חדשות

טיפול מהיר לאחר אירוע טראומטי עשוי להפחית תסמיני PTSD

ממחקר ישראלי חדש עולה כי טיפול בשעות הראשונות שלאחר חשיפה לאירוע טראומטי עשוי להפחית סיכון לתסמינים פוסט טראומטיים ולצמצם את היקפם

פרופ' חגית כהן. "חיות הניסוי קיבלו מנה יחידה במינון אוראלי של הידרוקורטיזון כמה שעות לאחר חשיפתן לטראומה"

טיפול מהיר עשוי להפחית תסמינים פוסט טראומטיים. כך עולה ממחקרם של פרופ' חגית כהן מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ועמיתה פרופ' יוסף זוהר מאוניברסיטת תל אביב.

המחקר - שילוב של מדע בסיסי וקליני, שנעשה על חולדות מעבדה - זיכה את החוקרים בפרס לשנת 2019 במחקר משולב של המכון הישראלי הלאומי לפסיכולוגיה ואיגוד הפסיכיאטריה הביולוגית. החוקרים התכבדו בפרס בכנס השנתי ה-23 של האיגוד לפסיכיאטריה ביולוגית.

פרופ' כהן מסרה כי המחקר, שנערך במודל ייחודי פוסט טראומטי בחולדות, מצא כי "חלון זמן" של טיפול מהיר בשעות הראשונות שלאחר חשיפה לאירוע טראומטי עשוי להפחית תסמינים פוסט טראומטיים ולצמצם את היקפם.

חיות הניסוי קיבלו מנה יחידה במינון אוראלי של הידרוקורטיזון כמה שעות לאחר חשיפתן לטראומה וזאת כדי להפחית סיכון לתסמיני PTSD. תסמינים אלה בקרב שורדי טראומה מתבטאים בסטרס, פאניקה, חרדות, בלבול והם נראים אצל בני האדם כבר בהגיעם למחלקה לרפואה דחופה. החוקרים גם ביקשו כך לאתר "סמנים ביולוגיים" כדי לנבא הופעת PTSD וזאת לשם טיוב הטיפול.

פרופ' כהן ציינה כי ממצאי המחקר החלו להניב פרי והצלחה בעת שיושמו כבר בחדר המיון.

מחקרי פרופ' כהן הם בתחום הפסיכיאטריה. היא מנהלת מעבדת מחקר לחקר החרדה והדחק בחיות מעבדה כמודל וכן במרכז האוניברסיטאי לבריאות הנפש בבאר שבע, שבחסות הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון.

נושאים קשורים:  פוסט-טראומה,  PTSD,  הפרעת דחק פוסט טראומטית,  חדשות,  פרופ' חגית כהן,  פרופ' יוסף זוהר,  אוניברסיטת בן גוריון
תגובות
אנונימי/ת
03.04.2019, 20:13

בוצע לפני שנים על ידי צבא ארה״ב בעירק. אז נעזרו באופאידים, סביר שבנזודיאזפינים יעשו גם כן את העבודה.

03.04.2019, 23:34

אתה לגמרי צודק בתיאוריה אבל באופן מעשי זה עבד הפוך - בנזודיאזיפינים נבדקו כבר בתחילת שנות ה90 ונמצא שאלפרזולם סמוך לארוע אינו יעיל ואף מזיק.

05.04.2019, 09:14

המחקר עוסק במנה יחידה של הידרוקורטיזון.

אנונימי/ת
05.04.2019, 12:25

אלפרזולם כמו פריגאבלין רק מזיקים לפציינטים ולאיכות השירות שהם מקבלים. שינסו קלונזאפם :-)