קנאביס

האם הפרעת פאניקה הנגרמת על ידי קנאביס מאופיינת בתגובת קורטיזול ייחודית?

במחקר נמצא כי במטופלים עם הפרעת פאניקה הנגרמת על ידי קנאביס, בתגובה לעקה ישנם ערכי קורטיזול הממוקמים בין אלו של אנשים עם הפרעת פאניקה לאלו של אנשים בריאים

10.04.2019, 11:51
שמן קנאביס רפואי. אילוסטרציה

נכון להיום בוצעו מחקרים מעטים אשר בחנו את ההבדלים בציר ההיפולתמוס-היפופיזה-אדרנל בקבוצות שונות של מטופלים. בעבודה זו החוקרים רצו לקבל הבנה מעמיקה יותר של תגובת הדחק של קורטיזול במטופלים עם הפרעת פאניקה הנגרמת על ידי קנאביס (cannabis induced panic disorder - CIPD).

המחקר השתתפו שבעה מטופלים עם CIPD, שבעה מטופלים עם הפרעת פאניקה ושבעה מתנדבים בריאים. בוצע שימוש במבחן ה-Trier Social Stressי(TSST) על מנת לבצע אינדוקציה של עקה. רמות קורטיזול ברוק נאספו על ידי החוקרים ובוצע שימוש בשאלוני פאניקה ודיכאון על מנת להעריך את תסמיני המטופלים.

תוצאות המחקר הדגימו תגובת עקה ל-TSST ב-28.6% מהמטופלים עם הפרעת פאניקה, 51.1% מהמטופלים עם CIPD וב-100% מהמשתתפים הבריאים. אנליזה סטטיסטית הדגימה תגובת קורטיזול מופחתת במטופלים עם CIPD והפרעת פאניקה. בעוד שערכי הקורטיזול עבור מטופלים עם הפרעת פאניקה ומשתתפים בריאים היו שונים משמעותית, הערכים במטופלים עם CIPD היו בין אלו של המטופלים עם הפרעת פאניקה לאלו של המשתתפים הבריאים.

החוקרים מסכמים כי למטופלים עם CIPD ישנה תגובת דחק קורטיזול ייחודית אשר שונה מזו של מטופלים עם הפרעת פאניקה וזו של אנשים בריאים. ממצאים קודמים אשר הדגימו תגובת קורטיזול מוחלשת במטופלים עם הפרעת פאניקה לעומת אנשים בריאים אומתו גם במחקר זה.

מקור: 

Petrowski, K. and Conrad, R. (2019) Psychopathology. https://doi.org/10.1159/000496559

נושאים קשורים:  קנאביס,  הפרעת פאניקה,  הפרעת פאניקה הנגרמת על ידי קנאביס,  קורטיזול,  מחקרים
תגובות
13.04.2019, 21:11

ומה חשיבות קנביס בכל מחקר זה? לא ברור..