מחלות ראומטולוגיות במבוגרים

תסמונת הנוגדנים נגד פוספוליפיד

מהי תסמונת הנוגדנים נגד פוספוליפיד? למה הכוונה "ארועים של פקקת"? למה הכוונה ב"הפלות טבעיות חוזרות"? מה החשיבות בידיעה אם בדמי מצויים נוגדנים לפוספוליפיד? היכן אוכל להיבדק במידה ומתעורר חשד לקיום נוגדנים אלו בדמי?

פקקת, קרישה (הדמיית אילוסטרציה)

מהי תסמונת הנוגדנים פוספוליפיד

תסמונת הכוללת אירועים של פקקת (טרומבוזה) ו/או הפלות טבעיות חוזרות בנוכחות נוגדנים בדם נגד פוספוליפיד. נוגדנים אלו נקראים בשמות נוספים, כגון אנטי-קרדיוליפין, APLA, לופוס, אנטי-קואגולנט ואנטי בטא-2-גליקופרוטאין. נוגדנים אלו (הנקראים בשם כולל APLA) קיימים כחלק ממחלת הזאבת (לופוס) או באופן נפרד. יתכן, וימצאו נוגדני APLA בדם ללא שנגרמו תופעות רפואיות הקשורות בנוגדנים אלו. מצב זה, מוגבר כמצב של קרישיות-יתר נרכשת.

למה הכוונה אירועים של "פקקת"? 

פקקת (טרומבוזה) היא כל אירוע רפואי הנגרם עקב היווצרות קריש-דם הגורם לחסימה של וריד או עורק בגוף. אירוע כזה עלול להסתיים בפקקת בורידי הרגליים או הריאות (תסחיף/טרומבוזה בריאות), אוטם
שריר הלב, שבץ-מוחי, עיוורון, נמק בגפה וכד'. במידה וקורה אירוע כזה, הרופא ישקול, בהתאם לנסיבות הרפואיות, לגבי הצורך בבדיקת מערכת קרישת הדם. חלק מהמקרים של פקקת, בעיקר בגיל הצעיר, נגרמים עקב הנוגדנים נגד-פוספוליפיד.

למה הכוונה ב"הפלות טבעיות חוזרות"? 

מצב הריון בו קורות 2 או יותר הפלות טבעיות, בעיקר אם ההפלה או מות העובר מתרחשים בשליש השני או השלישי להריון. במצב זה, הרופא יערוך מספר בדיקות למציאת הסיבה לכך, הכוללות בדיקה למציאות הנוגדנים נגד-פוספוליפיד ו/או לופוס אנטי-קואגולנט בדם.

מה החשיבות בידיעה אם בדמי מצויים נוגדנים לפוספוליפיד?

כאמור, מציאות נוגדנים אלו בדם כרוכה בנטייה מוגברת להיווצרות קרישי דם בגוף (קרישיות-יתר או טרומבופיליה נרכשת). אירוע פקקת הנגרם בשל קיום נוגדני APLA בדם מהווה לרב הורייה לטיפול קבוע בתרופה הנוגדת את קרישת הדם מסוג קומדין, כדי למנוע אירועים חוזרים. כמו כן, במידה ואשה הנושאת בדמה נוגדנים אלו סבלה מהפלות חוזרות או סיבוכים אחרים הקשורים בנוגדני APLA (לידת ילוד במשקל נמוך לגיל ההריון, רעלת הריון), מקובל לטפל בהריונות הבאים בתרופות נוגדות קרישה כדי למנוע הפלה חוזרת (הפרין או קלקסן בתוספת אספירין).

לאחר הלידה, מומלץ לקבל זריקת קלקסן למשך 6-12 שבועות (למשך תקופת משכב הלידה). בנוסף לכך, במידה וקיימים נוגדנים אלו בדם האשה, אסור ליטול "הורמונים" (גלולות) למניעת הריון או בגיל המעבר.

היכן אוכל להיבדק במידה ומתעורר חשד לקיום נוגדים אלו בדמי? 

בדיקות הדם למציאת הנוגדנים נגד-פוספוליפיד או לופוס אנטי-קואגולנט (נוגדני APLA) נעשות בכל בתי החולים ובקופות החולים. במידה ונמצאת חיובי לנוגדנים אלו, מומלץ להיוועץ עם מומחה לראומטולוגיה או המטולוגיה לגבי הצורך בבירור נוסף, במעקב רפואי או בלקיחת תרופות. מומלץ שבני משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אחאים, ילדים) יבדקו לקיום נוגדני APLA בדם.

נושאים קשורים:  קהל רחב
תגובות