חדשות

לא רק בישראל: מגיפת אלימות כלפי צוותים רפואיים ועובדי בתי חולים בארה"ב

במשך שנים בעיית האלימות נגד צוותים רפואיים בארה"ב הושתקה משום שהיו גורמים שראו בכך חלק מסיכון מקצועי | איגוד האחיות של קליפורניה פועל עתה לחקיקת חוק שיגן על העובדים בבתי החולים

חדר מיון בארה"ב. אסדרת מקצוע עוזר רופא על פי המודל האמריקאי נמצאת בדיונים בישראל כבר כעשור. אילוסטרציה

בכל רחבי ארה"ב חווים באחרונה רופאים, אחיות ועובדים במקצועות בריאות אחרים עלייה באירוע אלימות כלפיהם, ובשלב זה הם נמנעים מלהגיב ומעדיפים לשתוק, אולם מינהל הבריאות והבטיחות בתעסוקה של הממשל כבר הגדיר את התופעה כ"מגיפה של אלימות".

אירועי האלימות הם של מטופלים ובני משפחותיהם כלפי עובדי בתי חולים ובמשך שנים הנושא הזה הושתק משום שהיו גורמים שראו בכך "חלק מהמשרה". על פי נתוני מינהל הבריאות בתעסוקה, מקרי האלימות החמורים במערכת הבריאות הם בשכיחות גבוהה כדי פי ארבעה בהשוואה לתעשיה הפרטית.

מי שמגיע כיום למחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) בבית החולים הגדול קליבלנד קליניק – בין שהוא מטופל או בן משפחה שלו או חבר שבא לבקרו – רואה שלט הכוונה גדול לעבר גלאי מתכות שעליו לעבור לפני שיורשה להיכנס. מאבטחים מבצעים בדיקה קפדנית של כל תיק, ארנק וכבודה אישית אחרת. לא אחת גלאי המתכות מופעל כאשר מטופל מגיע להוצאת תפרים לאחר ניתוח. הנהלת בית החולים מסרה אתמול (ג') כי בתקופה האחרונה הוחרמו אלפי כלי נשק קרים כמו סכינים, מתזי פלפל חריף אבל גם אקדחים ורובים.

"זו בעיה מאוד בסיסית בתחום שירותי הטיפול הרפואי בארה"ב, אבל מעט מאוד אנשים מדברים על כך בגלוי. מדי יום אנחנו חווים התפרצויות של אלימות, במיוחד בחדרי מיון ובמחלקות רפואה דחופה", אמר מנהל בית החולים בקליבלנד תום מיכיילביץ' בשיחה עם תחנת רדיו מקומית. הוא בין היחידים עד כה שהחליטו לחדול לשתוק.

מדובר באירועי אלימות פיזית ומילולית. "זה קורה כאשר התוקפים מבולבלים בגלל מחלת יקירם או בגלל התרופות שהוא או היא מקבלים", התבטא המנהל בניסוח זהיר ובעיקר מכובס. "רופאים ואחיות מותקפים כי הם אלה שמטפלים בחולה".

רק באחרונה הותקנו בכל רחבי בית החולים הזה לחצני מצוקה במערכת אלחוטית וכן בתוך תגי הזיהוי שעובדי בית החולים נושאים. כמו כן הוצבו מצלמות בלתי נראות ובמחלקה לרפואה דחופה הוצבו מאבטחים ללא סימני זיהוי או לבוש המקובלים במדינה זאת.

אבל אירועי האלימות אינם ייחודיים רק לחדרי המיון. אחיות ביחידה לטיפול נמרץ מוח בבית החולים "קק" של אוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס אנג'לס חוו באחרונה אירוע אלימות בעת שטיפלו בחולה שסבלה מדימום תוך מוחי. לא ברור כיצד זה קרה אבל החולה עצמה השתלחה והיכתה אחות והיה צורך לאזוק אותה למיטה. למרות זאת, המטופלת בעטה בחזה של אחות אחרת ואחר כך גם שלחה אגרוף לפניה. "למזלי, עוצמת האגרוף לא הצליחה להפיל אותי לרצפה אבל יכלה להרוג אותי", סיפרה האחות לכתב תחנת הרדיו, והדיווח שודר מיד לאחר מכן מחוף לחוף ברדיו הציבורי NPR.

האחות שהוכתה נשלחה לטיפול רפואי וכמה ימים לאחר האירוע היא עדיין סובלת מפלאשבק. "אני חוששת לספר על סוג כזה של תקיפות משום שאמרו לי שזה חלק מסיכוני המקצוע ושבבתי חולים רבים זו תרבות של השלמה עם קיומה של אלימות. צפוי שמפעם לפעם רופא או אחות יחטפו סטירה או יוכו במהלך המשמרת שלהם".

סקר שערך הקולג' האמריקאי של רופאי רפואה דחופה ב-2018 העלה שכמעט מחצית מהרופאים שהשיבו לסקר דיווחו על כך שהיו קורבן לתקיפה פיזית ויותר מ-60% דיווחו שהתקיפה התרחשה בתוך השנה האחרונה.

הדעה הרווחת כיום היא שאף על פי שבתי החולים נקטו באמצעי תגובה שונים, באופן וולנטרי, מדובר עדיין בצעדים ראשונים בלבד ויש צורך בהרבה יותר כדי להתמודד עם התופעה ולשים לה קץ.

חברת איגוד האחים והאחיות, מישל מאהון, אמרה כי בנושא הזה קיים "קוד של שתיקה וכאשר אחות או אח מדווחים על מקרה אלימות שחוו, יש מקרים שההנהלות מטפלות במדווח כאילו הוא או היא הם אלה שאינם יודעים את עבודתם וכי זו אשמתם שזה קרה".

איגוד האחיות של קליפורניה החל לדחוף לחקיקת חוק למתן יותר סמכויות לבתי החולים בכל הנוגע לבטיחות העובדים ועתה מושקע מאמץ שחוק כזה יהיה ארצי. הנושא הוצג באחרונה לקונגרס כאשר המטרה היא שהחוק יחייב בתי חולים להכין תכנית תגובה למניעת אלימות ושימוש נרחב באמצעים הנדרשים לשם הגנה על הרופאים והאחיות. יש כוונה להטיל קנסות על בתי חולים שלא ידווחו על אירועי אלימות למינהל הבריאות והבטיחות התעסוקתית של הממשל. המטרה היא שהרשויות המדינתיות והארציות יהיו יותר מחויבות לנקיטת אמצעים כנגד אלימות בבתי החולים.

אחת הבעיות הקיימות עתה היא בבתי חולים לבריאות הנפש בקליפורניה, שם רק לעתים נדירות נחשבת תקיפת עובד בגדר עבירה בדרגת פשע והמחוקק עדיין לא נתן לעניין הזה את דעתו.

נושאים קשורים:  אלימות כלפי צוות רפואי,  בתי חולים בארה"ב,  חדשות,  רפואה דחופה
תגובות
אנונימי/ת
11.04.2019, 06:06

יש לסרב לטפל בחולה אלים או מלווה במשפחה אלימה.לסמן בתיק הרפואי ולהרחיק לצמיתות מהמוסד הרפואי.
הפרה הקדושה ש"יש לטפל בכול חולה" וההתחסדות של הנהלות בתי החולים מרתיעה את הצוותים הרפואיים מסירוב לטפל באלימים .

אנונימי/ת
11.04.2019, 07:52

יש כאלה שכנראה לא לימדו אותם כלל חשוב עוד כשהיו בגן. אז אני אעשה את זה עכשיו (מוטב מאוחר מלעולם לא): "כשמרביצים לך - תחזיר!"

למה חשוב לנו לדעת יש או אין אלימות כלפי רופאים בארצות הברית?