חדשות

יו"ר הר"י: "הפסיכיאטריה צריכה לצאת מהחצר האחורית של מערכת הבריאות"

מצבה העגום של הפסיכיאטריה בישראל נדון בכנס הארצי שקיים איגוד הפסיכיאטריה בתל אביב | יו"ר האיגוד התריע: "יש ירידה במספר המומחים והמגמה הולכת ומתעצמת"

פאנל נבחרי ציבור בכנס הפסיכיאטרים

"30% מהפסיכיאטרים בישראל הם כבר מעל גיל 65. הפסיכיאטריה בארץ היא המקצוע הכי זקן ברפואה. אם לא ישולשו בשנים הקרובות ההפניות להתמחות בפסיכיאטריה – המחסור רק ילך ויגדל. יש ירידה במספר המומחים והמגמה הולכת ומתעצמת", כך הזהיר אתמול (ד') יו"ר איגוד הפסיכיאטרים בהסתדרות הרפואית, ד"ר צבי פישל, בכנס הארצי שקיים האיגוד בתל אביב ובו נמסרה סקירה נרחבת על מצבה העגום של הפסיכיאטריה.

כמה שעות לפני תחילת הכנס נודע כי שר האוצר משה כחלון הודה בפגישה עם צמרת הר"י כי הקצה מיליארד שקל לפסיכיאטריה, "אבל לא יודע לאן נעלם הכסף שהועבר למשרד הבריאות לשם כך".

ד"ר פישל התריע גם על הצפיפות הרבה במחלקות הפסיכיאטריות ש"מביאה לעלייה בשחיקה ובאירועי האלימות כלפי הצוות המטפל. היא לא מאפשרת לנו לתת את מלוא תשומת הלב לפציינטים. ממוצע מספר המיטות בישראל הוא 36 לעומת אנגליה - 20 מיטות בממוצע וניו זילנד - 14 מיטות", הוסיף ד"ר פישל.

בהתייחסו לירידה שחלה בהגבלות המכניות אמר: "משמעותה עלייה ישירה בשיעור אירועי האלימות. האחריות על כך היא אך ורק על משרד הבריאות והעומדים בראשו, שאינם מספקים את הצרכים הנדרשים כדי לסייע לצוותים הרפואיים על מנה להפחית את ההגבלות אבל במקביל למנוע את גילויי האלימות כלפיהם".

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אמר בכנס: "אני רואה במתמחים את דור העתיד ברפואה. כדי לחזק את מאבק הפסיכיאטרי, אנחנו זקוקים למתמחים. אנחנו מנהלים קמפיין שנועד להגן על מערכת הרפואה בישראל. התפקיד שלנו - להגן גם על החולים שלנו. לא ייתכן שירעיבו את מערכת הבריאות במשך 30 שנה. אין הלימה ואין פרופורציה בין התקצוב לבין מה שמצפים מהמערכת. המדדים שבהם בוחנים את מערכת הבריאות ילכו וידרדרו בגלל חוסר תקצוב", הזהיר פרופ' חגי.

"בעיותיה של מערכת הבריאות עלו עתה לסדר היום הציבורי והתקשורתי", ציין פרופ' חגי. "מצבה של מערכת הבריאות הוא אחד הנושאים החשובים בה. אנחנו מתכוונים להיאבק למען מערכת הפסיכיאטריה. על המערך לטיפול הנפש שמה המדינה פלסטר. הפקירו את בתי החולים לבריאות הנפש מבחינה תקציבית. נדרוש להשקיע בתשתיות ובבתי החולים, נדרוש להפוך את הפסיכיאטריה למקצוע מועדף. אסור להשלים עוד עם המצב הקיים.

"חובה להודות: הרפורמה במערכת הפסיכיאטרית, שעליה הוכרז חגיגית, נכשלה. אנו דורשים מממשלת ישראל שתקום לאחר הבחירות להציג תכנית לשיקום למערכת הבריאות בכלל ולמערך הפסיכיאטרי בפרט".

בפאנל נבחרי ציבור שהתקיים בכנס בהנחיית ליאור קינן, כתבת ערוץ 13, אמרה ח"כ פנינה תמנו שאטה (יש עתיד): "הפעם הראשונה שביקרתי בבית חולים פסיכיאטרי היה בגיל 12. בנסיבות משפחתיות מצאתי את עצמי לא פעם גם ב'גהה'. כשנכנסתי לכנסת, לקחתי על עצמי להציף ליקויים שראיתי שם כאזרחית. אין פה רעים וטובים. פגשתי גורמים במערכת הרפואה הפסיכיאטרית שרוצים לעשות רק טוב. מדהים לראות את המאמץ שהצוותים הרפואיים עושים למען החולים הפסיכיאטרים. מדהים לא פחות לראות את ההזנחה המתמשכת מצד המדינה מבחינת כוח האדם והתשתיות. אנחנו כמקבלי החלטות יכולים ואף חייבים לשנות את זה. כולנו כאן יודעים שנושא הפסיכיאטריה כמעט שלא נדון במליאת הכנסת - ואם עלה לדיון, אזי מול מליאה ריקה. שמענו רק היום ששר האוצר אומר שהוא העביר מיליארד שקל  לפסיכיאטריה, אבל הכסף נעלם? מה, גנבו אותו? אז איפה הכסף?".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר: "לא נכון להסתכל רק על תחום אחד אלא על מערכת הבריאות בכללותה. הנתונים על הפסיכיאטריה לא סבירים אבל הם דומים לנעשה גם בתחומים האחרים. הכל שאלה של תקציב. מערכת הבריאות צריכה 15 מיליארד שקל, אבל תגידו: מאיפה מורידים? מהיכן? איך מגדילים את עוגת התקציב? הכסף לא יגיע מסיסמאות פופוליסטיות אלא משינוי במדיניות הכלכלית. צריך להכניס כסף לקופת המדינה".

לגבי מיליארד השקל ש"נעלמו", אמר ח"כ פורר: "אין הוצאה כספית היוצאת ממשרד האוצר שהשר לא יודע עליה. אם השר לא יודע איפה הכסף – שיתפטר!".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה כי "בריאות הנפש היא החצר האחורית של הרפואה בישראל. כמעט כל אחד מאתנו מכיר מישהו שמתמודד עם בעיה נפשית ולפעמים אנו לא מודעים לזה כי המשפחה מסתירה זאת. אני התנגדתי לרפורמה בבריאות הנפש. כמנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית פעלנו נגד הרפורמה והצלחנו להחריג ממנה את נפגעי פגיעה מינית והפרעות אכילה. בכנסת הנוכחית הקמנו סיירת שאנשיה מגיעים בהפתעה למוסדות בריאות הנפש כדי לראות מה מתרחש שם.

"המאבק למען הפסיכיאטריה צריך להיות של כולם ולמטרה אחת: ליצור ביטחון אישי למטופלים ולצוות. יש צורך ביותר כוח אדם, יותר כסף כדי להבטיח טיפול הולם ואז גם לא נראה אלימות".

ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) הודה כי לא היה מודע לעוצמתה של המציאות העגומה במערך הפסיכיאטרי: "עוגת התקציב במדינת ישראל דלה בחלוקת תקציבים לבריאות ולא רק לתחום הפסיכיאטריה. אני כיו"ר ועדת הפנים בכנסת, מטבע הדברים, לא עסקתי בנושא הפסיכיאטריה ולא הייתי מודע לעוצמתה של המציאות העגומה במערך הפסיכיאטרי. לא ידעתי שזהו המצב. אני מתכוון להיכנס לעובי הקורה בנושא הזה כבר בקדנציה הבאה".

ח"כ אמסלם הוסיף: "אין מחלוקת מפלגתית על מה שנוגע לבריאות. כולנו תמימי דעים שיש להילחם על הנושא הזה בכל המובנים. למשל,  לא ייתכן שעובד ציבור במערכת הזאת יחווה אלימות. המשטרה צריכה לשים לזה סוף. אם יש בעיה, שתציב שוטר בכל בית חולים".

פרופ' יפעת ביטון (רשימת גשר) אמרה: "אנחנו רואים מדי יום אילו נזקים עצומים נגרמים לנפגעי נפש. רואים את החוסר במשאבים ואת התורים האינסופיים לקבלת הטיפול. אין מערך ציבורי ראוי שייתן להם מענה. זו בושה וחרפה לממשלת ישראל. לכן מפלגת גשר דורשת את תיק הבריאות. כשאורלי לוי-אבקסיס תהיה שרת הבריאות הבאה, היא לעולם לא תשב בזחיחות ותאמר שהיא טיפלה בדברים אחרים כחברת כנסת. זה לא ייתכן, לא יעלה על הדעת. מי שאכפת לו באמת הוא מי שנושאי הבריאות בראש מעייניו".

נושאים קשורים:  ד"ר צבי פישל,  פסיכיאטריה,  הרפורמה בבריאות הנפש,  כנס איגוד הפסיכיאטרים,  בתי חולים פסיכיאטריים,  חדשות,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
21.03.2019, 20:58

כתובת הכישלון של הרפורמה היתה כתובה בגדול על הקיר לפני תחילתה --
אך זה לא מנע מכמה פסיכיאטרים "בכירים" שבנו עליה קריירה לתמוך בביצועה .
עכשיו כולם ניצבים בפני שוקת שבורה ובור עמוק
ואף אחד לא מוכן לקפוץ לבור
אז מיללים וציבור המטופלים סובל ונדפק .
מצב המקצוע רק יחמיר ויילך ולא יעזרו כאן שום יחסי ציבור .

אנונימי/ת
31.03.2019, 20:41

הפסיכיאטריה לא תצא מהחצר האחורית של מערכת הבריאות עד שלט תצא מהחצר האחורית של הפסיכולוגיה ולא תכיר בעצמה כחלק מהרפואה. אין מחלות נפש.יש מחלות מערכת העצבים המרכזית המתבטאות ברגשות והתנהגויות.אם הפסיכיאטרים לא יכירו בכך אף אחד לא יכיר בכך. אנחנו במאה ה21. מהי נפש?איפה היא ממוקמת בגוף? למה יש חמרים שגורמים לדיכאון ולפסיכוזה?למה מחלות מגיבות לתרופות?
כל עוד הפסיכיאטרים ימשיכו לשפוט את המטופלים ולא לאבחן אותם יעשו כך גם אחרים.