חדשות

משבר אוכלוסיית הזקנים והלקח הנלמד ממערכת הבריאות בפינלנד

עיני ממשלות רבות במערב נשואות לפינלנד כדי לראות כיצד תספק שירותי בריאות וסיעוד ברמה נאותה ובמימון ממלכתי לקבוצה הגדולה אי פעם בהיסטוריה האנושית של זקנים וקשישים שנזקקים לשירותי בריאות

בית חולים סיעודי ב-Turku, פינלנד. כיצד יפתרו את בעיית הזדקנות האוכלוסיה?

פינלנד, כמו שאר המדינות הנורדיות, נהנית מרמה גבוהה של שירותי רווחה, בריאות וסיעוד ממלכתיים. אלא שהפינים הוכו בהלם כאשר התקשורת הראתה להם בתי אבות שבהם הקשישים הושארו בחיתולים ספוגי שתן למשך כל הלילה. השערוריה שפרצה ממלאת שם עתה תפקיד מרכזי במערכת הבחירות ועשויה להחזיר לשלטון את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, לאחר 20 שנה באופוזיציה.

במדינת האגמים השקטה, קצת יותר מ-5.5 מיליון תושבים עם קצב גידול שנתי של האוכלוסיה הנמוך ביותר זה 50 שנה, גדלה עם זאת במהירות רבה אוכלוסיית הזקנים, הודות להתארכות תוחלת החיים. זה אחד מקצבי הגידול המהירים ביותר בעולם של בני גיל הזהב.

הבעיה מעסיקה כיום כמעט את כל מדינות המערב ועיני ממשלות רבות נשואות לפינלנד כדי לראות כיצד היא תפתור את הבעיה. בלב העניין זו השאלה כיצד חברה אנושית תוכל בכלל להרשות לעצמה לספק שירותי בריאות וסיעוד ברמה נאותה, במימון ממלכתי, לקבוצה הגדולה מאי פעם בהיסטוריה האנושית של זקנים, קשישים שנזקקים לשירותים אלו.

התחזית האחרונה שפורסמה בפינלנד הצביעה על כך שהוצאות על בריאות וסיעוד יזנקו ל-26.5 מיליארד יורו לשנה ב-2035 – מ-18.7 מיליארד בשנה שעברה. מדובר בגידול חד בהוצאה הלאומית על בריאות, מתוך התמ"ג של 9.6% לעומת 7.9% כיום.

ראש הממשלה הבא ממפלגת מרכז ימנית קיווה שניתן יהיה לבלום את העלייה החדה הזאת בהוצאות התקציב על ידי קיצוץ בשירותים לציבור ובהעברת רבים לידיים פרטיות. אלא שדי מהר התברר שהמשימה שלו לרפורמה במערכת הבריאות גדולה מכפי שהעריך, והוא אולץ להתפטר.

ביום א' 14 באפריל יתקיימו בחירות לפרלמנט ומסתמן שהציבור מגלה סלידה מהמפלגה השלטת והרעיונות שהיא מעלה בנושא כה עקרוני. הדאגה לעתידה של מערכת הבריאות והסיעוד הממלכתיים התקבלה כמתנה משמיים שנפלה בידי מפלגת האופוזיציה הסוציאל-דמוקרטית SDP ובסקרי דעת הקהל היא מובילה עם שיעור התמיכה הגבוה ביותר: 20.1% מכלל בעלי זכות ההצבעה. הקואליציה השלטת על פי אותם סקרים זוכה רק ב-15.8% והמפלגה הלאומנית ב-15.1%.

ה-SDP היא המפלגה שהבטיחה לבוחרים העלאת מסים, בלימת תהליכי ההפרטה של שירותי הבריאות או  הטלת הגבלות על ההפרטה, העלאת כל קיצבאות הפנסיה הממלכתיות שהן כיום פחות מ-1,400 יורו לחודש - ב-100 יורו ובאופן מיידי. שר האוצר בממשלה המכהנת עתה אמר כי "הצעות האופוזיציה מבטאת מדיניות כלכלית חסר אחריות". הפינים לא אהבו זאת.

החששות הן ממה שצופה העתיד עבור אוכלוסיית הזקנים גדולים באופן אקוטי בערים קטנות. אחת מהן, פורסה (Forssa) בדרום מערב המדינה היתה במשך 150 שנה תלויה בתעשיית הטקסטיל המקומית, אלא שזו נמצאת בדעיכה וירידה מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת וצעירים רבים מתושבי העיר עזבו אותה מאחר שהמשרות נעלמו.

אין זה נדיר לשמוע שם נשים בגיל הזהב מתלוננות: "אין איש בבית, בעלי נפטר וילדיי התפזרו לכל קצווי תבל כדי למצוא עבודה", כפי שסיפרה ריילי הוהטלה בן 87 שעברה להתגורר בדיור מוגן כמקרה סיעודי, לאחר שלקתה לפני שנים אחדות בשיתוק חלקי בעקבות שבץ מוח. כמוה, קשישים רבים בכל רחבי פינלנד, נותרו ללא בני משפחה קרובים למקום מגוריהם כדי לטפל בהם. הקשישים נקלטים במערכת בתי האבות והדיור המוגן לסיעודיים.

עד היום, משלמי המסים בפינלנד יכלו לממן את ההוצאות למתן שירותים סביב השעון, אבל התחזית הפסימית מצביעה על כך שהדורות הבאים כנראה לא יוכלו לעשות זאת. בניגוד למדינות מערביות אחרות הפינית היו תמיד בטוחים שביכולת המדינה למלא אחר כל הנדרש, במתן טיפול לאוכלוסיה כאשר תזדקק לכך.

הפופולריות של המפלגה השלטת נפגעה קשות כאשר נקטה באמצעים שונים כנגד מובטלים: הם חויבו לקבל עבודה גם כאשר הוצאו משרות זמניות או לצאת להשתלמויות חובה כדי להימנע מהפחתה בזכויות שונות שמקבלים שאר האזרחים העובדים במסגרת הממלכתית.

אבל מה שהרגיז את הציבור במיוחד היו הכשלים במערכת הבריאות, כשלון הרפורמה בשירותי הרווחה והסיעוד,  והתמונות הקשות מעוררות המחלוקת והשערורייתיות מהנעשה בתוככי המוסדות שנועדו למתן שירותים לאוכלוסיית הזקנים. כמה מוסדות סיעוד פרטיים נסגרו על פי הוראת השלטונות בעקבות חקירות שנעשו בהם וגילו הזנחה, התייחסות לא אנושית או התעלמות מצורכי הקשישים ששהו בהם.

חקירה העלתה כי בלא מעט מוסדות כאלו הופעל צוות רפואי ומקצועי מצומצם ובמשמרות הלילה הועסקו מעט מאוד אחיות – מה שהביא לכך שהקשישים נותרו לישון כל הלילה בחיתולים רטובים כי לא החליפו להם. היו אמנם נסיונות מטעם המדינה לשפר את השירותים שכשלו, בכלל זה על ידי גיוס כוח אדם גדול יותר לצוותי המוסדות הללו על מנת לסייע לאנשי המקצוע הרפואי-סיעודי בניקיון ובהסעדה ולאפשר לאחיות להתרכז בעבודתן המקצועית. אלא שהבוחרים הגיעו למסקנה שנדרש שינוי הרבה יותר גדול והם מקווים שיגיע מה-SDP, שתדע כיצד להגן ולשמור על שירותי הרווחה והבריאות בפינלנד.

"משבר אוכלוסיית הזקנים" מטריד משום שיותר ויותר בגירים החלו לחשוש למה צפוי להם בתוך שנים אחדות, כאשר יגיעו לגיל זקנה. "אני מסתכלת על אמי שהיא כיום בת 90 ופוחד אם בעתיד הקרוב יהיה לנו, במדינה הזאת, שירות נאות כדי לטפל בנו כשנגיע לגיל הזה", אמרה אישה בת 61 לכתב סוכנות רויטרס. אחרים הביעו דאגה אם יימצאו מספיק אחיות מקצועיות למשרות במערכת הסיעוד לאחר שכוח האדם בתחום הזה הצטמק עקב קיצוצים בשכר.

נושאים קשורים:  פינלנד,  הזדקנות האוכלוסיה,  סיעוד,  חדשות,  שירותי בריאות
תגובות
13.04.2019, 15:32

לא מן הנמנע שברבות הימיםלא רק הזקנה קופצת עלי אלא שבדרך עוד מרעין תוקפים אותנו הצורך לשמור על אחדות משפחה או קהילה תלוי בכלכלה ביכולת ליצר הכנסה נאותה וביכולת לגור קרוב למשפחה התומכת וגם הניתמכת לצורך. שכולנו זקוקים לתמיכה לטיפול או השגחה במצבים או בתקופות שונות בחיינו. ככל שנלמד לשמור על זיקה משפחתית נוכל להירתם וגם לתרום .אבל במדינה שלא מאפשרת משאבים ובנוסף מערימה קשיים באמצעות יוקר מחייה מכלה את יכולות האזרח וגורמת לו בבגרותו וזיקנתו לחיות ב"גלות " ובבדידות
גם אצלינו זה קורה ובקצב מדאיג. בתי אבות מתרבים.
שלא כמו בתרבויות אחרות שבהן המבוגרים נשארים בתוך השבט עוזרים ונעזרים ולכן גם מרגישים שייכים וחיוניים יוצרי אצלינו הם קמלים לבד ועם אתה הסיעודי סביר שבקושי תפגוש את אור השמש בתוך קירות 'הכלא'.
כולי תקווה שכאן יתחילו להתעורר השינויים מבעוד מועד. שיאפשרו לנו לחיות הרווחה שיקצו יותר לשירותי הרווחה והבריאו החינוך והתרבות ולא רק לחמש את הצבא ולפאר מנהיגים.