דו"ח המבקר

מבקר המדינה: מחסור ניכר ברופאים המטפלים בנכי צה"ל וסחבת בטיפולים

כל רופא מחוזי באגף השיקום אחראי לכ-3,700 נכי צה"ל, לעומת כ-1,500 מבוטחים הרשומים אצל רופאי משפחה בקופות החולים, מה שפוגע בטיפול הרפואי בנכים

נכה בכיסא גלגלים. צילום אילוסטרציה

פרק נפרד בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ב') ועוסק באגף שיקום הנכים במשרד הביטחון מצביע על מחסור ניכר ברופאים לשם טיפול בנכים ומנגד על עומס עצום שמוטל על הרופאים ועל סחבת בטיפולים בנכי צה"ל. המבקר הצביע על היעדר פיקוח על חברות הסיעוד המספקות מלווים לנכים וליקויים בתיאום בין אגף שיקום הנכים לביטוח הלאומי.

המבקר המדינה מצא מחסור ברופאים מחוזיים של אגף השיקום. בעוד שתקן אגף השיקום לרופאים מחוזיים נקבע בשנות ה-90 ל-21 משרות רופאים, חל גידול במספר הנכים. למרות התקן המצומצם לרופאים, רק 58% מהמשרות מאוישות – במילים אחרות: חסרים תשעה רופאים.

כל רופא מחוזי באגף השיקום אחראי לכ-3,700 נכי צה"ל, לעומת כ-1,500 מבוטחים הרשומים אצל רופאי משפחה בקופות החולים, מה שפוגע בטיפול הרפואי בנכים. הרופאים עוסקים בעיקר בהנפקת מרשמים ובהפניות ליועצים מומחים ואינם מספיקים ליזום פגישות עם נכי צה"ל, ביקורי בית וביקורים אצל נכי צה"ל המאושפזים. רופאים גם נאלצים לנפק מרשמים לנכי צה"ל שאותם אינם מכירים. זמינות הרופאים המחוזיים נמוכה.

חלק מנכי צה"ל אינם מרוצים מאופן הטיפול הרפואי בהם ובבעיותיהם הרפואיות. פעולות שונות שנקט משרד הביטחון לפתרון בעיית המחסור ברופאים מחוזיים, חלקן בשיתוף משרד האוצר, לא הגיעו לכדי מימוש, בין השאר בשל העדר הסכמות עם האוצר.

המבקר ציין שאגף שיקום הנכים לא מבצע פיקוח ובקרה על זמני ההמתנה לתורים לרופאים מומחים במרפאות עצמאיות, על זמני ההמתנה לתורים לבדיקות ולטיפולים במכונים ועל זמני ההמתנה והיחס לנכי צה"ל במרפאות ובמכונים עצמם.

סקר שנערך עבור משרד מבקר המדינה הצביע על חוסר שביעות רצון של חלק מנכי צה"ל מרמת השירות שמספקים רופאים מומחים, על זמינות נמוכה שלהם ועל משכי המתנה ארוכים אליהם ולבדיקות במכונים.

המבקר ציין בדו"ח כי זכאותם של נכי צה"ל בגין פגימת נפש לשירותי מלווים ניתנת רק לנכים שדרגת נכותם 50% ובכך מוגבל שיקול הדעת של הרופאים המחוזיים ונמנעת בדיקה לגופו של עניין. קביעת הגבלת הזכאות נעשית במסמך פנימי שאיננו שקוף לנכי צה"ל.

משנת 2011 אגף שיקום הנכים לא פעל לכך שקופות החולים ימסרו לו מידע על הטיפול הרפואי שהן נותנות לנכי צה"ל. התוצאה: המידע הרפואי העומד לרשות האגף לשיקום נכים מסתכם במידע על נכותם המוכרת של הנכים. אין ברשות האגף תמונת מצב מקיפה על כלל הטיפולים והתרופות שמקבלים נכי צה"ל מהאגף ומקופות החולים, למרות שהדבר עלול לסכן את בריאותם.

נושאים קשורים:  דו"ח המבקר,  נכי צה"ל,  שיקום,  חדשות,  מחסור ברופאים
תגובות
אנונימי/ת
09.05.2019, 23:40

אני פסיכיאטר. כשרציתי לעבוד כספק שירותים לאגף שיקום, קיבלתי תאריף כו נמוך שלא היה כדאי לי להיכנס לזה בכלל.. אז מה פתרון לבעיה ידוע??

אנונימי/ת
10.05.2019, 09:29

הוזמנתי לתפקד ברופא מחוזי של אגף השיקום. לאחר הראיון באגף השיקום התבקשתי להגיש כמות אדירה של טפסים כולל אישורים מרואה חשבון ועו"ד כמובן לא במייל אלא בנייר. היה שקט מספר חודשים כשבררתי את הנושא נאמר לי נאמר לי כי המשרה היא מוקפאת.
בקצב הזה ברור שיהיה מחסור בבעלי תפקדים.

אנונימי/ת
10.05.2019, 11:34

עבדתי איתם 6 שנים כיועץ בתעריף מבזה שלא עודכן שנים רבות. התשלום הגיע שוטף פלוס 90 . כל טעות של פקידה - והיו כאלה, מעניין שכולן היו לרעת הספק ולא לזכותו- טופלה, אם טופלה, אחרי עוד כמה חודשים.
פלא שרופאים לא רוצים לעבוד איתם? והמטופלים נדחקים לתור הארוך ממילא ברפואה הציבורית.