צלוליטיס

האם מטופלים עם צלוליטיס מקבלים הסבר מספק בנוגע למחלה?

החוקרים מצאו כי מרבית המטופלים שאובחנו בצלוליטיס דיווחו כי הם לא קיבלו מספיק מידע בנוגע למחלה, לגורמים לה ובעיקר איך ניתן למנוע אירועים חוזרים

צלוליטיס הוא זיהום כואב של העור והרקמות המצויות מתחת לעור, הנוטה להופיע בעיקר בחלק התחתון של הרגל. ההערכה היא כי שליש מהמטופלים יחוו אירועים חוזרים של צלוליטיס. החוקרים סברו כי היכולת של המטופלים להחלים ולמנוע חזרה של הזיהום קשורה במידת ההבנה שלהם לגבי המחלה.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את התפיסה של המטופלים בנוגע לצלוליטיס ואת הצרכים שלהם מבחינת קבלת ידע. מדובר במחקר מעורב שכלל ראיונות פנים-אל-פנים מובנים למחצה וסקר חתך. המשתתפים במחקר גויסו ממסגרות של טיפול ראשוני ושניוני ובאמצעות פרסום.

במחקר השתתפו מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם היסטוריה של צלוליטיס והם הוזמנו למלא סקר, לעבור ראיון או גם וגם.

החוקרים ביצעו 30 ראיונות בין אוגוסט 2016 ליולי 2017. המידע האיכותני הדגיש את המודעות הנמוכה לצלוליטיס לפני האירוע הראשון, חוסר ודאות בנוגע לזמן האבחון, חששות/הפתעה מחומרת הצלוליטיס ותחושה של קבלת מידע לא מספקת. בנוסף, המטופלים הופתעו שהם מעולם לא שמעו על צלוליטיס ושהם לא קיבלו עצות או הדרכה בנוגע לטיפול שהם יכולים לבצע בעצמם. חלק מהמשתתפים במחקר ציינו כי הם חיפשו מידע באינטרנט ונתקלו במידע מבלבל.

מלבד הראיונות, 240 מטופלים ענו על הסקר (שיעור תגובה 17%). הסקרים הראו כי למרות שהרבה מטופלים קיבלו מידע בנוגע לאופן הטיפול בצלוליטיס (60%, n=144), מרביתם דיווחו כי לא הוסבר להם לגבי הגורמים (60.8%, n=146) או לגבי דרכי מניעה של הישנות המחלה (73.3%, n=176).

החוקרים הסיקו כי קיים צורך לספק למטופלים מידע בנוגע לצלוליטיס, בייחוד בנוגע לשם של המחלה, טיפול במצבים חריפים ואיך ניתן להפחית אירועים חוזרים.

מקור: 

Teasdale, E. et al. (2019) British Journal of General Practice 69.

נושאים קשורים:  צלוליטיס,  חווית מטופל,  מידע,  דרמטולוגיה,  מחקרים
תגובות