חדשות

חוקרים מ"איכילוב" חשפו אפיק חדש לריפוי מחלות מעי דלקתיות וזיהומים

החוקרים אפיינו חלבון חיוני לפעילות תקינה של תאי החיסון בהתמודדות עם מחלות דלקתיות וזיהומים

ד״ר נתן גלוק, ד״ר חן ורול וד"ר שני בן שלמה מהמרכז לחקר מחלות דרכי העיכול והכבד ב"איכילוב"

קבוצת מחקר, בראשות ד״ר נתן גלוק וד״ר חן ורול, יחד עם החוקרת ד"ר שני בן שלמה והסטודנטית לדוקטורט אודליה מוהדב מהמרכז לחקר מחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי איכילוב תל אביב, אפיינו חלבון חיוני לפעילות תקינה של תאי מערכת החיסון בהתמודדות עם מחלות דלקתיות וזיהומים.

החוקרים חיפשו חלבונים שרמת הביטוי שלהם נפגעת אצל חולי מחלות מעי דלקתיות. במסגרת החיפוש נמצא החלבון COMMD10 שרמתו יורדת מאוד ברקמת המעי של החולים וגם במונוציטים הדלקתיים שנלקחו מזרם הדם בחולים. מכך עלתה ההשערה שהחלבון נחוץ לשליטה על תאי הדלקת וחסרונו מאפשר את התפתחות המחלה.

החלבון נמצא כמבקר חשוב של פעילות תאי הדלקת בזרם הדם. בכך יכול להימנע נזק דלקתי לרירית המעי ולאיברים פנימיים בזמן זיהומים חיידקיים ובמחלות מעי דלקתיות. בנוסף, החלבון קריטי להתמודדות של המערכת החיסונית נגד סטפילוקוק זהוב, חיידק אלים שאחראי למקרי מוות רבים.

שכיחותן של מחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס כיבית וקרוהן נמצאת בעלייה תלולה בשנים האחרונות. במחלות אלו יש הפעלת יתר של תאי המערכת החיסונית, מונוציטים, המסננים את הרקמה החולה וגורמים לדלקת כרונית ולנזק. תהליך דומה מתרחש בזמן זיהום חיידקי (אלח דם, Sepsis), כאשר נוכחות חיידקים בזרם הדם ובאיברים פנימיים, כמו כבד ומעיים, גוררת הסננה של מונוציטים והפעלה דלקתית שלהם, וכתוצאה מכך נזק לאיברים. אולם, הגורמים השולטים על פעילות המונוציטים אינם ברורים.

על מנת לבדוק את השערתם, יצרו החוקרים עכברים החסרים את החלבון בתאי המונוציטים. העכברים סבלו מדלקות חמורות יותר במעי ומאלח דם חמור יותר. המונוציטים חסרי COMMD10 תקפו יותר את האיברים הפנימיים והיו פעילים הרבה יותר ביצירת התגובה הדלקתית הגורמת נזק ברקמות.

אחד הנזקים המשמעותיים שנגרמו כתוצאה מהפעילות הדלקתית של המונוציטים, בהעדר COMMD10, היה נזק לשלמות רירית המעי. הדם זורם מהמעי לכבד ומשם לכל הגוף. כאשר המחסום של רירית המעי נפרץ, חיידקי המעי יכולים לפלוש דרך הפרצה הזו אל זרם הדם. למרות זאת, החיידקים יכולים עדיין להיעצר על ידי תאים חיסוניים בכבד – מקרופאג׳ים – שהם חלק מהמערכת החיסונית המולדת.

החוקרים בדקו האם בנוסף לריסון המונוציטים, החלבון COMMD10 חשוב להתמודדות המקרופאג׳ים בכבד נגד חיידק הסטפילוקוק הזהוב (Staphylococcus aureus), שזנים שלו פיתחו מנגנוני התחמקות מהמערכת החיסונית ועמידות לאנטיביוטיקה ומהווים גורם מוות בולט באוכלוסיה.

בסדרת ניסויים הצליחו להראות שבהעדר החלבון הנ"ל, המקרופאג'ים אינם מסלקים בזמן את החיידקים. אברונים תוך תאיים - ליזוזומים - שאחראים על הרג החיידקים בעיכול חומצי, אינם מבשילים כראוי ואין בהם את החומציות הנדרשת לשם התמודדות עם החיידקים.

ד״ר ורול וד״ר גלוק: "מחלות מעי דלקתיות וזיהומים חיידקיים מחייבים פעילות מוכוונת ומרוסנת של התאים הדלקתיים. הממצאים שלנו חושפים לראשונה את התפקיד החשוב שיש לחלבון COMMD10 בהכוונת תאי הדלקת לכיוון ריפוי על פני נזק.

"דרכים להגברת הביטוי או הפעילות של החלבון COMMD10 עשויות לספק אפיק חדש לריפוי מחלת מעי דלקתית ושיפור בהתמודדות האדם עם זיהומיים חיידקיים אלימים".

תוצאות שני המחקרים בנושא הזה פורסמו ב-Frontiers in Immunology וגם ב-iScience.

נושאים קשורים:  ד״ר נתן גלוק,  ד״ר חן ורול,  ד"ר שני בן שלמה,  מחלות מעי דלקתיות,  מחלות דרכי העיכול והכבד,  המערכת החיסונית,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
15.04.2019, 23:31

בשורה חשובה וטובה . כתוב בכתבה -
"דרכים להגברת הביטוי או הפעילות של החלבון COMMD10 עשויות לספק אפיק חדש לריפוי מחלת מעי דלקתית ושיפור בהתמודדות האדם עם זיהומיים חיידקיים אלימים".
מה הדרכים ???

15.04.2019, 23:31

בשורה חשובה וטובה . כתוב בכתבה -
"דרכים להגברת הביטוי או הפעילות של החלבון COMMD10 עשויות לספק אפיק חדש לריפוי מחלת מעי דלקתית ושיפור בהתמודדות האדם עם זיהומיים חיידקיים אלימים".
מה הדרכים ???