חדשות

הפרשה שמסעירה את צרפת: הרופאים החליטו לנתק ממכונת ההחייאה, בית המשפט קבע אחרת

רופאים בצרפת החלו לנתק ממכונות ההחייאה אדם הנמצא במצב של צמח כבר 11 שנה, אך ההליך נבלם בהוראת בית משפט

אשפוז, מכונת החייאה. צילום: אילוסטרציה

בתחילת השבוע נראה היה ש"פרשת ונסן למבר", העומד במרכזו של ויכוח ציבורי דרמטי המתנהל בצרפת כבר למעלה מעשור בסוגיה העקרונית של חיים או מוות, עומדת להסתיים. במחלוקת היו מעורבים רופאים, ארגוני בריאות, משפטנים, פוליטיקאים והכנסיה. אלא שבית משפט לערעורים בפריז הוציא אמש (ג') צו המורה לרופאים המטפלים בלמבר בן ה-42, הנמצא במצב של צמח מאז שנפגע בתאונת אופנוע ב-2008, להשאירו מחובר למכונות החייאה ולצינורות הזנה.

רופאי בית החולים בעיר ריימס שבו הוא מאושפז החליטו יום קודם לכן לנתקו ממכונות החייאה, לאחר התייעצות שקיימו עם אשתו וקרוביו. בית המשפט עצר את ההליך והרופאים נצטוו לחבר אותו מחדש למכשירים.

למבר היה משותק בכל חלקי גופו מאז התאונה. מצבו הוגדר כ"תודעתי מינימלי שאיננו הפיך". משפחתו נקרעה סביב ההחלטה אם להמשיך את חייו באופן מלאכותי. הוריו, קתולים אדוקים, התנגדו לניתוקו ממכשירי ההחייאה. אשתו, שמבחינה חוקית היתה האפוטרופוסית עליו, ושישה מאחיו ואחיינו תמכו בהפסקת הטיפול הרפואי הניתן לו.

סביב המחלוקת המשפחתית הזאת, שעלתה לכותרות בכלי התקשורת בצרפת, התנהל קרב משפטי ארוך. ב-2013 המליץ הצוות הרפואי המטפל בלמבר לנתקו מהמכונות. ב-2015 קבע בית הדין האירופאי לזכויות אדם שיש לנתקו. הוריו ערערו שש פעמים על ההחלטה אך בקשותיהם נדחו. שלשום, בעקבות החלטת הצוות הרפואי לנתק את למבר מהמכשירים, הגישו הוריו ערעור נוסף, וזה התקבל. השופטים הורו לבחון שוב טענת ההורים לפיה ניתוק מהחייאה מנוגד לאמנת או"ם העוסקת בזכויות נכים שצרפת חתומה עליה. כמו כן הודיעו ההורים שבדעתם להעביר את למבר למוסד רפואי אחר.

למבר, שלפני התאונה עבד כאח במחלקה הפסיכיאטרית בבית חולים בצפון-מזרח צרפת, נושם בכוחות עצמו ומסוגל לעתים למצמץ או להניע את עיניו. שלשום הפגינו כ-150 איש מחוץ לבית החולים שבו הוא מטופל בהפגנת תמיכה בהוריו ונגד ההחלטה לנתקו מצינורות ההזנה. נשיא צרפת עמנואל מקרון, שנתבקש להתערב בנושא הזה לטובת הורי המטופל, השיב כי איננו מוסמך להתערב בהחלטת הרופאים העולה בקנה אחד עם החוק הצרפתי.

"ונסן שלנו ימות השבוע אם לא תעשה משהו", נכתב בפניית הוריו לנשיא צרפת. "אתה היחיד שיכול להתערב. בצרפת של 2019, איש לא צריך למות מרעב וצמא". מקרון השיב כי החלטת הרופאים התקבלה "לאחר דיאלוג מתמשך בין רופאיו לבין אשתו, שהיא האפוטרופוס החוקי".

בעוד שאחד מעורכי הדין של הוריו של למבר כינה את כוונת הרופאים לנתקו מהמכשירים "החלטה מבישה", רופאו האישי, מבין התומכים הבולטים בניתוקו מהמכשירים, פרסם הודעה לתקשורת שבה קרא "להתאחד סביבו ברגעיו האחרונים".

כלי התקשורת בצרפת דיווחו כי הוועדה לזכויות אנשים עם נכויות של האו"ם קראה לצרפת לדחות את ההחלטה לנתק את למבר מהמכשירים, בניסיון לבחון אפשרויות נוספות לטיפול בו. משרד הבריאות הצרפתי הגיב: "איננו מחויבים לבקשות של האו"ם". בהודעה שפרסמה שרת הבריאות אנייס בוזן נאמר: "כל האמצעים המשפטיים בעניינו של למבר מוצו ולצוות הרפואי יש את הזכות לסיים את הטיפול בו".

בראיון לתחנת הרדיו הגרמנית "דויטשה", אמרה אשתו של למבר בתגובה לצו שהורה לחברו מחדש למכונות ההחייאה: "קיוויתי להיפרד ממנו ולראות אותו משוחרר וחופשי. לכל אחד יש את העמדה שלו והאמונות שלו בנושא, אבל מעל לכל אשמח אם יכבדו את פרטיותנו". עוד ציינה כי בעלה "מעולם לא היה רוצה שישאירו אותו במצב הזה".

גם האפיפיור השתתף בוויכוח כאשר פרסם הודעה לפיה הוא מתפלל עבור כל האנשים הסובלים ממחלות חמורות וקרא "להגן על החיים, תמיד, כי זו מתנת אלוהים מאז תחילתם ועד סופם הטבעי".

בצרפת, "המתת חסד" איננה חוקית אבל יש לרופאים אפשרות להפסיק את חייו של אדם כאשר אין כל סיכוי שיתאושש ממצב התרדמת עקב פגיעה נרחבת בלי הפיכה במוחו.

נושאים קשורים:  המתת חסד,  ונסן למבר,  צרפת,  צמח,  נשיא צרפת עמנואל מקרון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.05.2019, 14:43

אדם במצב וגטטיבי הוא אינו במצב של מוות מוחי, ואינו חולה נוטה למות (ברור לי שהחוק החולה נוטה למות הוא ישראלי ולא צרפתי), וגם אינו בתרדמת.
אם המתת חסד אסורה שם לפי חוק, לא ברור לי איך כאן זה יכול להיות. מותר להרוג חולה סופני, אבל אסור להרוג חולה שאינו סופני?
אשתו אומרת שקיוותה לראות אותו משוחרר וחופשי, אבל זה נראה יותר שהיא קיוותה לראות את עצמה משוחררת וחופשית.
אם היה משאיר צוואה בחייו למקרה כזה, זה משהו אחר. ואם כבר מחליטים להרוג אותו, למה בצורה כזו?

22.05.2019, 21:16

בעצם הם רוצים להרעיב אותו למוות.
לטעמי זה מזעזע.