EASL LIVE

אלמינציה של וירוס ההפטיטיס סי (HCV):הערכת התזמון שבו מדינות שונות בעולם יגיעו ליעדי האלינמציה של ארגון הבריאות העולמי (WHO)

בימים אלה מתקיים כנס ה-EASL, הכנס הבינלאומי השנתי של החברה האירופאית לחקר הכבד. בכנס הוצגו מחקרים חשובים ומרכזיים בחקר מחלות הכבד בעולם, בינהם הרבה מחקרים שמדברים היעדים של הWHO - בנושא אלמינציה של וירוס ההפטיטיס סי ברחבי העולם.

נגיף HCV, הפטיטיס C (צילום:אילוסטרציה)

הטיפולים החדשים (DAAS) להפטיטיס סי כרונית (HCV) בעלי פרופיל בטיחות מעולה ומאפשרים לטפל בחולים עם ביעילות שנושקת ל 100%, ארגון הWHO קבע לעצמו להוריד בצורה חדה את התמותה הנלווית להדבקה בHCV ואת כמות ההדבקות החדשות.

אחד מהמחקרים הבולטים בתחום האלמינציה של HCV הוצג אתמול (ה') בכנס הEASL בוינה ע"י דר' Razavi, ובו הוא הציג מחקר שנערך ב45 מדינות בעלות הכנסה גבוהה. במחקר זה הוא ניסה להעריך את הזמן שידרש לכל מדינה להשיג את יעדי ה WHOעד 2030: ירידה של 80% בשכיחות הוירוס, ירידה של 65% בתמותה הנלווית שנתית,עליה של 90% בקצב האבחון ועליה של 80% בכמות המטופלים .

במחקר זה השתמשו במודל Markov disease progression שאוכלס בנתונים דמוגרפיים ואפמדיולוגים עבור 45 מדינות בעלות הכנסה גבוה כלל גם נתונים מה- Polaris Observatory.

תוצאות המחקר הראו שמרבית המדינות שנבדקו (30) לא יגיעו לאלמינציה לפני 2050, בינהן גם ישראל! 9 מדינות בלבד צפויות להגיע לאלינמציה עד 2030.כמו כן מרבית המדינות נכשלו בלהגיע ליעדים של ה- WHO מבחינת שכיחות המחלה באוכלוסיה, אבחון, טיפול ותמותה.

המסקנה שלמרות קיומים של טיפולים חדשים לHCV עם יעילות שנושקת ל100% , עדיין 80% מהמדינות, שנבדקו באמצעות מודל החיזוי לא יגיעו לאלינמציה עד 2030 ו- 67% מהן יגיעו לאלמנציה רק בעוד כ- 50 שנה בהינתן קצב האבחון והטיפול הנוכחי.  המסקנה הברורה שצריך לשנות  בצורה מיידת את מדיניות האבחון והטיפול במרבית המדינות שנבחנו במחקר על מנת לעמוד ביעדי האלמינציה של הWHO עד 2030.

לינק לתקציר: http://www.natap.org/2019/AASLDEASL/AASLDEASL_05.htm

נושאים קשורים:  הפטיטיס סי