הסננה שומנית של הכבד עם דלקת

גורמים מטבוליים המשפיעים על קרצינומה הפטו-צלולרית בהסננה שומנית של הכבד עם דלקת

במחקר רטרוספקטיבי נמצא שגיל וסוכרת מהווים גורמים מנבאים משמעותיים של קרצינומה הפטו-צלולרית במטופלים עם דלקת כבד שומנית, ואולי זקוקים לבדיקות סקר תכופות יותר לאיתור מוקדם של ממאירות כבדית

19.05.2019, 17:46
כבד ואיברים פנימיים, הדמיה (צילום: אילוסטרציה)

עם העלייה בשכיחות של אלכוהוליזם, השמנת יתר ותסמונת מטבולית, הסננה שומנית של הכבד עם דלקת (steatohepatitis) צפויה להפוך לגורם המוביל למחלת כבד סופנית וקרצינומה הפטו-צלולרית בארצות הברית עד שנת 2025. למטופלים עם הסננה שומנית של הכבד עם דלקת שאינה על רקע אלכוהול ועם מחלת כבד אלכוהולית יש ביטויים קליניים והיסטופתולוגיים דומים, אך עדיין לא ידוע האם קווי הדמיון האלו ממשיכים במטופלים עם קרצינומה הפטו-צלולרית על רקע הסננה שומנית של הכבד עם דלקת שאינה על רקע אלכוהול ומחלת כבד אלכוהולית. במחקר חדש שנערך ב-University of Florida College of Medicine בארה"ב והתפרסם בכתב העת Liver International, ביקשו החוקרים לחקור קווי דמיון אלו.

החוקרים ביצעו אנליזה רטרוספקטיבית של המאפיינים הקליניים של מטופלים בוגרים ממרכז השתלות גדול אשר עברו השתלת כבד על רקע הסננה שומנית של הכבד עם דלקת עקב גורמים אלכוהוליים (מחלת כבד אלכוהולית) ושאינם-אלכוהוליים בין ינואר 2002 לינואר 2012. החוקרים השוו מאפייניים קליניים, היסטופתולוגיה של הכבד שהוצאה, ותוצאות קליניות.

קרצינומה הפטו-צלולרית נמצאה ב-80 מתוך 317 מטופלים אשר עברו השתלת כבד עקב דלקת כבד שומנית עם חלוקה שווה בין מטופלים עם דלקת כבד שומנית שאינה אלכוהולית ומחלת כבד שומנית (24% לעומת 26%; P = 0.8). באנליזה רבת-משתנים, מנבאים משמעותיים של קרצינומה הפטו-צלולרית כללו גיל, מוצא אתני (היספני), וסוכרת, אך לא BMI, יתר לחץ דם או עישון. סיכון נמוך יותר של קרצינומה הפטו-צלולרית היה קשור לרקע קליני של היפרליפידמיה. הפרמטרים הקליניים היו דומים בין מטופלים עם מחלת כבד אלכוהולית וקרצינומה הפטו-צלולרית לבין דלקת כבד שומנית שאינה אלכוהולית וקרצינומה הפטו-צלולרית, למעט מין ונוכחות של תסמונת מטבולית.

כבדים ממטופלים עם דלקת כבד שומנית שאינה אלכוהולית וקרצינומה הפטו-צלולרית שמרו על תכונות היסטופתולוגיות של דלקת כבד שומנית שאינה אלכוהולית כגון ballooning וגופיפי מלורי, בעוד שכבדים ממטופלים עם מחלת כבד אלכוהולית לא שמרו על תכונות אלו. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בשיעורי הישנות של קרצינומה הפטו-צלולרית או בהישרדות הכוללת לאחר ההשתלה.

החוקרים מסכמים שמחקר זה הוא המחקר הגדול ביותר ששבוצע במרכז בודד והעריך מדדים קליניים, היסטופתולוגיים ותוצאות של מטופלים שעברו השתלת כבד על רקע דלקת כבד שומנית. מטופלים מבוגרים יותר, חולי סוכרת, והיספאניים זקוקים אולי לבדיקות סקר תכופות יותר של סרטן עקב סיכון מוגבר לקרצינומה הפטוצלולרית.

מקור:

Zarrinpar, A, Faltermeier, CM, Agopian, VG, et al. Metabolic factors affecting hepatocellular carcinoma in steatohepatitis. Liver Int. 2019; 39: 531– 539. https://doi.org/10.1111/liv.14002

נושאים קשורים:  הסננה שומנית של הכבד עם דלקת,  היסטופתולוגיה,  השתלת כבד,  מחקרים,  קרצינומה הפטוצלולרית
תגובות