המסתייעת באנדוסקופ או מיקרוסקופ ובצינורות חלולים יעילה, עדיין מרבית ניתוחי הגב לתיקון או לכריתת דיסק פרוץ מותני נעשים בשיטה הפתוחה שבה מבצעים חתך של מספר סנטימטרים בגב המטופל עם פגיעה נרחבת יותר ברקמות הרכות.

על יתרונותיה של השיטה הכירורגית החדשנית אמר ד"ר ברבלק: "בנוסף לצלקת המינימלית, יש פגיעה קטנה עד מזערית ברקמות רכות - עור, שרירים ועצבים. גם איבוד הדם מינימלי במהלך הניתוח. הכאבים, שהם תוצר של הניתוח, פחותים יותר בהשוואה לניתוחים בשיטות אחרות. ההתאוששות והחזרה לשגרה מהירות וכבר היו מקרים שמטופל שוחרר לביתו עוד ביום הניתוח".

ד"ר ברבלק תיאר מקרה: בת 35 שהגיעה לניתוח כתוצאה מפריצת דיסק, שגרמה לה לצליעה. עוד ביום הניתוח, לאחר שקמה ממיטתה במסגרת הבדיקה הראשונית, דיווחה על העדר הכאב וחזרה לתבנית הליכה תקינה. השיפור הקליני המהיר והפגיעה המינימלית ברקמות רכות מאפשרים, כאמור, חזרה מהירה לשגרת חיים ובמרבית המקרים לא נדרש המטופל לפיזיותרפיה או לשיקום.

נושאים קשורים:  ד"ר איל ברבלק,  פריצת דיסק,  עמוד השדרה,  אנדוסקופיה,  ניתוחי גב,  חדשות,  המערך האורתופדי הלל יפה
תגובות
אנונימי/ת
24.05.2019, 10:25

חדשות ישנות
יפה, אך למיטב ידיעתי קיים כבר שנים ומבוצע במרכזים שונים בארץ

אנונימי/ת
24.05.2019, 12:23

אז עכשיו גם בהלל יפה, מה רע? כל הכבוד ובהצלחה!

מתקבל הרושם שבתי החולים משלמים למערכת עבור פרסום "השיטות החדשניות"

אנונימי/ת
11.06.2019, 10:28

נחמד וחשוב לדעת שגם בבית חולים שאינו "מרכזי" מבצעים ניתוחים הנחשבים "מתקדמים" יותר.אבל כיוון שהכתבה אינה "מדור פרסומי"חשוב לדעת קצת יותר פרטים על המנתח. במיוחד כמה ניתוחים ביצע בחו"ל וכמה זמן התמחה בנושא. מקווה שלא חודשיים בלבד.
גם ניסיון של מספר קטן של ניתוחים בחדרה עדיין לא מאפשר הוצאת מסקנה על הצלחות כישלונות או תופעות לוואי. חשוב לפרסם בצורה מקובלת תוצאות ע"ס מספר גדול יותר של מנותחים. בהצלחה לצוות האורטופדי ולמנהלו.