חדשות

יו"ר הר"י: "הרחבת סמכויות האחיות בקהילה היא מחטף - הנושא טרם סוכם סופית עם הרופאים"

הר"י מאיימת לנקוט בצעדים ארגוניים אם משרד הבריאות לא יחזור בו מהחוזר שהופץ לטענתה באופן חד צדדי ובו פירוט הסמכויות שניתנות לאחיות בקהילה | משרד הבריאות: "ההמלצות הוגשו באופן סדור"

הרחבת סמכויות האחיות. הנוסח שפורסם איננו מקובל על ההסתדרות הרפואית. צילום: אילוסטרציה

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הודיע במכתב שהעביר היום (ג') למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, כי ההחלטה להרחיב את סמכויות האחיות בקהילה היא בגדר מחטף באישון לילה וחוזר המנכ"ל בנושא הזה שהופץ בשבוע שעבר הוא חד צדדי ונעשה לפני שהושגו סיכומים סופיים על כך עם הרופאים, בעוד נושאים שונים הנוגעים להנהגת התפקיד החדש של אחות-מומחית בקהילה עדיין במחלוקת.

הר"י הודיעה כי יהיה עליה לנקוט בצעדים ארגוניים אם משרד הבריאות לא יחזור בו מהחוזר. במשרד הבריאות דוחים את הטענות, אך הבהירו שניתן יהיה לעדכן את החוזר בהמשך.

כפי שפורסם כאן השבוע, הפיץ מנכ"ל משרד הבריאות חוזר מנכ"ל המפרט את מתווה המקצוע החדש: אחות מומחית בקהילה: היא תעבוד לצד רופא המשפחה ותקבל סמכויות נרחבות, בהן הפניה לבדיקה ואבחון, הנפקת מרשמים לתרופות קבועות, שינוי במינוני תרופות במגוון מצבים רפואיים, חידוש מרשמים לחולים כרוניים ומתן אישורי מחלה לילדים ולמבוגרים. זאת, כדי לפנות יותר זמן לרופאי המשפחה לטיפול בחולים ובמצבים מורכבים, ולפתור אותם מעניינים פרוצדורליים, פשוטים ומניירת.

אלא שפרופ' חגי כתב במכתבו למנכ"ל משרד הבריאות: "נדהמנו לגלות כי למרות ההבנות וההבטחות שהושגו בנושא הזה, פרסמתם כמחטף חוזר מנכ"ל בנוסח סופי, מתוך מטרה אחת בלבד - לקבוע באופן חד צדדי עובדות בשטח וזאת על אף שהובטח לנו כי ההסכמות שהגענו אליהן בוועדה, בהובלת פרופ' מרדכי שני ולאחר מאמצים קדחתניים ואינטנסיביים שארכו חודשים, שבהם הצדדים השקיעו מאמצים מרובים, יבואו לידי ביטוי בחוזר.

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי. "מחטף באישון לילה"

"כל שנותר היה לדון ולסכם את נושא רשימת הסמכויות, ואף נקבעה לכך פגישה ייעודית בחודש הבא. לפיכך, לא ברור מדוע אצה למשרד הבריאות הדרך בפרסום החוזר באישון לילה, תוך הכשלת המאמץ דווקא בישורת האחרונה ופגיעה באמון הצדדים שרק החל להירקם מחדש".

עוד הדגיש פרופ' חגי במכתבו כי הנוסח שפורסם איננו מקובל על ההסתדרות הרפואית. שני הנושאים העיקריים שבמחלוקת. האחד - הרכב הוועדה המייעצת שתקבע את ההכשרה ובחינת הסף לאחות מומחית. לפי החוזר, הוועדה תורכב מארבעה רופאים וארבע אחיות, אך לא מצוין בחוזר שיוכם הארגוני או התמחותם. ההסתדרות הרפואית רוצה שהרכב הרופאים בוועדה יכלול שלושה נציגים של איגוד רופאי המשפחה, אחד מהם גם נציג המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, ונציג של חטיבת הרפואה במשרד הבריאות.

הנושא השני במחלוקת, ציין פרופ' חגי, הוא כפיפות האחות לרופא המטפל. על פי החוזר, האחות תהיה כפופה מקצועית למנהל המרפאה, ואילו בהסתדרות הרפואית דורשים שתהיה כפופה לרופא המטפל בחולים שהאחות משויכת אליהם.

"אנו דורשים ממשרד הבריאות לחזור בו לאלתר ולבטל את הצעדים החד צדדיים, ובכך ייתר נקיטת צעדים ארגוניים במסגרת סכסוך העבודה שעודנו תלוי ועומד", כתב פרופ' חגי.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי יישום והטמעת מקצוע האחות המומחית בהקדם הוא קריטי להתמודדות מיטבית עם הזדקנות האוכלוסיה. "בניגוד למה שנאמר", ציינו במשרד הבריאות, "לא בוצע שום מחטף. המלצות הוועדה הוגשו באופן סדור לכל הנוגעים בדבר לפני פסח והחוזר תוכנן להתפרסם בסמוך לכך.

"הפרסום נדחה בשל אירועי החצבת והלחימה בדרום. הרכב הוועדה המייעצת ייקבע על ידי מנכ"ל המשרד. הכפיפות המקצועית לרופא המשפחה לא השתנתה ביחס להמלצות. ככל שיעלו בהמשך הערות מהותיות, ניתן יהיה לעדכן את החוזר".

נושאים קשורים:  אחות מומחית בקהילה,  חדשות,  הר"י,  פרופ' חגי ציון,  פרופ' מרדכי שני,  רפואת משפחה,  ההסתדרות הרפואית
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2019, 20:35

אסון לרפואה הישראלית

אנונימי/ת
15.05.2019, 21:56

יש מחסור גדול באחיות. התורים בחדר המתנה לאחות במרפאות ארוכים יותר מאשר לרופאים. אחות אחת אמורה לתת מענה ל 3000 מבוטחים.

אנונימי/ת
15.05.2019, 23:09

מפקירים את המטופלים!!!

פגיעה בבריאות העם!

מהלך מסוכן שיגרום לפגיעה אנושה בבריאות הציבור.
כדי לאבחן ולטפל צריך ללמוד רפואה. אם האחיות רוצות להיות רופאות שיתקבלו למסלול ה4 שנתי של בתי"ס לרפואה. איך בשנה/ שנתיים ניתן ללמד אבחנה מבדלת וטיפול?
על הטעויות באבחון ובטיפול ישלמו תושבי המדינה, איחור באבחון סרטן, שגיאות באבחון, טעויות בטיפול...לא חבל???

אנונימי/ת
16.05.2019, 07:11

מתן אישורי מחלה וחידוש מרשמים לחולים כרוניים. ממש צריך תואר ברפואה. במקום לשמוח שמורידים מרופאים את תפקידי חותמות הגומי שזכו להם, משהו שמזכירה רפואית עושה ברוטינה, נלחמים מלחמות אגו.

אנונימי/ת
16.05.2019, 11:03

עוד מעט יתנו לאחיות להיות ראש מחלקה.

אנונימי/ת
17.05.2019, 01:02

חחח לא הייתי נותן למספר אחיות במחלקה שלי לטפל בעכבר מעבדה
הבדיחה היא על חשבון העם