תרופות ביולוגיות

תרופות ביולוגיות במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות

החוקרים מצאו כי פרופיל המשכיות הטיפול הביולוגי מצביע על שיעור גבוה של חוסר שביעות רצון או תופעות לוואי מהטיפול אך נדמה כי התחלה מוקדמת של תרופות אימונומודולטוריות מגבירה את המשכיות הטיפול

מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)
מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)

המשכיות הטיפול (persistence) המוגדרת כזמן בין תחילת הטיפול להפסקתו מהווה מדד ליתרונות ובטיחות של טיפול בעולם האמיתי. מחקר זה ביקש להשוות בין המשכיות הטיפול בתרופות ביולוגיות בקרב מטופלים עם מחלות מעי דלקתיות (IBD).

במחקר רטרוספקטיבי זה השתתפו מטופלים עם אבחנה חדשה של IBD. המשכיות טיפול ומעבר בין תרופות הושוו בין התרופות אינפליקסימאב, גולימומאב, ודוליזומאב, אדלימומאב וצטרוליזומאב. גורמים מנבאים להפסקת טיפול ומעבר בין תרופות הוערכו באמצעות רגרסיית יחסים תלויית זמן.

במחקר נכללו 5,612 מטופלים עם מחלת קרוהן ו-3,533 מטופלים עם קוליטיס כיבית. פחות מחצי מהמשתתפים המשיכו להשתמש בתרופה הביולוגית שניתנה להם לאחר שנת טיפול (48.48% בעוקבת הקרוהן ו-44.78% בעוקבת הקוליטיס). בשנה הראשונה, אדלימומאב הייתה בעלת שיעורי המשכיות הטיפול הגבוהים ביותר ומעבר לתרופות אחרות הנמוך ביותר הן עבור קרוהן והן עבור קוליטיס. בשנים לאחר מכן, משתמשי אינפליקסימאב היו עם סיכוי גבוה יותר להמשיך בטיפול הביולוגי. שילוב עם תרופות אימונומודולטריות הפחית את הסיכון להפסקת טיפול ובפרט כאשר הטיפול האימונומודולטורי הוחל יותר מ-30 ימים לפני הטיפול הביולוגי (יחס סיכונים: 0.22; רווח בר-סמך: 0.16-0.32). המנבאים העיקריים להעדר הענות לטיפול היו זיהומים ואשפוזים.

החוקרים מסכמים כי פרופיל המשכיות הטיפול הביולוגי מצביע על שיעור גבוה של חוסר שביעות רצון או תופעות לוואי. התחלה מוקדמת של תרופות אימונומודולטוריות מגבירה את המשכיות הטיפול.

מקור: 

Chen, C. et al. (2019 Inflammatory Bowel Diseases. https://doi.org/10.1093/ibd/izz001

 

נושאים קשורים:  תרופות ביולוגיות,  תרופות אימונודולטוריות,  מחלות מעי דלקתיות,  המשכיות טיפול,  עולם אמיתי,  מחקרים
תגובות