חדשות

האם שינוי במודל תקצוב הפנימיות בבתי החולים ישחרר עומסים?

הוועדה המיוחדת שהקים משרד הבריאות לשיפור מערך הפנימיות ממליצה על ביטול שיטת הקאפ, תשלום לבתי החולים לפי מיטת אשפוז במקום על יום אשפוז ועל קנסות לקופות שיעכבו שחרור מטופלים מהמחלקות

אשפוז במסדרונות מחלקה פנימית. צילום: האיגוד לרפואה פנימית

המלצה לשנות את מודל תקצוב המחלקות הפנימיות בבתי החולים - במקום תשלום לפי יום אשפוז הוא יהיה לפי מיטת אשפוז - ולהטיל קנסות על קופות החולים שיעכבו שחרור מטופלים מהמחלקות – תוגש היום (ד') לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ולמנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב. את ההמלצות הכינה ועדה מיוחדת לשיפור הטיפול במערך המחלקות הפנימיות הסובלות מעומסי יתר שבראשה עמד פרופ' רון טור כספא.

היומון "כלכליסט", המדווח על כך הבוקר (ד') בכתבה של אדריאן פילוט, מסר כי בשיטת התקצוב הנוכחית בתי החולים מקבלים מהקופות תשלום לפי יום אשפוז. התשלום יורד אחרי מכסה מסוימת (שיטת הקאפ) שקובע הרגולטור. מעבר למכסה מחויבים בתי החולים להעניק הנחות לקופות. בשיטה המוצעת עתה, המחלקות יקבלו תקצוב גלובלי אחיד לפי גודלן (מספר המיטות במחלקה) ותבוטל שיטת הקאפ השנויה במחלוקת המופעלת מאז 2001.

בשיטה הנוכחית תעריף יום אשפוז במחלקה פנימית הוא 2,243 שקל לפי מחירון משרד הבריאות. במהלך השנה מתבצעים ארבעה עדכונים אוטומטיים בעקבות עדכון השכר במגזר הרפואי. אחרי כל ההנחות הניתנות לקופות, רק 1,570 שקל בממוצע מהתעריף מגיע לבית החולים. כשקופת החולים עוברת את המכסה שנקבעה בינה לבין בית החולים (קאפ) היא משלמת רק 450 שקל. במצב הזה לקופות החולים אין תמריץ כלכלי לשלוח מאושפזים לאשפוז המשכי והן מעדיפות שיישארו עוד זמן מה במחלקה הפנימית.

לדיווח המלא בכלכליסט לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' רון טור כספא,  מחלקות פנימיות,  שיטת הקאפ,  מיטות אשפוז,  משרד הבריאות
תגובות
01.05.2019, 22:43

"... ולכן יהיה עליו לשמור היטב על תפוקת המיטה" ... לא מובן... ומעלה חשש ששוב האינטרס שייווצר איננו בהכרח טובת המטופל.

אנונימי/ת
01.05.2019, 23:21

מיום ליום המצב מדרדר והחולים נופלים קורבן בין הפטיש לסדן
מה שיקרה בשיטה החדשה, חולים יזרקו לרחובות ללא טיפול הולם, ובתי החולים ירוצו להתפטר מהחולה כמה שמהר כל מנת למנוע כנסות. פרודיה לשמצה
אתמול ראינו הצגה " קח את אבא שלך ולך לעזאזל" ההצגה מתארת בדיוק את המצב במידה וינקטו צעדים בשיטה החדשה.
הגיע זמן להפסיק לזלזל בחולים שכל חייהם שילמו הרבה מיסים על מנת לקבל שירות הולם בעת הצורך
????

02.05.2019, 01:23

שלום מבחני התמיכה העתידים להתפרסם בגריאטריה יש בהם העדפה לקופות ולכן הדבר יביא להפחתת המחיר של יום אישפוז גריאטרי שירכש על ידי הקופה מבית החולים הציבורי הכללי מאחר והקופה תרצה להעדיף ברכש את בתי החולים שבבעלותה.
המבחנים אינם מושתתים על עיקרון סבירות ושוויון בין המוסדות הרפואיים הזכאים להשתתף במבחנים.

מסוכן להגיב כאשר קוראים רק את תמצית הדו"ח ולא את כולו.
ממה שפורסם נראה כי ההמלצות אינן פותרות את מצוקת המחלקות הפנימיות. הן מחליפות בעיה בבעיה .
תגמול גלובלי לפי מספר המיטות, ללא תלות במספר המאושפזים ובמשך האשפוז, יגרום לקופות החולים להפנות חולים רבים יותר ולא לדאוג לטיפול בית או לאשפוז חלופי- סיעודי או גריאטרי ואילו לבתי החולים יהיה אינטרס לאשפז פחות, כלומר שיעור השחרורים מהמיון יגדל ומשך האשפוז יתקצר עוד יותר.
אני מסכים שיש לבטל את הסדר הקאפ לגבי המחלקות הפנימיות אולם יש להמשיך בהסדר תשלום עבור ימי אשפוז ,ללא הנחות ולפי מספר ימי האשפוז.
הטענה של קופות החולים לגבי אשפוזים מיותרים היא למעשה הודאה הכישלון שלהן עצמן.
ההפניות לאשפוז נעשות ע"י רופאי הקופות. כאשר משך האשפוז הוא כל כך קצר (ממוצע - פחות מ 4 ימים בהשוואה ל 7-8 ימים במדינות אירופה) קשה לשער שיש שיעור משמעותי של מאושפזים מיותרים.

ה-פתרון חלקי. הפיתרון המיטבי יהיה תשלום ע"פ קבוצות אבחנות (DRG) ולתקופת זמן מוקצבת.
קינרייך