תיאור מקרה

תיאור מקרה: רבדומיאליזיס בסוכרתיים המטופלים בסיטגליפטין ובסטטינים

אינטראקציה בין תרופות נפוצות גרמה לרבדומיאליזיס ול-AKI | אינטראקציה פוטנציאלית זו לא נכללת בתיאור האינטראקציות התרופתיות בחבילת סיטגליפטין

סוכרת ותרופות נוספות (אילוסטרציה)
סוכרת ותרופות נוספות. צילום אילוסטרציה

קבוצת רופאים מקנטקי שבארה"ב מתארת מקרה של רבדומיאליזיס (Rhabdomyolysis) ופציעה כלייתית חריפה (AKI) שהובילה לדיאליזה בגבר בן 69, אשר טופל לאחרונה בסיטגליפטין (Sitagliptin) וברקע קיבל טיפול כרוני בסימבסטטין. תיאור המקרה, המדגיש את האינטראקציה בין תרופות נפוצות אלו, פורסם בכתב העת Case reports medicine.

הרופאים מדגישים שאינטראקציה פוטנציאלית זו לא נכללת בתיאור האינטראקציות התרופתיות הנמצא בחבילת התרופה של סיטגליפטין. סקירת ספרות מקיפה חשפה שישה דיווחים קודמים של רבדומיוליזיס עקב אינטראקציה בין-תרופתית בין סיטגליפטין לסטטינים, כולל סימבסטטין, לובסטאטין ו-atorvastatin. מבין ששת המקרים הללו, רק שניים פיתחו AKI הקשור לרבדומיאליזיס ובאף אחד מהם המצב לא היה חמור מספיק כדי להזדקק לדיאליזה.

מאחר שחולים בדרך כלל מקבלים סטטינים וסיטגליפטין לטיפול בדיסליפדמיה וסוכרת, אנשי מקצוע בתחום הבריאות ובעיקר רופאי משפחה צריכים להיות מודעים לאינטראקציה זו ולעקוב מקרוב אחרי מטופלים תוך תשומת לב לסימפטומים של רבדומיאליזיס ו-AKI.

מקרה זה מדגיש את החשיבות של ביצוע מחקרים נוספים על הסיכון של טוקסיות לשריר של סיטגליפטין במיוחד כאשר זו ניתנת במקביל עם סטטינים.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  חדשות,  סוכרת,  Sitagliptin,  רבדומיאליזיס,  סטטינים,  אינטראקציות בין תרופתיות
תגובות
 
22.04.2019, 15:07

בבדיקת האינטרקציות של UPTODATE שמציגה את המידע של מאגר LEXI , האינטרקציה הזאת מדווחת, כולל רפרנסים מתאימים