חדשות

רובוט שיתופי ומשקפי מציאות רבודה ישפרו את הדיוק בניתוחי עמוד שדרה

רובוט חדש, שמפותח בימים אלה באוניברסיטת NTU, ישפר את הדיוק בקידוח בחוליות במהלך ניתוחי גב ויסייע בתיקון עיוותים בעמוד השדרה

פרופ׳ פיליפ ברידון. "פוטנציאל רב לצמצום הסיכונים לחולים". צילום: אוניברסיטת NTU

רובוט חדש מפותח באוניברסיטת NTU בנוטינגהם, בריטניה. הוא נועד לשפר בעתיד הקרוב את הדיוק בקידוח חוליות במהלך ניתוחי גב ולסייע בתיקון עיוותים בעמוד השדרה.

הרובוט Scoliobot מצויד בשתי זרועות רובוטיות מדגם UR5 של Universal Robots ובמהלך הניתוח עושה הצוות שימוש גם במשקפיים חכמים. המפתחים מעריכים שלא ירחק היום והמערכת תוכל לבצע ובדיוק רב בהרבה מזה של היום, מגוון ניתוחי עמוד שדרה מורכבים.

בשלב ראשון של התהליך הרפואי, עמוד השדרה של החולה נסרק כדי לאתר את מקור הבעיה ולהבין את המיקום המדויק של העיוות הזקוק לטיפול.

על פי הנתונים, המנתח מנחה את ה-Scoliobot למנח המתאים ונועל אותו במקומו, בנקודה שבה צריך להתבצע הניתוח. אחת משתי הזרועות הרובוטיות נצמדת לעמוד השדרה ונעה יחד עם התנועות הטבעיות של החולה תוך כדי שהיא משדרת למחשב המערכת מידע על אופי התנועה. הזרוע השנייה נצמדת למסלול ובצורה אוטומטית מבצעת בדיוק רב את הקידוח הנדרש בחוליה המטופלת. על פי נתוני הצוות המפתח, רמת הדיוק עומדת על 0.1 מילימטר. בסיום הקדיחה, יכול המנתח להכניס לקדחים את הברגים המתאימים ליישור החלק הפגוע.

כיום יש בשוק כמה מערכות הנעזרות רובוט לביצוע ניתוחי עמוד שדרה, כולל זו של החברה הישראלית "מזור רובוטיקס" מקיסריה, שנרכשה לא מכבר על ידי מדטרוניק. בטכנולוגיה של "מזור", חלק מהשליטה על הקדיחה נמצא עדיין בידי המנתח. אולם, לדברי פרופ׳ פיליפ ברידון מצוות המחקר של NTU, הרובוט המנתח החדש נמצא בשלבי מחקר וניסוי כשאת הניסויים עורכים על מודלים של עמוד שדרה שהודפסו בתלת מימד.

״המודלים בתלת מימד הם העתק מושלם של עמוד השדרה האנושי והם נסרקו בחולים עם בעיות אמיתיות״, אמר פרופ' ברידון. ״האתגר שלנו כיום הוא לבטל לחלוטין את השיהוי בין שתי הזרועות ולהבטיח שהן במיקום אופטימלי לביצוע ניתוחי אמת״.

במהלך המחקר נעשה גם שימוש בטכנולוגיה חדשנית נוספת: מציאות רבודה. באמצעות "משקפיים חכמים" וטכנולוגיית מציאות רבודה מקבלים המנתחים פידבק ויזואלי המדגים לאיזה עומק בדיוק מבוצע הקידוח בעצם.

״יש לנו עוד הרבה עבודה לפנינו״, אמר פרופ׳ ברידון שמעריך כי בתוך פחות מחמש שנים תיכנס המערכת הזאת לשימוש בבתי החולים.

״לטכנולוגיות החדישות שבהן אנו משתמשים יש פוטנציאל רב לצמצום הסיכונים לחולים, שכן הדיוק של המהלך הניתוחי יהיה גבוה יותר ומושלם יותר, כאשר כיום לא ניתן להשיגו באמצעות היד האנושית. המהלך שלנו הוא דוגמה מצוינת כיצד שימוש בקובוטים ("רובוטים שיתופיים") יכול ליעל ולשפר את הדרך שבה יתבצעו בעתיד הלא רחוק ניתוחים מהסוג הזה״.

נושאים קשורים:  Scoliobot,  ניתוחי עמוד השדרה,  רובוט שיתופי,  קובוטים,  חדשות
תגובות