ריצוף גנטי

 ריצוף מלא של הגן GBA אצל יהודים אשכנזים עם מחלת פרקינסון

במחקר שנערך בקרב יהודים אשכנזים מישראל ומניו יורק נמצא שיש צורך לרצף את הגן GBA במלואו, או לכל הפחות לכלול את הווריאנט p.E326K בבדיקות גנוטיפ המקובלות, בכדי לא לפספס נשאים של וריאנטים משמעותיים

29.04.2019, 15:11
ריצוף דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

שינויים בגן GBA הם גורם הסיכון הגנטי הנפוץ ביותר למחלת פרקינסון, עם שכיחות גבוהה בקרב האוכלוסייה היהודית האשכנזית. עם זאת, רוב המחקרים על GBA בקרב יהודים אשכנזים מבצעים גנוטיפ של שבעה שינויים פתוגניים הקשורים לגושה בלבד, במקום לבצע ריצוף של הגן כולו, דבר אשר עלול למנוע את הגילוי של נשאי שינויים בגן GBA הקשורים למחלת פרקינסון.

במחקר חדש שנערך ב-McGill University בשיתוף עם חוקרים מבית החולים שיבא, והתפרסם בכתב העת European Journal of Medical Genetics, ביקשו החוקרים לאתר שינויים פתוגניים נוספים בגן GBA.

החוקרים ביצעו ריצוף מלא של הגן GBA באמצעות molecular inversion probes וריצוף סנגר ב-735 מטופלים יהודים אשכנזים עם מחלת פרקינסון ו-662 מקרי ביקורת, גם הם יהודים אשכנזים, מישראל ומניו יורק. החוקרים השתמשו במידע נוסף לגבי יהודים אשכנזים (n=3044) מתוך פורטל ה-Inflammatory Bowel Disease Exome Portal.

ריצוף מלא של הגן GBA הגביר את גילוי מספר השינויים ב-17.4%, בהשוואה לביצוע גנוטיפ מוכוון מצומצם. 17 מטופלים נוספים עם מחלת פרקינסון זוהו עם מחלת פרקינסון הקשורה ל-GBA. וריאנט ה-p.E326K נמצא ב-1.6% מהמטופלים היהודים האשכנזים עם מחלת פרקינסון, מה שהופך אותו לווריאנט ה-GBA השני הכי נפוץ הקשור למחלת פרקינסון בקרב יהודים אשכנזים. וריאנטים של GBA נמצאו ב-18% מהמטופלים עם מחלת פרקינסון וב-7.5% ממקרי הביקורת (יחס צולב 2.7, רווח סמך95% של 1.9 עד 3.8; p<0.0001).

החוקרים מסכמים שללא ריצוף מלא של הגן GBA, או לפחות הכללת p.E326K בפאנל הגנוטיפ הסנדרטי, חלק משמעותי של נשאי וריאנטים לא יתגלו, ויכול להיות שיוקצו באופן שגוי כמשתתפים שאינם נשאים במחקרים או ניסויים קליניים.

מקור:

Jennifer A. Ruskey, Lior Greenbaum, Léanne Roncière, Armaghan Alam, Dan Spiegelman, Christopher Liong, Oren A. Levy, Cheryl Waters, Stanley Fahn, Karen S. Marder, Wendy Chung, Gilad Yahalom, Simon Israeli-Korn, Vered Livneh, Tsvia Fay-Karmon, Roy N. Alcalay, Sharon Hassin-Baer, Ziv Gan-Or. Increased yield of full GBA sequencing in Ashkenazi Jews with Parkinson's disease. European Journal of Medical Genetics, Volume 62, Issue 1, 2019, Pages 65-69,ISSN 1769-7212, https://doi.org/10.1016/j.ejmg.2018.05.005.

נושאים קשורים:  ריצוף גנטי,  אשכנזי,  וריאנט גנטי,  מחקרים
תגובות